Administracja
niezespolona w Polsce jest częścią administracji
rządowej w terenie. W przeciwieństwie do administracji zespolonej nie jest
podległa wojewodzie.
Organami
administracji niezespolonej są terenowe organy administracji rządowej podporządkowane
właściwemu ministrowi lub centralnemu organowi administracji rządowej, a także
kierownicy państwowych osób prawnych i kierownicy innych państwowych jednostek
organizacyjnych wykonujących zadania z zakresu administracji rządowej na
obszarze województwa.
Ustanowienie
tych organów może następować wyłącznie w drodze ustawy, jeżeli jest to
uzasadnione ogólnopaństwowym charakterem wykonywanych zadań lub terytorialnym
zasięgiem działania przekraczającym obszar jednego województwa. Mogą one
wydawać akty prawa miejscowego (obowiązujące na terenie województwa lub jego
części).
Organami
rządowej administracji niezespolonej są w szczególności: dyrektorzy izb
celnych, naczelnicy urzędów celnych, dyrektorzy izb skarbowych, naczelnicy
urzędów skarbowych, dyrektorzy urzędów kontroli skarbowej, dyrektorzy urzędów
morskich, dyrektorzy urzędów statystycznych, graniczni i powiatowi lekarze
weterynarii, regionalni dyrektorzy ochrony środowiska.
Aktualny wykaz
organów administracji niezespolonej znajduje się w Ustawie o wojewodzie i
administracji rządowej w województwie.
Administracja
zespolona jest elementem rządowej administracji terenowej.
Chodzi o powiązanie organizacyjne organów tej administracji wyróżnionych
przedmiotem działania, należących do różnych działów administracji rządowej
(nazwanych w ustawie o administracji rządowej w województwie kierownikami
zespolonych służb, inspekcji i straży, np. komendant wojewódzki straży
pożarnej, wojewódzki lekarz weterynarii, kurator oświaty, itd.), pod
kierownictwem jednego organu o kompetencji ogólnej - wojewody w celu redukcji
kosztów administracji, lepszej koordynacji działań i unikania dublowania
kompetencji. Przeciwieństwo zasady resortowości. W ramach zespolenia wojewoda
jest uprawniony m.in. do powoływania kierowników służb, inspekcji i straży
(wyjątki w przypadku komendantów wojewódzkich policji-wymóg opinii wojewody i
straży pożarnej-wymóg zgody), do zatwierdzania regulaminów tych jednostek,
tworzenia i znoszenia jednostek organizacyjnych stanowiących ich aparat pomocniczy.
Co do zasady organy te winny być skupione w jednym urzędzie wojewódzkim i
dysponować wspólnym budżetem, ale w praktyce zasada ta doznaje znaczących
wyjątków, np. w przypadku policji.
Organy rządowej
administracji zespolone: Komendant Wojewódzki Państwowej Straży Pożarnej; Komendant
Wojewódzki Policji; Kurator Oświaty; Wojewódzki Inspektor Transportu Drogowego;
Wojewódzki Inspektor Farmaceutyczny; Wojewódzki Inspektor Ochrony Roślin i
Nasiennictwa; Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego; Wojewódzki Inspektor
Nadzoru Geodezyjnego i Kartograficznego; Wojewódzki Inspektor Ochrony
Środowiska; Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej; Wojewódzki Inspektor
Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych; Wojewódzki Inspektor Sanitarny; Wojewódzki
Lekarz Weterynarii;/* Wojewódzki Konserwator Zabytków*/;
Wymienione
organy dysponują aparatem pomocniczym w postaci wojewódzkich komend,
inspektoratów, oddziałów i kuratoriów.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz