Właściwość organu.
Wyróżniamy szczególną i ogólną
kompetencję organu do podjęcia rozstrzygnięcia:
1) szczególna
– zdolność organu do rozstrzygnięcia konkretnej sprawy;
2) ogólna
– zdolność do załatwiania spraw ogólnie;
Właściwość szczególna to zdolność
prawna organu do rozpoznawania i rozstrzygania spraw administracyjnych
określonego typu:
- ustawowa
– wynika z przepisów ustawy;
- delegacyjna
– wynika z delegacji ze względu na
przekazanie sprawy z jednego organu adm.publ. do drugiego;
Właściwość ustawowa składa się z
właściwości:
1) miejscowej
– zdolność prawna organu adm.publ. do załatwienia określonych spraw na obszarze
określonej jednostki podziału terytorialnego kraju;
2) rzeczowej
–ustala się ją na podstawie przepisów materialnoprawnych i ustrojowych, które
to przepisy dotyczą kompetencji organów adm.publ.;
3) instancyjnej
– zdolność organu administracji do przeprowadzenia weryfikacji decyzji na
drodze administracyjnej; zasady ustalania tej właściwości określa kpa.
Właściwość delegacyjna
Kpa dopuszcza możliwość przekazania
do rozpoznania i rozstrzygnięcia określonej sprawy będącej przedmiotem
postępowania jednemu organowi przez drugi organ administracyjny. Przewidziane
jest to w przypadku wyłączenia organu administracji od załatwienia sprawy. W
momencie wyłączenia organu, właściwy do rozstrzygnięcia sprawy jest organ
wyższego stopnia, który może przekazać rozpatrzenie i rozstrzygnięcie sprawy
podległemu sobie organowi.
Przekazanie innemu organowi
niektórych czynności procesowych nazywane jest instytucją pomocy prawnej.
Organy właściwe w sprawie
generalnie nie mogą przekazać swej właściwości organowi wyższego lub niższego
stopnia.
Przepis przewiduje tzw. dewolucję
kompetencji.
Kpa ustala sankcje nieważności za
naruszenie przepisów o właściwości. Właściwość organów administracji wynika
albo wprost z ustawy, albo z aktów wykonawczych na podstawie ustawy, albo z
zawartych na podstawie ustawy porozumień.
Rozstrzygnięcie sporu o
właściwość następuje w formie aktu administracyjnego (art.22), ale nie w
formach przewidzianych w postępowaniu adm.(ani w formie decyzji, ani w formie
postanowienia):
- nie
przysługują do tego aktu środki odwoławcze w administracyjnym toku instancji
- nie
przysługuje też skarga do NSA.
Nie jest to rozstrzygnięcie
sprawy administracyjnej w formie decyzji – chodzi tu jedynie o ustalenie organu
właściwego do przeprowadzenia postępowania.
Organy pozostające w sporze do czasu jego rozstrzygnięcia
czasowo tracą zdolność prawną. Mogą jednak dokonywać czynności nie cierpiących
zwłoki. W przypadku utraty zdolności do wydawania decyzji nie można przedstawić
organowi zarzutu bezczynności.
Wyłączenie: pracownika, organu,
członka organu kolegialnego ma miejsce w przypadku, gdy mogłoby dojść do
naruszenia zasad ogólnych, tzn.:
- zasady
prawdy obiektywnej (bliskość wobec strony, bliskość wobec sprawy);
- zasady
pogłębiania zaufania obywateli do organów administracji publicznej (może tu
nastąpić wyłączenie całej instancji; organ jako całość jest niezdolny do
prowadzenia postępowania i wydania decyzji: osobiste zaangażowanie w sprawę,
sprawowanie funkcji kierowniczych, bliskośc osoby zajmującej stanowisko
kierownicze wobec sprawy);
Strona.
Art. 28 – zasada dostępu do
procesu ma na celu umożliwienie ochrony interesu prawnego.
Prawo do procesu składa się z:
- prawa
podmiotowego – prawa jednostki do ochrony jej interesu prawnego;
- właściwości
organu administracji do rozpoznania i rozstrzygnięcia sprawy administracyjnej;
- elementu
przedmiotowego, który polega na tym, że sprawa musi być: 1) indywidualna i 2)
rozstrzygana w drodze decyzji adm.
Konstytucyjne prawo dostępu do
sądu realizowane jest w procesie administracyjnym przez prawo do uczestniczenia
przez strony w procesie administracyjnym.
Zdolność administracyjno-prawną
posiada ten, kto może być podmiotem praw i obowiązków, o których rozstrzyga się
przez wydanie decyzji administracyjnej:
- osoby
fizyczne – bez ograniczeń;
- osoby
prawne;
- inne
podmioty – wyodrębnione organizacyjnie w strukturze aparatu państwowego lub
organizacje społeczne, niezależnie od tego, czy z mocy Kc posiadają zdolność
prawną.
-
Podmioty na prawach stron:
1)
organizacje społeczne
2)
prokurator
3)
Rzecznik Praw Obywatelskich.
Prokurator i RPO sam postanawia, że weźmie udział w
postępowaniu – wynika to z funkcji kontrolnej tego organu.
Organizacja społeczna jest dopuszczana do udziału w
postępowaniu.
Podmiot występujący na prawach strony nie ma interesu
prawnego, ani obowiązku do występowania. Podmiot taki nie jest adresatem
decyzji, ma jedynie uprawnienia procesowe przysługujące stronie.
Organizacja społeczna może wystąpić w interesie strony
przeciwko żądaniom i interesom drugiej strony. Może także nie wiązać swoich
czynności z żadną ze stron – może być rzecznikiem interesu publicznego.
Organizacja społeczna może wystąpić z inicjatywą:
- żądania
wszczęcia postępowania w interesie innej osoby;
- żądania
wszczęcia postępowania w interesie innej osoby i dopuszczenia organizacji do
udziału w postępowaniu;
- żądania dopuszczenia do
postępowania już toczącego się w sprawie zawisłej przed organem administracji w
każdej instancji i w każdym trybie;
Organizacja może także ubiegać się o zgodę organu
administracji do przedstawienia swego poglądu w sprawie.
Przesłanki inicjatywy procesowej: cel statutowy i względy
interesu społecznego, muszą występować łącznie.
Żądanie wszczęcia postępowania może mieć miejsce:
- tylko
w sprawie, gdzie organ administracji może wnieść sprawę z urzędu (postanowienie
o wszczęciu postępowania z urzędu);
- w
przypadku postępowania wszczynanego na wniosek, żądanie organizacji społecznej
w sprawie jego wszczęcia powinno być załatwione odmownie, chyba że przemawia za
tym interes strony i strona godzi się na to.
Dopuszczenie do udziału następuje w sprawie już zawisłej i
nie ma znaczenia, czy postępowanie wszczęto na wniosek czy z urzędu.
Zgoda organu na przedstawienie poglądu wymaga formy
postanowienia.
Od chwili doręczenia postanowienia o dopuszczeniu
organizacji społecznej do udziału w postępowaniu, uzyskuje ona prawa strony.
Nie może ona:
1)
dokonywać czynności dyspozycyjnych;
2)
domagać się zawieszenia postępowania;
3)
domagać się umorzenia postępowania;
4)
żądać wznowienia postępowania na podstawie
faktu, że strona nie brała czynnego udziału w postępowaniu.
Organizacja nie może składać oświadczeń woli wymaganych w
prawie materialnym odnośnie nabywania czy zrzekania się uprawnień.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz