poniedziałek, 3 lutego 2014

Analiza ekonomiczna 03 - notatki z zajęć

Odrębny rodzaj analizy ekonomicznej to analiza strategiczna, która uwzględnia również czynniki otoczenia. 

Czynniki te dzielimy na:
● makrootoczenie to zespół warunków funkcjonowania przedsiębiorstwa wynikający z tego, że działa ono w określonym kraju i regionie, w określonej strefie klimatycznej, w danym układzie politycznym, prawnym, itp. Warunki te jako niezależne określają bardzo silnie możliwości działania i rozwoju przedsiębiorstwa.
Konieczne jest poznanie najważniejszych szans i zagrożeń związanych z funkcjonowaniem w makrootoczenie, przewidywanie ich kształtowania się w przyszłości oraz odpowiednie dostosowanie do nich programów rozwoju.


Wśród składników makrootoczenie wyróżniamy otoczenia:
            - otoczenie ekonomiczne – związane jest z ogólną kondycją gospodarki, wyznaczane jest przez poziom stóp procentowych lokat i kredytów, kursy wymiany walut, poziom inflacji, poziom bezrobocia i zadłużenia;
            - otoczenie technologiczne – określane jest przez pojawiające się oraz wdrażane wynalazki i innowacje, głównie pochodzące z krajów wysoko rozwiniętych. Opóźnione dostosowanie się do zmian technologicznych może stanowić istotne zagrożenie rozwoju przedsiębiorstwa;
            - otoczenie społeczne – wyraża się w postępującym kreowaniu przez społeczeństwo nowej jakości życia opartej na zdrowych warunkach funkcjonowania człowieka w środowisku przyrodniczym (ekologia), w miejscu pracy i w życiu prywatnym;
            - otoczenie demograficzne – wiąże się z dostosowaniem produkcji do wielkości i struktury populacji danego społeczeństwa. Orientacja w trendach demograficznych jest ważna zarówno dla producentów, jak i instytucji ubezpieczeniowych oraz banków;
            - otoczenie polityczne i prawne – stwarzać może dla przedsiębiorstwa określone szanse i zagrożenia w postaci nakazów, jak, np. w krajach Unii Europejskiej;
            - otoczenie międzynarodowe – może stwarzać szanse dla ekspansji rynkowej w krajach rozwijających się oraz zagrożenia dla przedsiębiorstw działających na rynkach wewnętrznych ze względu na konkurencję ze strony krajów wyżej rozwiniętych.

W analizie makrootoczenie stosować można koncepcje:
            -koncepcję bezscenariuszową – polegającą na wyborze kierunków kierunków i zasad działania uwzględniających sytuację przedsiębiorstwa wynikającą z dedukacji wniosków wniosków przewidywanych zamianach otoczenia;
            -koncepcję scenariuszową – polegającą na opracowywaniu kilku koncepcji scenariuszy opisujących spodziewane sytuacje przedsiębiorstwa i jego otoczenia oraz dostosowaną do tego strategię działania.

Metody analizy makrootoczenie:
            - ekstrapolacja trendów;
            - opinie ekspertów;
            - strategiczna analiza ludzi;
            - scenariusze możliwych zdarzeń;
            - scenariusze symulacyjne.

● otoczenie konkurencyjne – to wszelkie podmioty gospodarcze, które mają z przedsiębiorstwem powiązania kooperacyjne lub konkurencyjne, a najważniejszymi jego składnikami są dostawcy, nabywcy, istniejący i potencjalni konkurenci.

Model analizy „pięciu sił” M. E. Portera
W modelu tym rozpatruje się sektor, czyli grupę przedsiębiorstw wytwarzających wyroby lub usługi o podobnym przeznaczeniu. Uwzględnia się czynniki:
● siłą oddziaływania dostawców dostawców możliwości wywierania przez nich presji na przedsiębiorstwa sektora;
● siła oddziaływania nabywców nabywców możliwości wywierania przez nich presji na przedsiębiorstwa sektora;
● natężenie walki konkurencyjnej wewnątrz sektora;
● groźba pojawienia się nowych produktów;
● groźba pojawienia się nowych substytutów.
Analiza wpływu tych czynników może pozwolić na określenie możliwości rozwojowych i atrakcyjności danego sektora dla bieżących i przyszłych inwestorów.

W analizie strategicznej bardzo duże znaczenie ma Analiza SWOT.
Strengths – mocne strony
Weakness – słabe strony
Opportunities – szanse w otoczeniu
Threats – zagrożenia w otoczeniu

Analiza SWOT polega na badaniu uwarunkowań zmian organizacyjnych przedsiębiorstwa, przy uwzględnieniu czynników sprzyjających oraz zewnętrznych i wewnętrznych.
Prowadzi to do wyróżnienia czterech kategorii:
● zewnętrzne pozytywne – szanse;
● zewnętrzne negatywne – zagrożenia;
● wewnętrzne pozytywne – mocne strony;

● wewnętrzne negatywne – słabe strony.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz