niedziela, 7 września 2014

Zarządzanie kadrami cz.7

Poprzez wstępną selekcję i szacowanie dokumentów odrzuca się osoby, które nie spełniają kryteriów na dane stanowisko.

Metoda kwestionariuszowa selekcji – druga metody selekcji.
Kandydaci zapominają lub nie chcą wspominać o rzeczach nieprzyjemnych dla siebie, więc należy ich przepytać. Daje się do wypełnienia kwestionariusz, który oszczędza czas (można go uzupełnić w większej grupie lub w domu), przez co osoba prowadząca będzie miała informacje na temat kandydata (i zadecyduje o jego przyjęciu lub nie).

Zasadniczo kwestionariusz :
ü  Służy do uzupełnienia i rozszerzenia informacji zawartych w CV
ü  Zmusza do ujawnienia większej liczby koniecznych detali (ukrywanych w życiorysie zawodowym)
ü  Daje tematy do rozwinięcia w czasie interview

Jakie rodzaje informacji pracodawca może uzyskać poprzez kwestionariusz?
·         Przebieg edukacji, wyszczególnienie umiejętności, historia zatrudnienia kandydata, oczekiwania pracownika od pracodawcy w zakresie finansów
Odpowiedzi na pytania z kwestionariusza można porównywać z innymi kandydatami, zdecydować kogo zaprosić na rozmowę a kogo nie. Wykorzystywany jest do selekcji kandydatów oraz w celu porządkowania dokumentacji (niektóre firmy dają go wszystkim kandydatom).
Kolejną metodą selekcji wstępnej jest wywiad telefoniczny (możliwość rozmowy z kandydatem nie na papierze, ale bezpośredniego kontaktu). Eliminuje to możliwość przygotowania kandydata do rozmowy. Nie ma tez „efektu halo”- pierwszego wrażenia po 3 minutach rozmowy z kandydatem. Jest to obraz uproszczony stad konieczność dopytywania. Można również przez wywiad szybko sprawdzić znajomość języka obcego. Ponadto pozwala zebrać informacje na temat potrzeb finansowych i rozwojowych. Ta metoda nie jest zła, ale może być nieszczęściem w rekach nieodpowiedniego pracownika rekrutacyjnego. Jest przydatny gdy selekcje prowadzi się na bardzo dużym obszarze, np. w poszukiwaniu przedstawicieli handlowych (oszczędność czasu).

Dokumenty aplikacyjne – potwierdzenie posiadanych kwalifikacji, dyplomów, świadectw. Trzeba sprawdzać to bardzo dokładnie. Oceny nie mają większego znaczenia.

Referencje – są wykorzystywane w dwojaki sposób :
§  Głębsze poznanie kandydata (np. opinia z poprzedniego miejsca pracy)
§  Potwierdzenie posiadanych umiejętności
Kandydat podaje dane skąd można wziąć referencje. Jedna może to robić osoba postronna np. niektóre firmy chcą się pozbyć pracownika i wystawiają mu dobre referencje. Ta metoda jest popularna w USA w celu sprawdzenia uczciwości kandydata.

Przygotowanie do procesu rekrutacyjnego : opis stanowiska pracy, przygotowanie odpowiednich technik rekrutacyjnych i określenie  źródła pozyskiwania kandydatów.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz