Podział
zasadniczy (podstawowy, ogólny) tworzony jest dla organów terenowych o
kompetencjach ogólnych: dla terenowych organów administracji rządowej ogólnej i
jednostek samorządu terytorialnego.
Od 1 stycznia 1999r. W Polsce obowiązuje
zasadniczy trójstopniowy podział terytorialny. Podział ten został
wprowadzony Ustawa z dnia 24 lipca 1998r. O wprowadzeniu zasadniczego
trójstopniowego podziału terytorialnego państwa.
Jednostkami zasadniczego podziału
terytorialnego w Polsce są: gminy, powiaty, województwa.
GMINA
Od 1990 r. w
Polsce gmina jest podstawową jednostką samorządu terytorialnego. O ustroju
gminy stanowi jej statut. Gmina może być gminą wiejską, gminą miejsko-wiejską
lub gminą miejską.
Gmina może
tworzyć jednostki pomocnicze: sołectwa, dzielnice, osiedla i inne.
Organy
gminy:
·
rada gminy – władza uchwałodawcza i
kontrolna
·
władza wykonawcza
·
wójt (gmina wiejska)
·
burmistrz (gmina miejska, gmina
miejskowiejska)
·
prezydent miasta (gmina miejska na
prawach powiatu)
Zadania
gminy
Do zakresu
działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym,
niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zadania te dzielimy na
własne – nadane ustawowo i zlecone – przydzielane przez władze państwowe.
Gmina realizuje
wszystkie zadania niezastrzeżone do kompetencji innych jednostek samorządu
terytorialnego (powiat, województwo samorządowe).
Mieszkańcy
uczestniczą w sprawowaniu władzy na terenie swojej gminy poprzez głosowanie: w
wyborach samorządowych oraz referendum lokalnym lub za pośrednictwem organów
gminy.
Gmina
realizuje dwa rodzaje zadań: własne i zlecone.
Zadania
własne
Są to zadania
publiczne wykonywane przez jednostkę samorządu terytorialnego, które służą
zaspokojeniu potrzeb wspólnoty samorządowej. Mogą one być:
a) obowiązkowe –
gmina nie może zrezygnować z ich realizacji, musi zapewnić w budżecie środki na
ich realizowanie; przyczyna: dążenie do zapewnienia mieszkańcom świadczeń
publicznych o charakterze elementarnym;
b) fakultatywne
– gmina realizuje je w takim zakresie, w jakim jest to możliwe ze względu na
środki posiadane w budżecie oraz lokalne potrzeby (samodzielnie na własną
odpowiedzialność z własnego budżetu).
Zadania
własne obejmują sprawy:
·
ładu przestrzennego, gospodarki
nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej,
·
gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz
organizacji ruchu drogowego,
·
wodociągów i zaopatrzenia w wodę,
kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymaniu czystości
i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadków
komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz,
·
lokalnego transportu zbiorowego,
·
ochrony zdrowia,
·
pomocy społecznej, w tym ośrodków i
zakładów opiekuńczych,
·
gminnego budownictwa mieszkaniowego,
·
edukacji publicznej,
·
kultury, w tym bibliotek gminnych i
innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami,
·
kultury fizycznej i turystyki, w tym
terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,
·
targowisk i hal targowych,
·
zieleni gminnej i zadrzewnej,
·
cmentarzy gminnych,
·
porządku publicznego i bezpieczeństwa
obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia
i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego,
·
utrzymania gminnych obiektów i urządzeń
użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych,
·
polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia
kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej,
·
wspierania i upowszechniania idei
samorządowej,
·
promocji gminy,
·
współpracy z organizacjami
pozarządowymi,
·
współpracy ze społecznościami lokalnymi
i regionalnymi innych państw.
Zadania
zlecone
Są to inne
zadania publiczne wynikające z uzasadnionych potrzeb państwa ustawowo zlecone
do wykonania jednostkom samorządu terytorialnego. Są:
a) przekazywane
na mocy regulacji ustawowej;
b) przekazywane
w drodze porozumień między jednostką samorządu terytorialnego a administracją
rządową.
POWIAT
Powiat (w
Polsce) – jednostka samorządu terytorialnego II stopnia i podziału
administracyjnego, obejmująca część obszaru województwa. Ich funkcjonowanie
reguluje ustawa z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym (Dz. U. z
1998 r. Nr 91, poz. 578).
Potocznie
stosuje się często terminy powiat ziemski i powiat grodzki. Rozróżnienie takie
nie znajduje jednak podstaw w ustawie o samorządzie powiatowym. Bardziej
poprawne jest mówienie o powiatach, czyli jednostkach samorządu obejmujących
kilka gmin i posiadających własne organy, omówione w ustawie, oraz o miastach
na prawach powiatu, w których organy samorządu gminnego wypełniają również
zadania i kompetencje przewidziane w ustawodawstwie dla samorządu powiatowego.
Powiat
wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w
zakresie:
·
edukacji publicznej
·
promocji i ochrony zdrowia
·
pomocy społecznej
·
polityki prorodzinnej
·
wspierania osób niepełnosprawnych,
·
transportu zbiorowego i dróg
publicznych,
·
kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad
zabytkami,
·
kultury fizycznej i turystyki,
·
geodezji, kartografii i katastru,
·
gospodarki nieruchomościami,
·
administracji
architektoniczno-budowlanej,
·
gospodarki wodnej,
·
ochrony środowiska i przyrody,
·
rolnictwa, leśnictwa i rybactwa
śródlądowego,
·
porządku publicznego i bezpieczeństwa
obywateli,
·
ochrony przeciwpowodziowej, w tym
wyposażenia i utrzymania powiatowego magazynu przeciwpowodziowego,
przeciwpożarowej i zapobiegania innym nadzwyczajnym zagrożeniom życia i zdrowia
ludzi oraz środowiska,
·
przeciwdziałania bezrobociu oraz
aktywizacji lokalnego rynku pracy,
·
ochrony praw konsumenta,
·
utrzymania powiatowych obiektów i
urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych,
·
obronności,
·
promocji powiatu,
·
współpracy z organizacjami
pozarządowymi.
Do zadań
publicznych powiatu należy również zapewnienie wykonywania określonych w
ustawach zadań i kompetencji kierowników powiatowych służb, inspekcji i straży.
Ustawy mogą
określać inne zadania powiatu.
Ustawy mogą
określać niektóre sprawy należące do zakresu działania powiatu jako zadania z
zakresu administracji rządowej, wykonywane przez powiat.
Powiat na
uzasadniony wniosek zainteresowanej gminy przekazuje jej zadania z zakresu
swojej właściwości na warunkach ustalonych w porozumieniu.
Zadania powiatu
nie mogą naruszać zakresu działania gmin.
Ustawy mogą
nakładać na powiat obowiązek wykonywania zadań z zakresu organizacji
przygotowań i przeprowadzenia wyborów powszechnych oraz referendów.
Władzę
uchwałodawczą w powiecie sprawuje rada powiatu, a władzą wykonawczą jest zarząd
powiatu, na czele którego stoi starosta, natomiast organami kontrolnymi są
komisje stałe i doraźne. Komisje wyłaniane są spośród członków rady powiatu i
kontrolują działania władzy wykonawczej. Obligatoryjnie musi istnieć jedna
komisja- rewizyjna( do kontroli spraw finansowych), komisje doraźne są
powoływane w sytuacjach nagłych. W mieście na prawach powiatu ich zadania
wykonują odpowiednio rada miasta i prezydent miasta oraz komisje stałe i
doraźne.
Kompetencje
starosty i zarządu powiatu po reformie administracji z 1999 r.:
·
podejmowanie decyzji w zakresie
·
edukacji publicznej (szkoły
ponadgimnazjalne)
·
ochrony zdrowia (szpitale rejonowe,
powiatowe)
·
transportu na terenie powiatu
(współfinansowanie lokalnych linii autobusowych, np. miejskich przedsiębiorstw
komunikacji w miastach na prawach powiatu)
·
opieki nad drogami publicznymi
powiatowymi
·
geodezji
·
gospodarki nieruchomościami
·
ochrony środowiska
·
porządku publicznego i bezpieczeństwa
obywateli
·
przeciwdziałania bezrobociu
·
obronności
·
pomocy społecznej
·
wydawania zezwoleń na podejmowanie pracy
przez cudzoziemców
·
zwalczania klęsk żywiołowych oraz
organizowania pomocy na szczeblu powiatowym
·
rejestracji pojazdów oraz wydawanie praw
jazdy (patrz Tablica rejestracyjna)
WOJEWÓDZTWO
Województwo – jednostka
podziału administracyjnego wyższego stopnia w Polsce, od 1990 r. jednostka
zasadniczego podziału terytorialnego dla administracji rządowej, od 1999 r.
także jednostka samorządu terytorialnego.
Podział kraju na
województwa ma swoje korzenie w okresie rozbicia dzielnicowego, stąd ich
zróżnicowanie pod względem wielkości w czasach I Rzeczypospolitej. Pierwsze
województwa powstawały na przełomie XIV i XV w. Pierwotnie były to samodzielne
zgromadzenia wojskowe na określonych terenach Polski, którymi zarządzali
wyznaczani przez władcę wojewodowie - od: wodzić woje.
Status
województwa reguluje w Polsce ustawa o samorządzie województwa z dnia 5 czerwca
1998 (Dz. U. z 1998 r. Nr 91, poz. 576, tekst jednolity Dz. U. z 2001 r. Nr
142, poz. 1590 z pózn. zm).
Reforma
administracyjna, która weszła w życie 1 stycznia 1999, ustanowiła 16 nowych
województw. Celem tej reformy było utworzenie większych regionów, które mogłyby
konkurować z innymi regionami po wstąpieniu do Unii Europejskiej (zobacz:
NUTS). Dotychczasowe województwa były zbyt małe, by efektywnie wykorzystywać
środki finansowe i zarządzać terytorium województwa.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz