Zarządzanie w przedsiębiorstwie to zestaw działań obejmujących
planowanie i podejmowanie decyzji, organizowanie, prowadzenie czyli kierowanie
ludźmi i kontrolowanie.
Działania te skierowane są na
zasoby przedsiębiorstw (ludzkie, finansowe, rzeczowe, informacyjne) i
wykonywane są z zamiarem osiągnięcia celów przedsiębiorstwa w sposób sprawny i
skuteczny.
Za realizację procesu zarządzania odpowiada menadżer czyli osoba, która
planuje i podejmuje decyzje, organizuje, przewodzi ludziom oraz kontroluje
zasoby ludzkie finansowe, rzeczowe i informacyjne.
Funkcje zarządzania:
1. Planowanie
– to określenie celów działania, a następnie decydowanie o wyborze najlepszego
sposobu realizacji założonego celu. Planowanie pozostaje w ścisłym związku z
procesem podejmowania decyzji z określonego zbioru dostępnych rozwiązań.
Poznanie otoczenia, w którym działa przedsiębiorstwo pozwala skutecznie
określić plan działania.
2. Organizowanie
– proces porządkowania, przydzielania, koordynowania działań i zasobów poszczególnym
członkom organizacji, nawiązywanie współpracy w ramach określonej struktury,
stosunków, wprowadzanie określonego ładu. Jest to także zagospodarowanie, które
w najlepszy sposób pozwoli realizować określony plan. Ważnym działaniem jest
rekrutacja nowego personelu, dobór nowej obsady jest poprzedzany projektowaniem
stanowisk pracy, tj. określeniem zakresu obowiązków pracownika na podstawie
specjalizacji, czy rozszerzenie zakresu pracy. Ważnym elementem jest delegowanie,
proces polegający na rozkładzie władzy, przekazywaniu części swoich obowiązków
innym pracownikom.
3. Kierowanie – przewodzenie – motywowanie
załogi do pracy w interesie organizacji. Określa w jaki sposób kierownik
powinien kierować podwładnymi, a także jego stosunki z pracującymi dla niego
ludźmi. Jego zadaniem jest zachęcanie do wspólnego wykonywania potrzebnych
zadań i wspólnego osiągania celów. Odpowiednia atmosfera ułatwia pracownikom
najefektywniejsze wykonywanie pracy.
4. Kontrolowanie
– końcowa faza zarządzania pozwala na bieżąco obserwować uzyskiwane postępy aby
zdobyć pewność, że uzyskiwane wyniki pozwolą dotrzeć do punktu docelowego w wyznaczonym
czasie, zgodnie z planem. Kontrola niezbędna jest w sytuacji zmiany otoczenia
przedsiębiorstwa, złożoności organizacji, nieuchronności błędów. Spełnia wiele
ważnych funkcji:
-
Porównuje rzeczywisty wynik z planowaniem
-
Koryguje błędy
-
Wpływa na kształt przyszłych działań
Wyniki
kontroli stanowią istotne dane wejściowe do kolejnego przebiegu procesu
planowania.
Ten komentarz został usunięty przez autora.
OdpowiedzUsuńTen komentarz został usunięty przez administratora bloga.
OdpowiedzUsuńTen komentarz został usunięty przez administratora bloga.
OdpowiedzUsuńBardzo fajny artykuł. Jestem pod wrażeniem.
OdpowiedzUsuńW momencie kiedy posiadamy własną firmę to dość ważną sprawą jest to, aby wiedzieć również jak można usprawniać niektóre kwestie. W międzyczasie natrafiłam na artykuł https://www.connecto.pl/jak-usprawnic-obieg-dokumentow-w-administracji-2/ i już teraz wiem jak można usprawnić obieg dokumentów akurat w administracji.
OdpowiedzUsuńTen komentarz został usunięty przez administratora bloga.
OdpowiedzUsuńAbsolutnie konieczne jest, aby liderzy organizacji posiadali odpowiednią wiedzę, którą można znaleźć na stronie internetowej https://www.impactinternational.com/pl/blog/jak-nalezy-rozumiec-przywodztwo-w-zmianie Tuyajmożna zdobyć znaczną ilość informacji o skutecznych narzędziach i programach.
OdpowiedzUsuńKto powiedział, że zarządzanie jest nudne? Ta strona to dowód, że nawet nauka może być wciągająca! - Czy ktoś tu ma swoją ulubioną metodę zarządzania?
OdpowiedzUsuń