czwartek, 21 listopada 2013

Czym jest zarządzanie w przedsiębiorstwie i jakie pełni funkcje?

Zarządzanie w przedsiębiorstwie to zestaw działań obejmujących planowanie i podejmowanie decyzji, organizowanie, prowadzenie czyli kierowanie ludźmi i kontrolowanie.
Działania te skierowane są  na zasoby przedsiębiorstw (ludzkie, finansowe, rzeczowe, informacyjne) i wykonywane są z zamiarem osiągnięcia celów przedsiębiorstwa w sposób sprawny i skuteczny.
Za realizację procesu zarządzania odpowiada menadżer czyli osoba, która planuje i podejmuje decyzje, organizuje, przewodzi ludziom oraz kontroluje zasoby ludzkie finansowe, rzeczowe i informacyjne.


Funkcje zarządzania:

1.      Planowanie – to określenie celów działania, a następnie decydowanie o wyborze najlepszego sposobu realizacji założonego celu. Planowanie pozostaje w ścisłym związku z procesem podejmowania decyzji z określonego zbioru dostępnych rozwiązań. Poznanie otoczenia, w którym działa przedsiębiorstwo pozwala skutecznie określić plan działania.
2. Organizowanie – proces porządkowania, przydzielania, koordynowania działań i zasobów poszczególnym członkom organizacji, nawiązywanie współpracy w ramach określonej struktury, stosunków, wprowadzanie określonego ładu. Jest to także zagospodarowanie, które w najlepszy sposób pozwoli realizować określony plan. Ważnym działaniem jest rekrutacja nowego personelu, dobór nowej obsady jest poprzedzany projektowaniem stanowisk pracy, tj. określeniem zakresu obowiązków pracownika na podstawie specjalizacji, czy rozszerzenie zakresu pracy. Ważnym elementem jest delegowanie, proces polegający na rozkładzie władzy, przekazywaniu części swoich obowiązków innym pracownikom.
3.       Kierowanie – przewodzenie – motywowanie załogi do pracy w interesie organizacji. Określa w jaki sposób kierownik powinien kierować podwładnymi, a także jego stosunki z pracującymi dla niego ludźmi. Jego zadaniem jest zachęcanie do wspólnego wykonywania potrzebnych zadań i wspólnego osiągania celów. Odpowiednia atmosfera ułatwia pracownikom najefektywniejsze wykonywanie pracy.
4.      Kontrolowanie – końcowa faza zarządzania pozwala na bieżąco obserwować uzyskiwane postępy aby zdobyć pewność, że uzyskiwane wyniki pozwolą dotrzeć do punktu docelowego w wyznaczonym czasie, zgodnie z planem. Kontrola niezbędna jest w sytuacji zmiany otoczenia przedsiębiorstwa, złożoności organizacji, nieuchronności błędów. Spełnia wiele ważnych funkcji:
-          Porównuje rzeczywisty wynik z planowaniem
-          Koryguje błędy
-          Wpływa na kształt przyszłych działań

Wyniki kontroli stanowią istotne dane wejściowe do kolejnego przebiegu procesu planowania.

8 komentarzy:

  1. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  2. Urszula Adamska16 lutego 2019 17:40

    Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.

    OdpowiedzUsuń
  3. Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo fajny artykuł. Jestem pod wrażeniem.

    OdpowiedzUsuń
  5. W momencie kiedy posiadamy własną firmę to dość ważną sprawą jest to, aby wiedzieć również jak można usprawniać niektóre kwestie. W międzyczasie natrafiłam na artykuł https://www.connecto.pl/jak-usprawnic-obieg-dokumentow-w-administracji-2/ i już teraz wiem jak można usprawnić obieg dokumentów akurat w administracji.

    OdpowiedzUsuń
  6. Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.

    OdpowiedzUsuń
  7. Absolutnie konieczne jest, aby liderzy organizacji posiadali odpowiednią wiedzę, którą można znaleźć na stronie internetowej https://www.impactinternational.com/pl/blog/jak-nalezy-rozumiec-przywodztwo-w-zmianie Tuyajmożna zdobyć znaczną ilość informacji o skutecznych narzędziach i programach.

    OdpowiedzUsuń
  8. Kto powiedział, że zarządzanie jest nudne? Ta strona to dowód, że nawet nauka może być wciągająca! - Czy ktoś tu ma swoją ulubioną metodę zarządzania?

    OdpowiedzUsuń