Oligopol to
jedna ze struktur rynku, jest forma konkurencji niedoskonałej, która cechuje:
a. niewielka
liczba producentów, duża konsumentów;
b. produkty
jednorodne lub zróżnicowane;
c. ograniczony
dostęp do rynku – firmy są duże i nowoczesne;
d. pełna
informacja – przejrzystość rynku
e. firmy
posiadają dużą siłę rynkową i mają znaczący wpływ na podaż i ceny przy czym
jednocześnie ze sobą konkurują;
f. ceny
zmieniają się rzadko, a firmy reagują tylko na stosunkowo duże zmiany w popycie
i kosztach;
g. między
firmami występuje silna współzależność gdyż:
-
na rynku jest kilka firm, każda jest duża;
-
każda firma musi brać pod uwagę nie tylko własne
decyzje, ale także decyzje i działania podejmowane przez inne przedsiębiorstwa
(cena, reklama);
-
żadna z firm nie może ignorować decyzji
podejmowanych przez konkurencję;
h. przedsiębiorstwa
mogą przyjmować ważne strategie zachowania:
-
każda firma określa ceny swoich wyrobów i
rozmiar produkcji nie porozumiewając się z rywalem. W tej sytuacji każda firma
stara się obniżyć ceny i zwiększyć rozmiary produkcji aby zwiększyć udział w
rynku;
-
firmy uznają swą współzależność, dochodzą do
porozumienia i jedna z nich zostaje liderem, ustalając ceny a inne ją
naśladują. Rodzaj przywództwa cenowego i przywództwo firmy dominującej,
efektywnej. Lider osiąga zwykle zyski większe niż pozostałe firmy, jednak cała
branża czerpie korzyści ze stabilizacji rynku i braku konkurencji;
-
wszystkie firmy chcą być liderami sądząc, że
będą miały większy zysk, w efekcie osiągały zyski niższe, niż w przypadku podporządkowania
lub stworzenia porozumień monopolistycznych;
-
stworzenie porozumienia monopolistycznego;
i.
firmy oligopolistyczne częściej naśladują swoich
rywali, wtedy gdy obniżają oni ceny, niż wtedy gdy je podnoszą, w efekcie ceny
w warunkach oligopolu są stabilne pomimo dużych zmian kosztów produkcji;
j.
firmy porozumiewają się w sprawie wielkości
sprzedaży i osiągają korzyści wynikające z tytułu ich monopolistycznej pozycji.
Zawsze istnieje pokusa nieprzestrzegania umowy i sprzedani większej ilości
produktów zwłaszcza w sytuacji gdy śledzenie zachowania różnych firm jest
utrudnione.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz