poniedziałek, 11 listopada 2013

Oligopol i jego cechy

Oligopol to jedna ze struktur rynku, jest forma konkurencji niedoskonałej, która cechuje:
a.       niewielka liczba producentów, duża konsumentów;
b.      produkty jednorodne lub zróżnicowane;
c.       ograniczony dostęp do rynku – firmy są duże i nowoczesne;
d.      pełna informacja – przejrzystość rynku
e.       firmy posiadają dużą siłę rynkową i mają znaczący wpływ na podaż i ceny przy czym jednocześnie ze sobą konkurują;
f.       ceny zmieniają się rzadko, a firmy reagują tylko na stosunkowo duże zmiany w popycie i kosztach;
g.      między firmami występuje silna współzależność gdyż:
-          na rynku jest kilka firm, każda jest duża;
-          każda firma musi brać pod uwagę nie tylko własne decyzje, ale także decyzje i działania podejmowane przez inne przedsiębiorstwa (cena, reklama);
-          żadna z firm nie może ignorować decyzji podejmowanych przez konkurencję;
h.      przedsiębiorstwa mogą przyjmować ważne strategie zachowania:
-          każda firma określa ceny swoich wyrobów i rozmiar produkcji nie porozumiewając się z rywalem. W tej sytuacji każda firma stara się obniżyć ceny i zwiększyć rozmiary produkcji aby zwiększyć udział w rynku;
-          firmy uznają swą współzależność, dochodzą do porozumienia i jedna z nich zostaje liderem, ustalając ceny a inne ją naśladują. Rodzaj przywództwa cenowego i przywództwo firmy dominującej, efektywnej. Lider osiąga zwykle zyski większe niż pozostałe firmy, jednak cała branża czerpie korzyści ze stabilizacji rynku i braku konkurencji;
-          wszystkie firmy chcą być liderami sądząc, że będą miały większy zysk, w efekcie osiągały zyski niższe, niż w przypadku podporządkowania lub stworzenia porozumień monopolistycznych;
-          stworzenie porozumienia monopolistycznego;
i.        firmy oligopolistyczne częściej naśladują swoich rywali, wtedy gdy obniżają oni ceny, niż wtedy gdy je podnoszą, w efekcie ceny w warunkach oligopolu są stabilne pomimo dużych zmian kosztów produkcji;
j.        firmy porozumiewają się w sprawie wielkości sprzedaży i osiągają korzyści wynikające z tytułu ich monopolistycznej pozycji. Zawsze istnieje pokusa nieprzestrzegania umowy i sprzedani większej ilości produktów zwłaszcza w sytuacji gdy śledzenie zachowania różnych firm jest utrudnione.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz