sobota, 2 listopada 2013

Porównaj wskazując na cechy charakterystyczne model konkurencji doskonałej i monopolu.

Konkurencja doskonała
Monopol
1.      Wielu producentów, rozproszenie po stronie producenta.
1.      Jeden producent, pełna koncentracja po stronie producenta.
2.      Przedsiębiorstwa są małe, produkują na niewielką skalę, nie osiągają zwyczajowo korzyści skali.
2.      Przedsiębiorstwo duże lub bardzo duże, produkujące na dużą skalę. Mogą osiągać korzyści skali.
3.      Udział pojedynczego przedsiębiorstwa w łącznej podaży dobra jest niewielki.
3.      Przedsiębiorstwo jest gałęzią danego dobra, które wytwarza.
4.      Pojedynczy producent nie ma wpływu na cenę, jest biorca ceny rynkowej.
4.      Monopolista ma wpływ na cenę, po której sprzedaje, jest dostawcą ceny.
5.      Producent może sprzedać każda ilość swojego produktu po tej samej cenie, nie działa klasyczne prawo popytu i podaży.
5.      Cena po której sprzedaje, zależy od ilości przez niego zaoferowanej, wraz ze wzrostem ilości cena spada, działa klasyczne prawo popytu i podaży.
6.      Utarg całkowity przedsiębiorstwa wzrasta wraz ze wzrostem sprzedaży, krzywa jest linia prostą o nachyleniu dodatnim.
6.      Utarg całkowity nie wzrasta w nieskończoność wraz ze wzrostem sprzedaży. W początkowej fazie następuje jego wzrost, potem osiąga on maksimum, aby następnie ulec zmniejszeniu.
7.      Utarg przeciętny i krańcowy są sobie równe, kształtują się na poziomie ceny rynkowej, krzywe są liniami prostymi poziomymi.
7.      Utarg przeciętny i krańcowy nie są sobie równe, utarg przeciętny jest funkcją malejącą i jest równy cenie. Natomiast utarg krańcowy jest funkcją malejącą położoną poniżej utargu przeciętnego.
8.      Nie występują bariery wejścia i wyjścia z rynku.
8.      Występują bariery wejścia i wyjścia z rynku.
9.      Podstawowym celem przedsiębiorstwa jest maksymalizacja zysku.
9.      Celem działalności przedsiębiorstwa jest maksymalizacja zysku.
10.  Typowe przedsiębiorstwo nie osiąga zysku nadzwyczajnego ani straty nadzwyczajnej. Występuje sytuacja z zerowym zyskiem nadzwyczajnym, zysk jest ukryty w koszcie alternatywnym.
10.  Typowe przedsiębiorstwo osiąga zysk nadzwyczajny.
11.  Duże rozproszenie po stronie konsumenta.
11.  Monopol naturalny – popyt na takim poziomie pozwoli przetrwać tylko jednemu dostawcy.
12.  Cena najniższa z możliwych, a ilość największa.
12.  Monopson – konsumenci nie są rozproszeni.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz