Monopol
|
|
1. Wielu
producentów, rozproszenie po stronie producenta.
|
1. Jeden
producent, pełna koncentracja po stronie producenta.
|
2. Przedsiębiorstwa
są małe, produkują na niewielką skalę, nie osiągają zwyczajowo korzyści
skali.
|
|
3. Udział
pojedynczego przedsiębiorstwa w łącznej podaży dobra jest niewielki.
|
3. Przedsiębiorstwo
jest gałęzią danego dobra, które wytwarza.
|
4. Pojedynczy
producent nie ma wpływu na cenę, jest biorca ceny rynkowej.
|
4. Monopolista
ma wpływ na cenę, po której sprzedaje, jest dostawcą ceny.
|
5. Producent
może sprzedać każda ilość swojego produktu po tej samej cenie, nie działa
klasyczne prawo popytu i podaży.
|
5. Cena
po której sprzedaje, zależy od ilości przez niego zaoferowanej, wraz ze
wzrostem ilości cena spada, działa klasyczne prawo popytu i podaży.
|
6. Utarg
całkowity przedsiębiorstwa wzrasta wraz ze wzrostem sprzedaży, krzywa jest
linia prostą o nachyleniu dodatnim.
|
6. Utarg
całkowity nie wzrasta w nieskończoność wraz ze wzrostem sprzedaży. W
początkowej fazie następuje jego wzrost, potem osiąga on maksimum, aby
następnie ulec zmniejszeniu.
|
7. Utarg
przeciętny i krańcowy są sobie równe, kształtują się na poziomie ceny
rynkowej, krzywe są liniami prostymi poziomymi.
|
7. Utarg
przeciętny i krańcowy nie są sobie równe, utarg przeciętny jest funkcją
malejącą i jest równy cenie. Natomiast utarg krańcowy jest funkcją malejącą
położoną poniżej utargu przeciętnego.
|
8. Nie
występują bariery wejścia i wyjścia z rynku.
|
8. Występują
bariery wejścia i wyjścia z rynku.
|
9. Podstawowym
celem przedsiębiorstwa jest maksymalizacja zysku.
|
9. Celem
działalności przedsiębiorstwa jest maksymalizacja zysku.
|
10. Typowe
przedsiębiorstwo nie osiąga zysku nadzwyczajnego ani straty nadzwyczajnej. Występuje
sytuacja z zerowym zyskiem nadzwyczajnym, zysk jest ukryty w koszcie alternatywnym.
|
10. Typowe
przedsiębiorstwo osiąga zysk nadzwyczajny.
|
11. Duże
rozproszenie po stronie konsumenta.
|
11. Monopol
naturalny – popyt na takim poziomie pozwoli przetrwać tylko jednemu dostawcy.
|
12. Cena
najniższa z możliwych, a ilość największa.
|
Przygotowujesz się do egzaminu, kolokwium lub wykładu? U nas znajdziesz materiały pomocnicze..
sobota, 2 listopada 2013
Porównaj wskazując na cechy charakterystyczne model konkurencji doskonałej i monopolu.
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz