Ugoda administracyjna
Muszą być spełnione łącznie dwie przesłanki:
1. sprawa
już zawisła przed organem administracji,
2. sprawa
musi być rozpatrzona w formie decyzji administracyjnej.
Udział organu sprowadza się do strony technicznej, może
udzielić informacji co do obowiązujących przepisów prawnych; nie może
kształtować treści ugody przez zmianę treści oświadczeń.
Ingerencja organu administracyjnego co do rozstrzygnięcia
następuje po zawarciu ugody, przy jej zatwierdzeniu/ odmowie zatwierdzenia.
Ugoda nie zatwierdzona nie wywołuje żadnych skutków prawnych.
Kryteria odmowy zatwierdzenia ugody
1. ugoda
zawarta z naruszeniem przepisów prawa materialnego/ procesowego (treść ugody
sprzeczna z prawem materialnym),
2. nieuwzględnienie
stanowiska innego organu (art.106),
3. interes
społeczny/ słuszny interes strony.
Stronie doręcza się odpis ugody – oryginał zostaje w
aktach sprawy.
Uprawnienia/ obowiązki wynikające z ugody stają się wykonalne
z dniem, w którym postanowienie o jej zatwierdzeniu stało się ostateczne.
Organ administracji, przed którym ugoda została zawarta,
ma obowiązek potwierdzić jej wykonalność.
Warunkiem podjęcia wykonania ugody jest potwierdzenie jej
wykonalności. Wykonalność ugody oznacza zarówno jej dobrowolne, jak i
przymusowe wykonanie. Potwierdzona ugoda jest podstawą prowadzenia postępowania
egzekucyjnego.
Skutki materialnoprawne ugody: nadanie/ odebranie/
zmiana zakresu uprawnień strony; nałożenie/ zmiana zakresu obowiązków ciążących
na stronie.
Skutki procesowe: przerwanie stosunku procesowego
między organem orzekającym a stroną.
Postanowienia – procesowa forma
indywidualnego aktu administracyjnego.
Rodzaje postanowień:
1. ściśle
procesowe – postanowienie w sprawie zwrotu kosztów postępowania;
2. mające
wpływa na dalszy bieg postępowania, inaczej – kończące postępowanie w sprawie,
np. postanowienie o odmowie przywrócenia terminu do złożenia odwołania;
3. postanowienie
odnoszące się do istoty sprawy lub wywołujące skutek materialnoprawny,
4. postanowienie
wydane poza postępowaniem, np. postanowienie o odmowie wydania zaświadczenia.
Postanowienia procesowe różnią się od decyzji przedmiotem
rozstrzygnięcia; nie dotyczą istoty sprawy, a przesądzają o poszczególnych
czynnościach procesowych, np. postanowienie o zakończeniu postępowania (tamuje
czynności procesowe).
Forma i elementy składowe postanowienia nie różnią się
zasadniczo od decyzji, poza następującymi wyjątkami:
1. adresatem
postanowienia obok strony są także inne osoby: biegli, świadkowie, uczestnicy
rozprawy administracyjnej,
2. uzasadnienia
wymagają tylko te postanowienia, które można:
- zaskarżyć
w drodze zażalenia lub skargi do NSA,
- postanowienia
wydane na skutek zażalenia na postanowienie.
Do postanowień stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące
decyzji: 107§2-5, 109-113,
141-144 (zażalenie), 145-152 (wznowienie postępowania); 156-159 (stwierdzenie
nieważności).
Postępowanie przed organem II instancji
Środki prawne – środki zaskarżenia to ustanowione przez
kodeks możliwości kształtowania przez strony lub inne podmioty uprawnione
rozstrzygnięć organów administracji w celu spowodowania ich weryfikacji
(zmiany, uchylenia, stwierdzenia nieważności).
Do środków prawnych w oparciu o kpa należy zaliczyć:
1. odwołanie
2. zażalenie
3. wniosek
o ponowne rozpatrzenie sprawy
4. żądanie
wznowienia postępowania
5. żądanie
uchylenia/ zmiany decyzji ostatecznej
6. sprzeciw
prokuratora
7. żądanie
stwierdzenia nieważności
8. powództwo
do sądu powszechnego
9. skarga
do NSA
Środki zwyczajne (kodeksowe 1 i 2) służą kwestionowaniu
decyzji/ postanowień nieostatecznych.
Środki nadzwyczajne – przysługują od rozstrzygnięć
ostatecznych. Kontrowersje wzbudza 3 – służy od decyzji ostatecznych, a więc
jest środkiem nadzwyczajnym; w orzecznictwie i doktrynie jest jednak środkiem
zwyczajnym.
Ad 1. Odwołanie – w istocie – żądanie
ponownego rozpatrzenia sprawy przez organ II instancji.
Art.134 – ostateczne postanowienie (o niedopuszczalności
odwołania/ uchybienie terminu) z możliwością zaskarżenia do NSA.
Przyczyny niedopuszczalności odwołania:
- sprawa
nie była załatwiona w drodze decyzji administracyjnej, np. wniesiono odwołanie
od udzielonej przez organ informacji;
- strona
w wyznaczonym terminie nie usunęła braków w odwołaniu, np. odwołanie zostało
wniesione przez pełnomocnika bez załączenia pełnomocnictwa i nie zostało ono
dołączone mimo wezwania;
- wniesienie
odwołania przez stronę, która nie posiada zdolności procesowej;
- wniesienie
odwołania przez podmiot nie będący stroną postępowania;
- wniesienie
odwołania od decyzji organu odwoławczego.
Przedmiot postępowania odwoławczego:
- rozpatrzenie
konkretnej sprawy
- weryfikacja
oceny organu I instancji
przeprowadzenie postępowania
wyjaśniającego, zmierzającego do wyjaśnienia wszelkich istotnych okoliczności
sprawy i zbadania zasadności żądań podniesionych w odwołaniu.
Art. 127§1
– zasada dwuinstancyjności.
Organ administracyjny nie działa z urzędu. Dopiero
wniesienie odwołania powoduje, że organ wyższego stopnia może skorzystać z
uprawnień, jakie kpa przewiduje dla postępowania odwoławczego.
Art. 127§3
– niedewolutywność
Art. 128 – odformalizowanie odwołania
Art. 129 – decyzja staje się ostateczna po upływie 14 dni
(wyj.: wniosek o przywrócenie terminu do wniesienia odwołania; wniosek o
wznowienie postępowania).
Obowiązkiem organu odwoławczego jest uwzględnienie zmiany stanu faktycznego i prawnego, które
miały miejsce w okresie pomiędzy wydaniem decyzji organu I instancji a
rozstrzygnięciem sprawy w II instancji.
Art. 138. uprawnienia decyzyjne organu odwoławczego:
1) utrzymanie
w mocy zaskarżonej decyzji jeżeli jest zgodna z prawem i skuteczna;
2) uchylenie
w części – w tym zakresie orzeka co do istoty sprawy;
uchylenie
w całości – orzeka co do istoty sprawy; gdy decyzja jest sprzeczna z prawem
uchylenie jest nieodwołalne.
3) uchylenie
zaskarżonej decyzji i umorzenie postępowania w I instancji; organ odwoławczy
uczyni to, gdy decyzja jest dotknięta wadą nieważności;
4) umorzenie
postępowania odwoławczego gdy podmiot cofa odwołanie, a organ nie widzi
przeszkód do uwzględnienia cofnięcia;
5) decyzja
kasacyjna
6) decyzja
jednostek samorządu terytorialnego.
Decyzja organu odwoławczego nie może ograniczać się
jedynie do uchylenia zaskarżonej decyzji. Nie można w postępowaniu odwoławczym
stwierdzić nieważności decyzji ostatecznej, można to jedynie stwierdzić w
postępowaniu nadzorczym wszczętym z urzędu przed upływem terminu do wniesienia
odwołania, chyba że odwołanie zostało złożone pierwsze.
Zakaz orzekania na niekorzyść strony odwołującej się,
chyba że zaskarżona decyzja rażąco narusza prawo lub interes społeczny.
Rażące naruszenie prawa: oczywistość naruszenia, charakter
przepisu naruszonego, skutki, jakie decyzja wywołała.
Przy ponownym rozpoznaniu sprawy przez organ I instancji
zakaz ten nie obowiązuje(!)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz