Menedżer publiczny to pracownik sektora
publicznego, który powierzone mu zadania realizuje poprzez swoich
współpracowników i podwładnych.
Najważniejszą kompetencją zawodową menedżera
uznaje się indywidualną kreatywność w zakresie tworzenia na podstawie
posiadanej wiedzy i umiejętności nowych instrumentów wykorzystywanych na
własnych działaniach zarządczych. Zatem przedsiębiorczy menedżer publiczny to
ten, który realizuje swoje funkcje menedżerskie. Wykorzystując
instrumenty zarządzania publicznego np. zarządzanie strategiczne, jakością,
projektami, jednorazowe działanie nieodzowne do realizacji pewnego
programu; zarządzanie zasobami ludzkimi, zarządzanie różnorodnością.
Cechy menadżerów publicznych:
1. Są odpowiedzialni za wykonanie programu albo realizację produktu lub usługi.
2. Są oceniani na podstawie osiągniętych rezultatów wg jasno określonych kryteriów i celów zarządzania.
3. Są desygnowani na stanowiska (pozycji w organizacji) i często piastują je na podstawie umowy o pracę.
4. Posiadają bezpośrednią i pośrednią odpowiedzialność przed instytucją publiczną.
5. W procesie podejmowania decyzji posiadają znaczący poziom autonomii.
6. Mają swobodę dysponowania zasobami tak finansowymi jak i ludzkimi.
7. Zasadniczo są menedżerami liniowymi, tzn. te cele i rezultaty osiągają poprzez ludzi (nie są doradcami i konsultantami).
1. Są odpowiedzialni za wykonanie programu albo realizację produktu lub usługi.
2. Są oceniani na podstawie osiągniętych rezultatów wg jasno określonych kryteriów i celów zarządzania.
3. Są desygnowani na stanowiska (pozycji w organizacji) i często piastują je na podstawie umowy o pracę.
4. Posiadają bezpośrednią i pośrednią odpowiedzialność przed instytucją publiczną.
5. W procesie podejmowania decyzji posiadają znaczący poziom autonomii.
6. Mają swobodę dysponowania zasobami tak finansowymi jak i ludzkimi.
7. Zasadniczo są menedżerami liniowymi, tzn. te cele i rezultaty osiągają poprzez ludzi (nie są doradcami i konsultantami).
Menadżerowie wpływają na zmianę strategiczną JST.
Nowe podejście do zarządzania, dysponowanie nowymi narzędziami zmieniają
strategię jednostki organizacyjnej.
Dopasowują jednostkę do jej otoczenie.
Wprowadzają często schematy i metody z gospodarki rynkowej do instytucji.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz