Zasadniczą
podstawą prawną dla administracyjnych kar pieniężnych będzie w nowym systemie
ustawa Prawo ochrony środowiska, jednak nie tylko. Zgodnie z art.273 ust.2
P.o.ś. administracyjna kara pieniężna jest ponoszona za przekroczenie lub
naruszenie warunków korzystania ze środowiska, ustalonych wskazaną decyzją
administracyjną, a także w zakresie magazynowania odpadów i emitowania hałasu
do środowiska.
Kary pieniężne wymierza, w drodze decyzji, wojewódzki inspektor ochrony
środowiska za:
- przekroczenie określonych w
pozwoleniach emisyjnych ilości lub rodzaju gazów lub pyłów wprowadzanych
do powietrza,
- przekroczenie, określonych w
pozwoleniach zintegrowanych lub pozwoleniach wodnoprawnych ilości, stanu
lub składu ścieków,
- przekroczenie, określonej w
pozwoleniach zintegrowanych lub pozwoleniach na pobór wód, ilości pobranej
wody,
- naruszenie warunków decyzji
zatwierdzającej instrukcję eksploatacji składowiska odpadów albo decyzji
określającej miejsce i sposób magazynowania odpadów, wymaganych przepisami
ustawy o odpadach, co do rodzaju i sposobów składowania lub magazynowania
odpadów,
- przekroczenie, określonych w
pozwoleniach emisyjnych, poziomów hałasu.
Podstawą do
nałożenia kary jest stwierdzenie przez wojewódzkiego inspektora ochrony
środowiska dokonania przekroczenia lub naruszenia dozwolonego zakresu
korzystania ze środowiska. Stwierdzenie takie dokonywane ma być na podstawie
kontroli, a w szczególności przeprowadzanych w ich trakcie pomiarów albo innych
ustaleń, bądź na podstawie pomiarów prowadzonych przez podmiot korzystający ze
środowiska, obowiązany do dokonania takich pomiarów. O stwierdzeniu
przekroczenia lub naruszenia, dokonanego na podstawie kontroli, wojewódzki
inspektor ochrony środowiska jest obowiązany, w terminie 21 dni od wykonania
pomiarów, zawiadomić podmiot korzystający ze środowiska, przekazując mu wyniki
pomiarów.
Wymierzenie
administracyjnej kary pieniężnej odbywa się dwuetapowo, poprzez- 1) ustalenie wymiaru kary
biegnącej, określającego godzinową albo dobową stawkę kary w okresie, w którym
trwa naruszenie lub przekroczenie, 2) wymierzenie kary za okres, w którym
trwało naruszeniu lub przekroczenie; karę tę można byłoby nazwać "karą
łączną", chociaż ustawodawca tego określenia nie używa. Po stwierdzeniu
przekroczenia lub naruszenia wojewódzki inspektor wydaje decyzję ustalającą
wymiar kary biegnącej. Wymiar takiej kary ustala się uwzględniając
przekroczenie lub naruszenie w skali doby, natomiast przy przekroczeniu ilości
lub rodzaju gazów lub pyłów wprowadzanych do powietrza wymiar kary biegnącej
określa się uwzględniając przekroczenie w skali godziny.
W decyzji ustalającej wymiar kary biegnącej wojewódzki inspektor określa:
W decyzji ustalającej wymiar kary biegnącej wojewódzki inspektor określa:
- wielkość stwierdzonego
przekroczenia lub naruszenia odpowiednio w skali doby albo godziny,
- wymiar kary biegnącej,
- termin, od którego kara
biegnąca będzie naliczana, jako odpowiednio dzień albo godzinę następujące
bezpośrednio po zakończeniu pomiarów lub innych ustaleń stanowiących
podstawę stwierdzenia przekroczenia lub naruszenia.
Kara
biegnąca jest naliczana do czasu stwierdzenia zmiany wielkości przekroczenia
lub naruszenia, jej wymiar może ulec zmianie na wniosek podmiotu korzystającego
ze środowiska, przedłożony wojewódzkiemu inspektorowi ochrony środowiska w
terminie 30 dni od dokonania własnych pomiarów lub ustaleń. Wojewódzki
inspektor, jeżeli w terminie 30 dni nie zakwestionuje zasadności złożonego
wniosku, ma obowiązek ustalić, w drodze decyzji, wymiar nowej kary biegnącej.
Nowy wymiar kary biegnącej ustalany jest także w przypadku zmiany stawek opłat
za korzystanie ze środowiska stanowiących podstawę wymiaru kary, przy czym nowe
stawki stosowane są od dnia ich wprowadzenia.
Po
stwierdzeniu, z urzędu lub na wniosek podmiotu korzystającego ze środowiska, że
przekroczenie lub naruszenie ustało, wojewódzki inspektor podejmuje, na
podstawie ostatecznych decyzji określających wymiar kary biegnącej, decyzję o
wymierzeniu kary łącznej za okres do ustania przekroczenia lub naruszenia.
Podobną decyzję inspektor ma obowiązek podjąć za okres do dnia 31 grudnia
każdego roku, jeżeli do tego dnia przekroczenie lub naruszenie nie zostało
usunięte.
Jeżeli
jednak wojewódzki inspektor ochrony środowiska, w ciągu 30 dni od dnia wpływu
wniosku o obniżenie wymiaru kary biegnącej albo o wymierzenie kary łącznej
stwierdzi, że przekroczenie lub naruszenie jest wyższe niż podano we wniosku
lub nie ustało, wymierza na okres 60 dni, począwszy odpowiednio od doby albo
godziny, w której stwierdzono bezzasadność wniosku, nową wysokość kary
biegnącej, stosując stawki kar zwiększone 2-krotnie.
Karę
wymierza się w wysokości 10-krotnej wielkości jednostkowej stawki opłat za
wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza lub za pobór wód. Za składowanie odpadów
z naruszeniem:
- wymagań dotyczących ich rodzaju
i sposobów składowania określonych w decyzji zatwierdzającej instrukcję
eksploatacji składowiska lub
- magazynowanie odpadów z
naruszeniem decyzji określającej miejsce i sposób magazynowania odpadów
wojewódzki
inspektor wymierza karę w wysokości 0,1 stawki opłaty za umieszczenie odpadów
na składowisku, za każdą dobę składowania.
Zasady
ustalania wysokości stawek kar zostały określone analogicznie jak przy
opłatach, stawki maksymalne ustala ustawa, zaś stawki jednostkowe określa
rozporządzeniem Rada Ministrów. Administracyjne kary pieniężne podmiot
korzystający ze środowiska wnosi na rachunek wojewódzkiego inspektora ochrony
środowiska, który wydał decyzje w przedmiocie wymierzenia kary. Do postępowania
w sprawach kar, co do zasady, stosuje się przepisy działu III ustawy Ordynacja
podatkowa, uprawnienia organu podatkowego przysługują wojewódzkiemu
inspektorowi.
Kary
pieniężne przewidywane przepisami ustawy o ochronie przyrody.
Art.47
ustawy przewiduje wymierzenie administracyjnej kary pieniężnej za:
- zniszczenie terenów zieleni
albo drzew lub krzewów, powodowane -
- niewłaściwym wykonywaniem
robót ziemnych lub
- wykorzystaniem sprzętu
mechanicznego albo urządzeń technicznych bądź też
- zastosowaniem środków
chemicznych w sposób szkodliwy dla roślinności
- za usuwanie drzew lub krzewów
bez wymaganego zezwolenia,
- za zniszczenie spowodowane
niewłaściwą pielęgnacją terenów zieleni, zadrzewień, drzew lub krzewów.
Kary
wymierza decyzją wójt, burmistrz albo prezydent miasta.
Maksymalną
wysokość kar określa ustawa, dla drzew jednostkowe stawki kary nie mogą
przekroczyć za jeden centymetr obwodu pnia drzewa mierzonego na wysokości 130
cm, trzykrotnej stawki jednostkowej opłaty przewidzianej dla danego rodzaju lub
gatunku (odmiany) drzewa. Jednostkowe stawki kar określi rozporządzeniem Rada
Ministrów. Natomiast stawki kar za zniszczenie jednego metra kwadratowego
wynoszą:
- dla krzewów - 26% podstawy,
- dla trawników - 6% podstawy,
- dla kwietników - 52% podstawy.
Podstawą, do
której przepisy się tu odwołują, jest podstawa ustalenia stawek opłat (art.47h
ust.1 ustawy).
Administracyjne
kary pieniężne nakładane na podstawie innych ustaw szczególnych.
Ustawa z
2001 r. o postępowaniu z substancjami zubożającymi warstwę ozonową przewiduje nałożenie administracyjnej kary pieniężnej
za prowadzenie produkcji lub dokonanie obrotu z zagranicą substancjami
kontrolowanymi wbrew zakazom wynikającym z ustawy, a także bez wymaganego
pozwolenia albo z naruszeniem jego warunków. Karę w drodze decyzji wymierza
producentowi lub importerowi wojewódzki inspektor ochrony środowiska. Karę
wymierza się w zależności od ilości wyprodukowanych lub przywożonych substancji
- za każdy kilogram substancji wyprodukowanej lub przywiezionej z zagranicy z
naruszeniem zakazów wynikających z ustawy. Stawka kary za jeden kilogram
substancji wynosi trzykrotność stawki opłaty za emisję do powietrza jednego
kilograma chlorowcopochodnej węglowodoru (CFC-12), ustalonej na podstawie
przepisów o ochronie środowiska. Wpływy z tytułu tych kar stanowią dochód
Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Kary
przedstawione wyżej i w poprzednich punktach są pod względem sposobu ich
naliczania karami, które można byłoby nazwać "taryfowymi". Nałożenie
ich jest obowiązkowe, wysokość zaś jest wyliczana na podstawie stopnia
przekroczenia przepisów w oparciu o odpowiednie tabele zawarte w aktach
wykonawczych.
Pozostałe
ustawy natomiast przewidują możliwość wymierzenia nieco odmiennego rodzaju kar
pieniężnych. Upoważnione organy administracji mogą bowiem wymierzyć takie kary
w sposób uznaniowy a ich wysokość jest w przepisach określona w sposób
widełkowy. Takie konstrukcje zawiera m.in. ustawa o obszarach morskich. Art. 55
tejże ustawy przewiduje bowiem możliwość obciążenia armatora statku
naruszającego m.in. przepisy dotyczące eksploatacji zasobów mineralnych lub
żywych zasobów morza karą pieniężną w wysokości równoważnej z 1.000.000
jednostek obliczeniowych, zwanych "Specjalnym Prawem Ciągnienia (SDR)",
określanych przez Międzynarodowy Fundusz Walutowy. Podobne kary przewiduje i
art.56. Kary te nakładane są przez dyrektorów Urzędów Morskich.
Takie same
kary mogą być nakładane na podstawie art.36 ustawy o zapobieganiu
zanieczyszczeniu mórz. Armator odpowiada wówczas za zanieczyszczenie środowiska
morskiego w związku z eksploatacją statku lub zatopieniem w morzu odpadów lub
innych substancji. Odpowiedzialność ta obejmuje także armatorów polskich
statków na morzu pełnym. Art.40 ustawy o rybołówstwie morskim przewiduje
możliwość ukarania taką samą karą armatora statku, z którego na polskim
obszarze morskim dokonano eksploatacji żywych zasobów morza z naruszeniem
przepisów tejże ustawy.
Obie
ostatnio wspomniane ustawy przewidują także jeszcze jeden typ kary pieniężnej,
do nałożenia której upoważniony jest dyrektor Urzędu Morskiego. Te kary mogą
być nakładane na osoby fizyczne, m.in. za:
- spowodowanie zanieczyszczenia
morza,
- niepodjęcie środków koniecznych
do zapobiegnięcia takiemu zanieczyszczeniu lub jego ograniczenia - w
przypadku, gdy było skutkiem wypadku,
- niezdanie w porcie substancji
szkodliwych,
- naruszanie przepisów o ochronie
rybołówstwa.
Podstawą są
art.37 ustawy z 1995 r. i art.42 ustawy z 1996 r. Górną wysokością tej kary
jest dwudziestokrotne przeciętne wynagrodzenie w gospodarce narodowej za rok
poprzedzający, ogłaszane przez Prezesa GUS.
Nowelizacja
prawa geologicznego i górniczego znosi natomiast art.128 tej ustawy,
przewidujący uznaniowo określane kary za naruszanie obowiązku uzyskania
koncesji bądź też działania sprzeczne z treścią takiego aktu. Jak wspomniano
wyżej, kary te będą zastąpione opłatami podwyższonymi.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz