·
Uprawnienia legislacyjne:
Uczestnictwo wspólnie z Radą UE w procesie uchwalania nowych aktów normatywnych PE i Rady UE.
Uczestnictwo wspólnie z Radą UE w procesie uchwalania nowych aktów normatywnych PE i Rady UE.
·
Uprawnienia Budżetowe:
Polegają one na uczestnictwie w procedurze uchwalania i kontroli budżetu Unii zwłaszcza o tzw. Wydatki nieobligatoryjne.
Polegają one na uczestnictwie w procedurze uchwalania i kontroli budżetu Unii zwłaszcza o tzw. Wydatki nieobligatoryjne.
·
Uprawnienia Kontrolne:
Dotyczą działalności KE oraz Rady UE realizowane są za pomocą systemu interpretacji i zapytań, kontroli wykonania budżetu Unii i prawa do wyrażania wotum zaufania wobec KE.
Dotyczą działalności KE oraz Rady UE realizowane są za pomocą systemu interpretacji i zapytań, kontroli wykonania budżetu Unii i prawa do wyrażania wotum zaufania wobec KE.
·
Uprawnienia kreacyjne:
Polegają na wyrażaniu zgody na powołanie przewodniczącego i członków KE oraz powoływanie Rzecznika Praw Obywatelskich Unii.
Polegają na wyrażaniu zgody na powołanie przewodniczącego i członków KE oraz powoływanie Rzecznika Praw Obywatelskich Unii.
Najważniejsze uprawnienia Parlamentu obejmują:
- współudział w tworzeniu prawa poprzez
procedury konsultacji, współpracy, współdecydowania i akceptacji (zgody;
uprawnienie to dotyczy tylko niektórych dziedzin polityki wspólnotowej, co
do wielu pozostałych dziedzin wyłączne kompetencje prawodawcze ma Rada Unii Europejskiej)
- procedura konsultacji
- procedura współpracy
- procedura współdecydowania
- procedura akceptacji
(zgody)
- uprawnienia budżetowe – Parlament
zatwierdza corocznie budżet i udziela Komisji absolutorium
z jego wykonania
- uprawnienia kontrolne
- zatwierdzanie Komisji i
jej przewodniczącego
- prawo uchwalenia wotum
nieufności wobec Komisji (większością 2/3 głosów)
- prawo zadawania pytań
Komisarzom
- zwyczajowa możliwość
zadawania pytań Radzie
- Komisja jest
zobowiązana do składania PE sprawozdania z działalności wspólnot oraz
systematycznego udzielania informacji na temat wspólnej polityki
zagranicznej i bezpieczeństwa a także współpracy policyjnej i sądowej w
sprawach karnych
- Komisja ma obowiązek
udzielania informacji w ramach parlamentarnej kontroli wykonania budżetu
- PE ma prawo do
ustanawiania komisji śledczych na wniosek ¼ swoich członków
- do badania
domniemanych wykroczeń lub
- niewłaściwego zarządzenia w stosunku do prawa Wspólnoty
Parlament Europejski nie posiada inicjatywy ustawodawczej (poza jednym przypadkiem: w zakresie opracowania projektu jednolitej ordynacji wyborczej i projektu uchwały w sprawie przeprowadzenia wyborów bezpośrednich i to go głównie różni od parlamentów narodowych.
INNE KOMPETENCJE
PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
LEGISLACYJNE
Istnieje 5 zasadniczych procedur legislacyjnych:
1. konsultacji
2. współpracy
3. współdecydowania
4. zgody
5. informacji
KONTROLNE
Parlament Europejski pełni funkcje kontrolne poprzez:
- interpelacje - ustne i pisemne zapytania, kierowane podczas posiedzeń plenarnych do przedstawicieli Komisji Europejskiej lub Rady Unii Europejskiej
- prawo dymisjonowania Komisji Europejskiej
- prawo inwestytury Komisji Europejskiej
- uprawnienie do konsultowania kandydatury przewodniczącego Komisji Europejskiej
- co roku, po otwarciu sesji na forum PE toczy się debata nad sprawozdaniem Komisji Europejskiej dotyczącym działalności UE w ostatnim roku
- PE udziela władzom wykonawczym Wspólnot Europejskich absolutorium z wykonania budżetu
- monitoruje wykonanie budżetu w bieżącym roku budżetowym
- występuje do Trybunału Sprawiedliwości ze skargami za nie przestrzeganie praw w toku działalności prowadzonej przez Komisję Europejską i Radę Unii Europejskiej
- prawo powoływania tymczasowych komisji dochodzeniowych
rozpatrywanie petycji wnoszonych przez obywateli UE
Wszyscy obywatele Unii, jak również wszystkie osoby fizyczne lub prawne mające miejsce zamieszkania lub statutową siedzibę w Państwie Członkowskim, mają praw kierowania petycji do Parlamentu Europejskiego w sprawach objętych zakresem działalności Unii Europejskiej, które dotyczą ich bezpośrednio. Tematem petycji mogą być sprawy dotyczące interesu publicznego, skargi indywidualne lub apel do PE o zajęcie stanowiska w sprawie związanej z interesem publicznym.
BUDŻETOWE
22 lipca 1975 r. zostałypodpisane Traktaty budżetowe. Od tej pory władza budżetowa dzielona jest pomiędzy Radę Unii Europejskiej a Parlament Europejski (wspólna debata nad budżetem wspólnotowym).
Przebieg procedury budżetowej:
- Komisja Europejska opracowuje ocenę potrzeb budżetowych UE (12 miesięcy przed początkiem roku finansowego)
- wstępny projekt przekazywany jest Radzie Unii Europejskiej
- Rada Unii Eropejskiej sporządza projekt budżetu mając na uwadze wskazówki Komisji Europejskiej
- przyjęty przez Radę Unii Europejskiej kwalifikowaną większością głosów projekt jest przekazany do Parlamentu Europejskiego (do 5 października)
- projektem zajmuje się komisja budżetowa PE i inne komisje śledcze (przygotowanie sprawozdania, przedstawianego następnie na sesji plenarnej PE)
- po uprzednim wysłuchaniu członków komisji, PE może:
- wprowadzić zmiany do wydatków obligatoryjnych (bezwzględną większością głosów)
- lub uchwalić poprawki do wydatków nieobligatoryjnych (zwykłą większością głosów)
- może też przyjąć projekt bez zmian, swą uchwałę PE przekazuje do Rady Unii Europejskiej (do drugiego czytania)
- drugie czytanie w Radzie Unii Europejskiej (zazwyczaj listopad)
- Rada informuje PE, że nie zmieniła jego poprawek lub nie odrzuciła propozycji zmian
- Rada Unii Europejskiej moze jednak zmienić poprawki do nieobligatoryjnej części budżetu (kwalifikowana większość głosów)
- odrzucić zmiany do obligatoryjnej części wydatków budżetowych (kwalifikowana większość głosów), jeśli całkowita suma wydatków nie wzrasta
- lub przyjąć zmiany do obligatoryjnej części budżetu (kwalifikowana większość głosów), jeśli suma wydatków wzrasta.
- jeśli RUE podejmie decyzję z punktu 1 budżet zostaje ostatecznie uchwalony
- jeśli RUE podejmie decyzję z punktów 2-4 projekt wraca do PE (drugie czytania), zazwyczaj grudzień
- konsultacje z właściwymi komisjami
- głosowanie na posiedzeniu plenarnym PE
- może paść propozycja odrzucenia budżetu w całości (29 deputowanych lub właściwa komisja)
- wtedy następuje przekazanie budżetu w całości do Rady Unii Europejskiej
ZATWIERDZAJĄCE
Zgodnie z postanowieniami Traktatu z Nicei to Parlament Europejski aprobuje lub odrzuca kandydata Rady na szefa Komisji Europejskiej.
Kiedy zostanie ukonstytuowane kolegium komisarzy, każdy z nich musi uzyskać aprobatę Parlamentu Europejskiego. Komisarze są przesłuchiwani przez komisje Parlamentu Europejskiego najbliższe dziedzinie, która zostanie powierzona kandydatowi lub kandydatce na komisarza. Przesłuchania trwają trzy godziny i są otwarte dla publiczności. Parlament Europejski głosuje nad zatwierdzeniem składu Komisji Europejskiej. Następnie to Rada Unii Europejskiej, głosując większością kwalifikowaną musi zatwierdzić skład nowej Komisji Europejskiej, która rozpoczyna urzędowanie.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz