Ad 2 Zażalenie – wnosi się w terminie
7 dni od dnia doręczenia/ ogłoszenia postanowienia stronie. Tryb rozpatrywania
zażaleń jest taki sam jak przy odwołaniach.
Weryfikacja ostatecznych decyzji administracyjnych –
tryby nadzwyczajne
Wzruszenie ostatecznych decyzji zapadających w
postępowaniu administracyjnym może nastąpić z inicjatywy organu prowadzącego
postępowanie lub na wniosek strony.
Postępowanie w trybie nadzoru – wszczęcie
postępowania z urzędu mające na celu wzruszenie rozstrzygnięć ostatecznych.
Złożenie nadzwyczajnego środka prawnego – (gdy) z
wnioskiem występuje strona.
Wznowienie postępowania – instytucja procesowa
polegająca na stworzeniu prawnych możliwości ponownego przeprowadzenia
postępowania wyjaśniającego i ponownego wydania decyzji w sprawie.
Przyczyny wznowienia postępowania (katalog zamknięty):
1. dowody,
na których podstawie ustalono istotne dla sprawy okoliczności faktyczne,
okazały się fałszywe;
2. decyzja
wydana została w wyniku przestępstwa;
3. decyzja
wydana została przez pracownika administracji, który podlega wyłączeniu (jeżeli
pracownik tylko brał udział w wydaniu decyzji, wznowienie postępowania nie
nastąpi);
4. strona
bez własnej winy nie brała udziału w postępowaniu (udowodnienia wymaga brak
winy);
5. wyjdą
na jaw nowe istotne okoliczności faktyczne/ dowody istniejące w dniu wydania
decyzji, nie znane organowi, który wydał decyzję;
6. decyzja
została wydana bez uzyskania wymaganego prawem stanowiska innego organu;
7. zagadnienie
wstępne zostało rozstrzygnięte odmiennie od oceny przyjętej przy wydaniu
decyzji;
8. decyzja
została wydana w oparciu o inną decyzję lub orzeczenie sądu, które zostało
następnie uchylone lub zmienione;
Odmowa wznowienia postępowania ma formę decyzji. Odmowę
można wydać tylko, gdy wnosi o to osoba nie będąca stroną w postępowaniu, strona
nie posiadająca zdolności procesowej, gdy wniesiono po upływie terminu.
Postanowienie o wznowieniu postępowania jest wyłącznie
aktem wszczynającym postępowanie.
Ocena co do przyczyn wznowienia postępowania (ustalenia,
czy rzeczywiście istnieją) i co do merytorycznego rozstrzygnięcia sprawy przed
wydaniem postanowienia jest niedopuszczalna.
Dwie fazy postępowania:
1. faza
wstępna – czy w ogóle wznawiać postępowanie? Ta faza kończy się wydaniem
postanowienia o wznowieniu postępowania bądź decyzją o odmowie wznowienia.
- do
tego momentu nie bada się przyczyn wznowienia;
2. badanie
– 1) przyczyn wznowienia postępowania, 2) rozstrzygnięcia sprawy.
Wznowienie postępowania może zakończyć:
1) decyzja
odmowy uchylenia dotychczasowej decyzji;
2) decyzja
uchylająca: rozstrzygająca co do istoty (merytoryczna/ o umorzeniu
postępowania)
3) decyzja
stwierdzająca wydanie zaskarżonej decyzji z naruszeniem prawa.
Sprawa powraca do zwykłego
postępowania instancyjnego.
Organ wydający nową decyzję w sprawie zobowiązany jest
stosować przepisy prawa materialnego obowiązujące w dniu orzekania (odstępstwo
tylko w przypadku decyzji deklaratoryjnych – należy stosować przepisy
obowiązujące w dniu wydania zaskarżonej decyzji).
Na mocy art. 126 istnieje możliwość wznowienia
postępowania co do postanowień.
Uchylenie lub zmiana decyzji
1. bez
zgody stron
a) do
decyzji, na mocy których strony nie nabyły prawa można zaliczyć jedynie:
- decyzje
odmowne dla wszystkich stron postępowania
- decyzje
cofające w całości poprzednio przyznane stronie uprawnienia lub
- stwierdzające
wygaśnięcie tego uprawnienia.
b) postępowanie
w tej sprawie może być wszczęte na wniosek lub z urzędu; wydana w tym trybie
decyzja jest decyzją w I instancji – przysługuje odwołanie.
2. za zgodą
stron (wyrażoną wprost, nie dorozumianą):
a) nabycie prawa: wszelkie przypadki przysporzenia
na rzecz strony w sferze prawnej:
- decyzja
rozszerzająca uprawnienie
- decyzja
stwierdzająca wiążące jego istnienie.
3. w
warunkach nadzwyczajnych:
a) tryb
o charakterze wyjątkowym: gdy materiał dowodowy wskazuje na poważne zagrożenie
dóbr
4. na
skutek niedopełnienia określonych czynności przez strony:
a) tryb
uchylenia decyzji wydanej ze zleceniem
b) możliwość
nałożenia dodatkowych obowiązków musi wynikać z prawa materialnego,
c)
obowiązek nie wpływa na ważność decyzji, jest
związany z jej wykonywaniem. Powinność zastosowania się do treści postanowienia
następuje dopiero wraz z przystąpieniem do wykonywania decyzji.
5, uchylenie/
zmiana na podstawie przepisów szczególnych.
Stwierdzenie nieważności decyzji – instytucja
umożliwiająca wycofanie z obrotu postanowień dotkniętych najcięższymi wadami
materialnoprawnymi (nie wady o charakterze podmiotowym).
Ciężar wad – nie wystarczy uchylenie decyzji ze skutkiem
ex nunc, trzeba orzec, że od chwili wydania była ona nieważna (ex tunc).
Domniemanie ważności decyzji – w celu obalenia domniemania
trzeba stwierdzić nieważność decyzji.
Nieodwracalność skutków: gdy brak jest przepisów, które
mogłyby stanowić dla organu administracji podstawę praną do podjęcia aktów lub
czynności mogących cofnąć/ znieść/ odnowić skutki prawne wywołane przez decyzję
administracyjną dotkniętą wadą nieważności (nie należy utożsamiać z niemożliwością
przywrócenia stanu faktycznego istniejącego przed wydaniem decyzji).
Przyczyny (wyliczenie przykładowe):
- wydanie
decyzji na podstawie przepisów samoistnych – decyzję wydano w sprawach
wykraczających poza zakres stosunków administracyjnoprawnych; stosunek prawny
wynika z mocy prawa.
- Jeżeli
decyzja nie zawiera powołania podstawy prawnej, określa ją ogólnikowo/ błędnie,
to nie będzie wydana bez podstawy prawnej. (wada naruszenia)
- Ne
bis in idem (gwarancja powagi rzeczy osądzonej) – nie dotyczy przypadków, gdy
druga decyzja wydana w trybie nadzwyczajnym;
- Osoba
nie będąca stroną w sprawie jest natomiast stroną w postępowaniu w sprawie
nieważności;
- Niewykonalność
faktyczna (brak możliwości technicznych;
- Niewykonalność
prawna – zakazy zawarte w prawie uniemożliwiające wykonanie decyzji
- Czynność
zabroniona pod groźbą kary.
Postępowanie w sprawie
stwierdzenia nieważności decyzji wszczyna się na żądanie/ z urzędu z zastosowaniem
przepisów kpa (art.61).
W sprawach nadzwyczajnych
wszczynane i prowadzone jest postępowanie na tych samych zasadach co w trybie
zwykłym, z kilkoma wyjątkami:
a) wszczęcie
postępowania w sprawie stwierdzenia nieważności następuje w przypadku, gdy zachodzi
konieczność ustalenia przesłanek zastosowania tej instytucji. Czynności organu
administracji podejmowane z urzędu czy też na żądanie wszczęcia postępowania
muszą mieć za przedmiot ustalenie tych przesłanek.
b) Organ właściwy:
decyzja nieostateczna – organem
wyższego stopnia będzie organ odwoławczy.
nie może stosować trybu
odwoławczego lecz tryb nadzwyczajny postępowania.
Art. 28+61§4
kpa
Stroną postępowania jest nie tylko strona postępowania
zwykłego zakończonego wydaniem kwestionowanej decyzji lecz każdy, ze względu na
skutki stwierdzenia nieważności decyzji (konsekwencja rozpoznawania przez organ
nadzoru nowej sprawy ®
otwiera się następnie dla wszystkich stron tego postępowania droga weryfikacji
takich decyzji w trybie zwykłym oraz w trybie kontroli nadzwyczajnej oraz
kontroli decyzji przez sąd administracyjny).
Organ wszczyna postępowanie w sprawie postanowieniem
wydanym na podstawie art. 31§2
kpa gdy uzasadnione żądanie wszczęcia postępowania wniosła organizacja
społeczna(prokurator – 182kpa).
Odmowa wszczęcia postępowania w sprawie stwierdzenia
nieważności
Decyzja wydawana jest, gdy żądanie zostało wniesione przez
podmiot nie będący stroną w sprawie/ nie mający zdolności do czynności procesowych.
Nie można odmówić wszczęcia postępowania jeżeli zdaniem
organu brak jest podstaw do stwierdzenia nieważności decyzji; o tym fakcie
organ może orzec dopiero po wszczęciu postępowania wyjaśniającego.
Decyzja o stwierdzeniu nieważności decyzji powoduje
usunięcie z obrotu prawnego decyzji objętej nieważnością. Decyzja ma charakter
kasacyjny dlatego nie może zawierać rozstrzygnięć co do istoty sprawy (w
przypadku stwierdzenia nieważności decyzji, której podstawę prawną stanowił
przepis, który został uchylony lub zmieniony, to ewentualne ponowne rozstrzygnięcie
sprawy w kolejnych postępowaniach będzie się musiało odbyć na podstawie tych
przepisów, które już zostały zmienione).
Decyzja w nowej sprawie podlega weryfikacji. W toku
instancji i w trybach nadzwyczajnych istnieje możliwość zaskarżenia jej do NSA.
Przesłanka pozytywna + przesłanka negatywna z art. 156§2 – decyzja o stwierdzeniu wydania
decyzji z naruszeniem prawa.
- decyzja
wadliwa nie zostaje usunięta z obrotu prawnego;
- daje
możliwość do weryfikacji tego załatwienia sprawy w toku instancji oraz przez
SA.;
- daje
podstawę do wystąpienia z roszczeniem odszkodowawczym na zasadach z art.160,
musi ona zawierać wszystkie elementy z art. 107/ wszystkie pouczenia co do
weryfikacji i roszczeń.
Wady nieistotne mogą być usunięte w trybie weryfikacji:
1. faza
wstępna – bada się przesłanki formalne, np. czy żądanie stwierdzenia
nieważności decyzji zostało wniesione przez podmiot, który jest stroną; gdy
zostało wniesione przez stronę, bada się, czy ma ona pełną zdolność do
czynności prawnych – w razie jej braku odmawia się wszczęcia postępowania w
sprawie.
2. po
wszczęciu postępowania bada się takie przesłanki jak np. res iuridica.
Postanowienie o wstrzymaniu wykonania decyzji.
Nie ma wymogu przeprowadzenia uproszczonego dowodzenia
istnienia wad, wystarczy wskazać na istniejącą możliwość niezależnie od stopnia
prawdopodobieństwa (prawdopodobieństwo-nie uprawdopodobnienie).
Odszkodowanie (art.160)
Źródłem szkody będzie:
- wydanie
decyzji dotkniętej wadą nieważności,
- stwierdzenie
jej nieważności – usunięcie z obrotu prawnego.
Szkoda musi być rzeczywista: roszczeniem nie można objąć
spodziewanych korzyści.
Tryb dochodzenia odszkodowania:
- w
postępowaniu jednoinstancyjnym orzeka organ administracji, który wydał decyzję
stwierdzającą nieważność albo niezgodność z prawem decyzji wadliwej;
- decyzja
nie podlega zaskarżeniu w toku instancji administracyjnych; nie można wnieść
skargi do NSA; decyzja odmowna lub budząca niezadowolenie legitymuje stronę do
wniesienia powództwa do sądu powszechnego.
System weryfikacji ostatecznych decyzji
administracyjnych
1.postępowanie w sprawie
wznowienia postępowania
2.postępowanie w sprawie
stwierdzenia nieważności
3.postępowanie w sprawie
uchylenia lub zmiany decyzji dotkniętej wadami niekwalifikowanymi lub decyzji
prawidłowej.
System ten oparty jest na zasadzie niekonkurencyjności,
tzn. poszczególne tryby nadzwyczajne mają na celu usunięcie określonego rodzaju
wadliwości decyzji i nie mogą być stosowane zamiennie.
Decyzja administracyjna jest prawidłowa, jeżeli spełnia
łącznie 2 warunki:
1) zgodność
z normami procesowego prawa administracyjnego,
2) zgodność
z normami materialnego prawa administracyjnego.
Dwa rodzaje wadliwości decyzji administracyjnej:
1) wadliwość
procesoprawna Þ
wznowienie postępowania (wyj.art.145§1
pkt 6)
2) wadliwość
materialnoprawna, obwarowana sankcją wzruszalności decyzji Þ
stwierdzenie nieważności.
Wygaśnięcie decyzji
Decyzja wygasa w trzech przypadkach:
1. upływ
terminu ważności decyzji – nie ma potrzeby wydania decyzji o stwierdzeniu
wygaśnięcia decyzji;
2. bezprzedmiotowość
3. warunek
rozwiązujący
Ad 2 – bezprzedmiotowość decyzji może wynikać z:
- ustania
bytu prawnego elementu stosunku prawnego nawiązanego na podstawie decyzji adm.,
np. zmiana stanu faktycznego, zgaśnięcie podmiotu;
- gdy
wynikające z niej prawa/ obowiązki przestały istnieć.
Ad 3 – warunek jest dodatkowym elementem decyzji, dodanym
na mocy przepisu prawa materialnego.
Decyzja organu stwierdzająca wygaśnięcie:
- decyzja
w nowej sprawie Þ
służy odwołanie;
- charakter
deklaratywny – potwierdza jedynie wystąpienie okoliczności skutkujących wygaśnięciem
decyzji;
- wywiera
skutek ex tunc od dnia, w którym powstały przesłanki wygaśnięcia;
- nie
można stwierdzić wygaśnięcia decyzji, jeżeli toczy się postępowanie odwoławcze.
Postępowanie uproszczone
Postępowanie przy wydawaniu zaświadczeń.
Zaświadczenie – czynność materialnotechniczna, polegająca
na urzędowym poświadczeniu stanu faktycznego. Prawnego.
Postępowanie uproszczone – ze względu na szybkość
działania organu administracji.
Przepisy prawa nie dają podstaw do wydawania zaświadczeń z
urzędu; jedynie na wniosek osoby zainteresowanej (2 przypadki):
1.podstawa prawna – przepisy
prawa powszechnie obowiązującego (nie akty wewnętrzne),
2.uprawdopodobnienie interesu
prawnego (środek ograniczenia wydawania zaświadczeń).
Akty kończące postępowanie w sprawie wydawania
zaświadczeń:
1. postępowanie
zostanie zakończone z chwilą wydania zaświadczenia;
2. postanowienie
o odmowie wydania;
3. postanowienie
o odmowie wydania zaświadczenia o żądanej treści (przysługuje zażalenie).
Obecnie dopuszcza się skargę do SA. na postanowienie o
odmowie.
Trzy przypadki odmowy wydania zaświadczenia:
1. brak
interesu prawnego osoby zainteresowanej;
2. niewłaściwość
organu
3. gdy
nie można spełnić żądania odnośnie treści zaświadczenia.
Udział prokuratora
Kontrola pod względem legalności: uprawniony do badania,
czy postępowanie administracyjne i zapadła w nim decyzja są zgodne z prawem.
® żądanie wszczęcia postępowania
w żadnym wypadku prokurator nie
może wystąpić z żądaniem ze względu na celowość (tylko legalność)
®udział prokuratora
sam decyduje, czy będzie brał
udział i w jakim zakresie;
®sprzeciw prokuratora od decyzji ostatecznej
nadzwyczajny środek prawny,
przysługujący tylko prokuratorowi; główny środek weryfikacji decyzji
ostatecznej nie podlegającej kontroli sądowej oraz w sprawach, gdzie strona
utraciła prawo do wniesienia skargi;
® sprzeciw
nie stanowi samodzielnego środka zaskarżenia
ostatecznej decyzji administracyjnej; może być wniesiony, gdy istnieją
przesłanki do wzruszenia ostatecznej decyzji administracyjnej na podstawie kpa/
przepisów szczególnych.
Obowiązki organu prowadzącego postępowanie:
1. rozważenie
czy nie istnieje konieczność wstrzymania wykonania zaskarżonej decyzji,
2. obowiązek
wszczęcia postępowania z urzędu i zawiadomienia o tym stron (odmowa będzie
rażącym naruszeniem prawa),
3. obowiązek
rozpatrzenia sprzeciwu i wydania decyzji w sprawie; postępowanie w I instancji
– służą na nie wszystkie środki odwoławcze.
Prokurator może żądać weryfikacji decyzji w postępowaniu
przed NSA; jedynym ograniczeniem jest zakaz dwutorowości postępowania.
Uprzywilejowana pozycja prokuratora (odpowiednio RPO):
- żądania
wiążące dla organu prowadzącego postępowanie;
- uprawnienie
do wniesienia sprzeciwu;
- nie
mają zastosowania pewne ograniczenia procesowe przewidziane w kpa (nie można mu
np. odmówić wglądu do akt).
Opłaty i koszty postępowania
Opłaty – należności za różne czynności urzędowe, ustalone
na podstawie przepisów szczególnych.
®
organ ma obowiązek pobrania opłaty – organ może zwolnić z opłaty/ obniżyć
jedynie, gdy przepis prawa na to pozwala; np. opłata skarbowa (obowiązek
wniesienia opłaty skarbowej od czynności i dokumentów, które tej opłacie
podlegają);
Koszty – wydatki związane z postępowaniem; ich wysokość
ustala organ; organ może zwolnić od nich w całości lub w części; np. w kpa –
koszty podróży świadków, biegłych; oględzin na miejscu doręczenia pism
urzędowych; organ może żądać zaliczki na poczet kosztów.
Art. 262 wskazuje koszty, które obciążają stronę i
przewiduje zaliczki na ich poczet:
1. koszty
obciążają strony, a nie innych uczestników postępowania;
2. stronę
obciążają koszty, które wynikają z jej winy;
3. wszystkie
inne koszty obciążają stronę jeśli zostały poniesione w jej interesie/ na jej
żądanie.
Postanowienie o kosztach razem z decyzją.
Mnie już od jakiegoś czasu interesuje eksport na białoruś dokumenty. Jestem w trakcie załatwiania wszystkich niezbędnych dokumentów w CCRW. Jestem dobrej myśli i mam nadzieję, że na wiosnę będziemy mogli ruszyć na podbój wschodnich rynków. Zauważyłam, że coraz więcej polskich firm się na to decyduje.
OdpowiedzUsuń