Pełnomocnictwo.
Strona może działać przez pełnomocnika, chyba że charakter
czynności wymaga jej osobistego działania.
Osobiste działanie może wynikać z przepisów prawa, z
natury czynności procesowych.
Od chwili doręczenia organowi pełnomocnictwa pełnomocnik
powinien być traktowany na równi ze stronami (zawiadamiany o czynnościach, wzywany
do udziału w postępowaniu). Pominięcie pełnomocnika strony jest równoznaczne z
pominięciem strony i stanowi podstawę do wznowienia postępowania administracyjnego
(art. 145 § 1 pkt 4).
Mocodawca ma prawo:
- cofnąć
pełnomocnictwo;
- chwilowo
zawiesić;
- dokonywać
pewnych czynności osobiście;
- określić
zakres pełnomocnictwa (umocowanie do jednej/ kilku/ wszystkich czynności w
postępowaniu)
Pełnomocnikiem może być osoba fizyczna posiadająca
zdolność do czynności prawnych, nie musi posiadać szczególnych uprawnień
zawodowych. Pełnomocnik może ustanowić substytut gdy umocowanie takie wynika z
treści pełnomocnictwa.
Ustanowienie pełnomocnika (opłata skarbowa):
- ogólne
w formie aktu notarialnego – wszystkie sprawy, które toczą się z udziałem
strony;
- szczególne
– do reprezentowania strony w konkretnej sprawie lub do dokonania konkretnej
czynności procesowej.
Ustanowienie przedstawiciela
Organ administracji publicznej może wystąpić do sądu z
wnioskiem o wyznaczenie przedstawiciela dla osoby nieobecnej lub niezdolnej do
czynności prawnych, o ile przedstawiciel nie został już wyznaczony. (art.34)
Załatwianie spraw. (art.35-38)
Należy zapewniać względną szybkość działania.
Terminy załatwiania spraw:
- bez
zbędnej zwłoki – zakaz nieuzasadnionego przetrzymywania spraw bez nadawania im
biegu; obowiązek prowadzenia postępowania bez zbędnych zahamowań;
- niezwłocznie
podlegają załatwieniu sprawy, których stan faktyczny czy prawny może być od
razu wiarygodnie ustalony przy wszczęciu postępowania na podstawie istniejącego
materiału dowodowego.
Terminy załatwiania spraw mają charakter procesowy – ich
upływ ne pozbawia organu administracji zdolności do rozpoznania sprawy przed
nim już zawisłej. W przypadku przekroczenia terminu decyzja, która została
wydana jest ważna, gdyz nie są to terminy prawa materialnego, które powodowałyby
przedawnienie rozstrzygania sprawy.
Zwłoka ma następstwa o charakterze procesowym:
- odpowiedzialność
organu za szkodę wyrządzoną stronie;
- pociągnięcie
pracownika do odpowiedzialności dyscyplinarnej(porządkowej) za naruszenie
obowiązków służbowych.
Zwłoka nie jest podstawą zarzutu wadliwości decyzji.
Bieg terminu załatwiania sprawy w I instancji:
- art.
61§ 3 – datą wszczęcia
postępowania na żądanie strony jest dzień złożenia podania przez stronę;
- z
urzędu – termin biegnie od momentu pierwszej czynności urzędowej, o której
powiadomiono strony;
- tak
samo będzie określony termin, gdy chodzi o postępowanie nadzwyczajne (np.
stwierdzenie nieważności).
- termin
do załatwienia sprawy przez organ odwoławczy będzie się liczył od nia wpływu
odwołania wraz z aktami sprawy do organu odwoławczego;
- okres
przeznaczony na czynności postępowania tylko organu odwoławczego: nie zalicza
się tu czasu trwania czynności organu I instancji, za pośrednictwem którego to
odwołanie jest wnoszone.
Zwłoka – zawiadomienie o zwłoce powinno mieć formę
postanowienia, nie zażalenia.
Zażalenie na milczenie władzy:
- termin
wniesienia tego zażalenia nie jest określony w żadnym przepisie prawa; może być
ono wniesione w każdym czasie, kiedy organ pozostaje w zwłoce w stosunku do
pierwszego lub następnego terminu.
- I
termin – ustawowy
- II
termin – dodatkowy, wyznaczony przez organ;
- III
termin – wyznaczony przez organ wyższego stopnia.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz