Akty kończące postępowanie administracyjne
Akt administracyjny – oparta na przepisach prawa czynność
organu administracji.
1)
Wg kryterium tworzenia przez akt administracyjny
stosunków prawnych:
- konstytutywne – tworzą/ zmieniają/ znoszą stosunek prawny – skutek
prawny powstaje z mocy samego aktu ex nunc, w momencie kiedy akt staje się
ostateczny.
- deklaratoryjne – potwierdzają istnienie stosunku prawnego, który
powstał z mocy prawa powszechnie obowiązującego; wywierają skutek ex tunc,
czyli od chwili gdy spełnione zostały przesłanki określone w przepisach prawa
powszechnie obowiązującego; np.decyzja stwierdzająca nieważność decyzji.
2)
wg kryterium woli adresata aktu:
- niezależne
– dochodzą do skutku niezależnie od woli adresata aktu, np. wywłaszczenie;
- zależne
– skutek zależy od woli strony, np. akt mianowania na stanowisko.
3)
wg kryterium stosunku organu administracyjnego
do adresata:
- wewnętrzne
– do podmiotów podporządkowanych,
- zewnętrzne
– do podmiotów niepodporządkowanych,
2)
ze względu na stopień sformalizowania aktu:
- formalne
- nieformalne
3)
akty rzeczowe – prawa i obowiązki związane z
takim aktem przechodzą na każdorazowego dzierżyciela rzeczy;
4)
ze względu na związanie organu wydającego
przepisami prawa:
- związane
– w określonym stanie faktycznym i prawnym organ musi podjąć rozstrzygnięcie
wskazane wyłącznie w przepisach prawa, np. decyzja o przyznaniu emerytury;
- uznaniowe
– organ mam możliwość wydania jednego wariantu rozstrzygnięcia spośród kilku
wariantów przewidzianych w przepisach prawa.
Warunki prawidłowości aktu
Niespełnienie poniższych warunków powoduje wadliwość aktu:
- akt
musi być wydany przez organ właściwy do jego wydania,
- akt
musi być wydany zgodnie z prawem materialnym i procesowym.
Wadliwość może być:
1. nieistotna
– akt wiąże adresata, można tylko dokonać usunięcia nieprawidłowości w trybie
weryfikacji aktu, tzn. uzupełnienia, sprostowania;
2. istotna
– może być usunięta jedynie w trybie wzruszenia aktu (stwierdzenia nieważności
aktu, gdy uznajemy go za nieważny od samego początku).
Każdy akt administracyjny uważa się za prawidłowy, dopóki
nie zostanie uchylony przez inny akt administracyjny – domniemanie
prawidłowości.
Decyzja administracyjna – akt definitywnie
kończący postępowanie w danej instancji (gdy przepis prawa materialnego
nakazuje załatwić określoną sprawę w drodze decyzji).
Wg orzecznictwa decyzja to:
- akt
administracyjny wydawany na podstawie przepisów prawa powszechnie
obowiązującego,
- akt
władzy, jednostronnie rozstrzygający konkretną sprawę,
- skierowany
do indywidualnie oznaczonego adresata niezwiązanego z organem administracji ani
węzłem podległości organizacyjnej, ani służbowej.
Elementy, które powinna zawierać decyzja określa art. 107
kpa.
Ażeby akt można było uznać za decyzję administracyjną,
choćby wadliwą, musi ona zawierać 4 elementy:
1. oznaczenie
organu, od którego pismo pochodzi,
2. wskazanie
adresata,
3. rozstrzygnięcie
o istocie sprawy (choćby dorozumiane),
4. podpis
upoważnionego pracownika.
Decyzja taka, choćby wadliwa, zapewnia możliwość
skorzystania przez stronę z przysługujących jej uprawnień procesowych
(zwłaszcza z prawa zaskarżania rozstrzygnięcia). Jeżeli pismo nie zawiera tych
4 elementów, to nie jest decyzją administracyjną – nie ma doniosłości prawnej.
Inne elementy:
- data
– pozwala ustalić na podstawie jakiego stanu faktycznego/ prawnego podjęto
decyzję; o ile przepisy między czasowe nie stanowią inaczej, to decyzja
administracyjna wydawana jest na podstawie przepisów obowiązujących w momencie
wydania;
- podstawa
prawna – przepisy, na mocy których rozstrzygnięto sprawę i miejsce publikacji;
- uzasadnienie
faktyczne/ prawne – powinno wyczerpująco informować strony o motywach, którymi
organ kierował się załatwiając sprawę;
- podpis
pracownika pełniącego funkcję organu (np. wójta) lub pracownika do tego
upoważnionego przez organ. Decyzja wydana przez pracownika, który nie był
upoważniony do jej wydania jest dotknięta wadą nieważności.
Decyzji, od której służy odwołanie może być nadany rygor
natychmiastowej wykonalności. Decyzja podlega wówczas wykonaniu natychmiast po
jej doręczeniu lub ogłoszeni, a obowiązek jej wykonania istnieje nawet po
wniesieniu odwołania.
Weryfikacja decyzji:
- uzupełnienie
– w formie decyzji (art. 111)
- sprostowanie
– w formie postanowienia (art. 113)
- wykładnia
– organ może jedynie wyjaśnić jak rozumie sens decyzji – nie zmienia w
wyjaśnieniu treści decyzji.
Skutki prawne decyzji administracyjnej:
Materialnoprawne
- dotyczą
powstania/zmiany/wygaśnięcia konkretnego stosunku prawnego
Decyzja kształtuje treść stosunku prawnego:
- przekształca
interes prawny strony w prawa nabyte lub odmawia takiego przekształcenia;
- stwierdza
wygaśnięcie uprawnienia;
- konkretyzuje
co do rodzaju zakresu ciążący na stronie obowiązek lub znosi ten obowiązek.
|
Procesowe
-
kończy sprawę w danej instancji
Następstwem wydania decyzji
jest rozwiązanie stosunku prawnego między stroną a organem administracji,
który powstał z chwilą wszczęcia postępowania.
|
Oba te stosunki zachodzą, gdy decyzja rozstrzyga sprawę co
do jej istoty.
Decyzje, które nie rozstrzygają sprawy co do istoty,
wywołują jedynie skutek procesowy, np. art.64, gdy uznamy, że pozostawienie
sprawy bez rozpatrzenia jest decyzją.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz