Wszczęcie postępowania (art.61-66)
Gdy postępowanie oparte jest na zasadach skargowości
wówczas niezbędny jest wniosek strony. Wnioskodawca musi mieć legitymację procesową
strony. Złożenie wniosku przez osobę, która nie jest stroną (jej pełnomocnikiem
lub przedstawicielem) powinno spowodować wydanie decyzji odmownej z przyczyn
formalnych (brak legitymacji procesowej wnioskodawcy).
Gdy przepis prawa nie normuje wprost inicjatywy wszczęcia
postępowania, przyjmuje się ,że jeżeli przedmiotem postępowania
administracyjnego jest określenie:
- obowiązków
jednostki
sprawę wszczyna się
- ograniczenia/
cofnięcia uprawnień z urzędu
- nadanie
uprawnienia – sprawę wszczyna się na
wniosek.
Postępowanie wyjaśniające (art. 75-88)
1) środki
dowodowe
1. dokument
urzędowy
- uproszczenie
postępowania dowodowego – nie ma potrzeby przeprowadzania innych dowodów co do
faktów wskazanych w dokumencie,
- nie
ma mocy bezwzględnej – przeciwdowód przeciwko treści,
- można
powołać biegłego do zbadania autentyczności dokumentu.
2. dokumenty
prywatne
- pismo
określonej treści podpisane przez osobę,
- wartość
ważności dokumentu zależy od tego, czy osoba, która go podpisała została
pouczona o odpowiedzialności za fałszywe zeznania (jeśli nie, dowód będzie miał
ograniczone znaczenie: dana osoba złożyła oświadczenie o określonej treści i
złożyła pod nim swój podpis),
- dokumentem
prywatnym może być także prywatna, pozasądowa opinia biegłych – ktoś sam
zamawia opinię biegłego i przedkłada ją organowi w formie pisemnej (biegły
działa tu w imieniu zleceniodawcy – występuje niepewność)
3. dowody
z zeznań świadków/ opinii biegłego – obwarowane są przepisami ograniczającymi:
a)
biegły:
- powoływany
w drodze postanowienia, na które służy zażalenie,
- może
być powołany na wniosek stron – wniosek nie jest wiążący dla organu,
- może
odmówić przyjęcia funkcji biegłego jedynie z ważnych powodów
- opinia
biegłego podlega swobodnej ocenie – można ją podważyć opinią innego biegłego,
zakwestionować jej zasadność na podstawie posiadanych dokumentów;
b) zeznania
świadków
- niezdolność
bycia świadkiem – art. 82 – tajemnica państwowa, służbowa, spowiedzi,
niezdolność do spostrzegania lub komunikowania swych spostrzeżeń;
- obowiązek
składania zeznań – są pewne wyjątki:
i. prawo
odmowy zeznań
małżonek strony, wstępni, zstępni, rodzeństwo, powinowaci I stopnia,
ii. prawo odmowy odpowiedzi na pytania osoby pozostające w stosunku
przysposobienia, opieki, kurateli
4. dowód
z oględzin – obowiązek ten wynika czasami z przepisów szczególnych,
5. dowód
z przesłuchania strony
-
ma charakter dowodu uzupełniającego
-
zeznanie składane jest przez osobę
zainteresowaną w rozstrzygnięciu.
2) Formy,
które nie wymagają dowodu:
1. formy
powszechnie znane: zdarzenia, czynności, które powinny być znane każdemu
rozsądnemu i posiadającemu doświadczenie życiowe mieszkańcowi miejscowości, w
której ma siedzibę organ administracyjny.
2. formy
znane organowi z urzędu: znane organowi z racji wykonywania jego funkcji.
2) Organ
administracji dokonuje ustalenia stanu faktycznego w oparciu o zgromadzony
materiał dowodowy i o domniemania:
1. faktyczne
– wynikają z doświadczenia życiowego, na podstawie faktu nieposzukiwanego wnioskuje
się o istnieniu faktu oszukiwanego;
2. prawne
– wynikają z przepisów prawa, które nakazują przyjęcie poszukiwanego faktu na
podstawie jakiegoś innego faktu, np. domniemanie pełnomocnictwa domownika
strony w sprawie mniejszej wagi.
Uprawdopodobnienie jest środkiem zastępczym dowodu – nie jest
dowodem.
Formy postępowania dowodowego
Treścią postępowania dowodowego jest sam proces dowodzenia
(wnioskowanie na podstawie określonych wniosków dowodowych o istnieniu lub
nieistnieniu pewnych faktów albo o prawdziwości lub nieprawdziwości twierdzeń o
tych faktach).
W rezultacie postępowania dowodowego organ otrzymuje
materiał dowodowy, który jest podstawą rozstrzygnięcia.
Postępowanie dowodowe może mieć formę:
1)
postępowania gabinetowego – dominuje ono w
funkcjonowaniu administracji – jest formą uproszczoną; przeprowadza się je, gdy
zachodzi potrzeba badania dokumentów i ew. uzyskania wyjaśnień strony.
2)
lustracji.
Rozprawa administracyjna (art. 89-96)
Podstawowe zasady postępowania dowodowego – ich naruszenie
traktowane jest w orzecznictwie NSA jako naruszenie przepisów kpa, które może
mieć wpływ na wynik rozprawy i w konsekwencji może spowodować uchylenie decyzji
(art. 77-81).
Zajęcie stanowiska przez inny organ (art.106)
Art. 106 zawiera procesową regulację instytucji
współdziałania organów administracji. Jeżeli wbrew obowiązkowi stanowisko
innego organu zostanie pominięte, istnieje podstawa do wznowienia postępowania.
Organ współdziałający ne jest stroną postępowania
administracyjnego. Bierze jedynie udział w procesie decyzyjnym – nawet gdy jego
stanowisko nie zostało uwzględnione, nie może wnieść odwołania od decyzji ani
skargi do NSA.
Zawieszenie postępowania (art.97-104)
- W
toku postępowania mogą pojawić się przeszkody, które uniemożliwiają dalszy jego
prawidłowy przebieg – należy wówczas postępowanie zawiesić i podjąć działania,
które zmierzają do usunięcia tych przeszkód.
- Wstrzymanie
biegu terminów – art.103,
- Zagadnienie
wstępne – kwestia prejudycjalna – zagadnienie prawne, które powstało w toku
postępowania, do którego nie jest właściwy organ prowadzący postępowanie.
Dla rozstrzygnięcia zagadnienia
wstępnego kpa przewiduje dwa rodzaje postępowania:
1. tryb
podstawowy – art. 100§1
(zawieszenie postępowania, wystąpienie o rozstrzygnięcie do sądu, wezwanie
stron do wystąpienia w stosownym terminie)
2. tryb
wyjątkowy – art. 100§2 i 3
- możliwość
zawieszenia postępowania na wniosek strony – zależy od uznania organu.
Umorzenie postępowania
– decyzja o umorzeniu postępowania (art.105)
1) decyzja
o umorzeniu postępowania nie rozstrzyga o istocie sprawy, ale wywiera skutek
prawny, tzn. kończy sprawę w danej instancji. Stronom przysługuje gwarancja
procesowa w formie odwołania od decyzji.
2) Fakultatywne
umorzenie postępowania – na wniosek strony, na której żądanie zostało wszczęte.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz