Zasady ogólne Kpa.
Są to pewne podstawowe normy prawne
uznane przez ustawodawcę i wyodrębnione w Kpa. Są one wspólne dla całego
postępowania administracyjnego, które organ administracyjny powinien stosować w
każdym jego stadium łącznie z innymi przepisami kpa. Nie są to jednak jedynie
wskazówki interpretacyjne, ale normy prawne, których naruszenie oznacza
naruszenie prawa. Zasady ogólne postępowania administracyjnego, są
integralną częścią przepisów regulujących procedurę administracyjną i są dla
organów administracji wiążące na równi z innymi przepisami tej procedury.
Oprócz zasad ogólnych do postępowania administracyjnego mają także zastosowanie
zasady konstytucyjne, a także zasady prawne wypracowane przez doktrynę.
W Kodeksie postępowania
administracyjnego wyodrębnić można następujące zasady:
Þ
Zasadę praworządności,
Þ
Zasadę prawdy obiektywnej,
Þ
Zasadę czuwania przez organ administracji nad interesem strony i innych
osób biorących udział w postępowaniu,
Þ
Zasadę czynnego udziału strony w postępowaniu,
Þ
Zasadę pisemności,
Þ
Zasadę dwuinstancyjności,
Þ
Zasadę sądowej kontroli legalności decyzji administracyjnych,
Þ
Zasadę trwałości decyzji administracyjnej,
Þ
Zasadę szybkości postępowania,
Þ
Zasadę nakłaniania do ugody,
Þ
Zasadę przekonywania,
Þ
Zasadę pogłębiania zaufania do obywateli,
Þ Zasada uwzględniania interesu
społecznego i słusznego interesu obywateli
Ad.1)
Zasada praworządności
wynika z art. 6 kpa, który stanowi, że organy administracji państwowej działają
na podstawie przepisów prawa. Konsekwencją tej zasady jest postulat, że decyzje
administracyjne mogą być oparte wyłącznie na ustawie oraz po drugie, że do
organu prowadzącego postępowanie należy przestrzeganie, aby prawo nie było
naruszone
Ad.2)
Zasada prawdy obiektywnej wynika, z art. 7 kpa, który stanowi, że organy podejmują wszelkie kroki
niezbędne do dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego. Organ nie jest, więc
związany wnioskami stron i samodzielnie dąży do ustalenia prawdy obiektywnej.
Ad.3) Zasada czuwania przez organ administracji
nad interesem strony i innych osób biorących udział w postępowaniu,
Zasada ta sprowadza się do tego, że
organ administracyjny ma obowiązek należytego i wyczerpującego informowania
stron o okolicznościach faktycznych i prawnych, które mogą mieć wpływ na
ustalenie ich praw i obowiązków, które są przedmiotem postępowania. Oprócz
tego, na organach administracyjnych spoczywa obowiązek dbania o to, aby strony
i inni uczestnicy postępowania nie poniosły szkody z powodu nieznajomości
prawa. W tym celu organy mogą udzielać niezbędnych wskazówek i wyjaśnień.
Ad.4) Zasada czynnego udziału strony w
postępowaniu- ustawodawca nałożył na organ prowadzący
postępowanie dwa podstawowe obowiązki. Organ ten ma obowiązek zapewnić stronie
czynny udział w każdym stadium postępowania, a przed wydaniem decyzji umożliwić
stronie wypowiedzenie się, co do zebranych dowodów i materiałów oraz
zgłoszonych żądań. Wyjątek od tej zasady dotyczy sytuacji, gdy załatwienie
sprawy nie cierpi zwłoki ze względu na niebezpieczeństwo dla życia lub zdrowia
ludzkiego albo ze względu na grożącą niepowetowaną szkodę materialną.
Ad.5)
Zasadę pisemności wyraża
art. 14 kpa, który stanowi, że sprawy należy załatwiać w formie pisemnej.
Pisemność postępowania administracyjnego odnosi się do wszystkich czynności
dokonywanych w jego toku, a nie tylko do czynności kończących postępowanie. Sprawy
mogą być jednak załatwiane w formie ustnej, gdy:
¨
Interes
strony za tym przemawia,
¨
Przepis
prawny się temu nie sprzeciwia.
Fakt ustnego załatwienia sprawy
powinien być uwidoczniony w aktach sprawy w formie protokołu lub w formie
podpisanej przez stronę adnotacji.
Ad.6)
Zasadę dwuinstancyjności wyraża wprost art. 15 kpa stanowiąc, że postępowanie administracyjne
jest dwuinstancyjne. Zasada ta wynika także z innych przepisów kpa w
szczególności dotyczących odwołania od decyzji administracyjnej. Organ
odwoławczy nie weryfikuje decyzji wydanej w pierwszej instancji a ponownie
rozpoznaje sprawę. Najważniejszą konsekwencją zasady dwuinstancyjności jest to,
że od każdej decyzji nieostatecznej przysługuje odwołanie do organu wyższego
stopnia nad organem, który wydał zaskarżoną decyzję.
Ad.7)
Zasada sądowej kontroli legalności decyzji administracyjnych- wynika, z art. 16 § 2 k.p.a. Przepis
ten stanowi, że decyzje mogą być na zasadach i w trybie przewidzianym w Kodeksie
zaskarżane do sądu administracyjnego z powodu ich niezgodności z prawem.
Ad.8)
Zasada trwałości decyzji administracyjnych- polega na tym, że decyzje, od których nie służy
odwołanie są ostateczne. Natomiast uchylenie, zmiana lub stwierdzenie nieważności
takich decyzji oraz wznowienie postępowania może nastąpić jedynie w przypadkach
wskazanych w ustawie.
Ad.9)
Zasada szybkości postępowania administracyjnego- jest jedną z najważniejszych zasad
tego postępowania. Od szybkości postępowania zależy nieraz realizacja
określonego prawa strony. Przewlekłość postępowania podważa stabilność obrotu
prawnego oraz zawyża koszty postępowania. Kodeks postępowania administracyjnego
nakłada na organy administracyjne obowiązek szybkiego i wnikliwego działania,
nakazując im przy tym posługiwanie się możliwie najprostszymi środkami
prowadzącymi do jej załatwienia. Natomiast sprawy, które nie wymagają
Zbierania dowodów, informacji lub
wyjaśnień, powinny być załatwiane niezwłocznie.
Ad.10) Zasada
nakłaniania do ugody, w postępowaniu administracyjnym mogą uczestniczyć
strony o spornych interesach. W takiej sytuacji sprawy mogą być załatwiane w
drodze ugody administracyjnej zawartej przed organem, przed którym sprawa się
toczy. Mało tego, organ administracyjny ma obowiązek nakłaniania stron do
zawarcia takiej ugody. Każda ze stron posiada, więc prawo do załatwienia sprawy
w formie ugody administracyjnej. Zawarcie ugody administracyjnej uzależnione
jest jednak od spełnienia dwóch przesłanek:
W postępowaniu musi brać udział kilka
stron, (co najmniej dwie),
Postępowanie musi mieć charakter
sporny.
Ad.11)· Zasadę przekonywania organy administracyjne powinny
wyjaśniać stronom zasadność przesłanek, którymi się kierują przy załatwianiu
sprawy, aby w ten sposób w miarę możliwości doprowadzić do wykonania przez
strony decyzji bez potrzeby stosowania środków przymusu. Zasada przekonywania
rozciąga się na wszystkie przepisy postępowania administracyjnego i jako taka
nie stanowi instytucji prawnej. Organ administracyjny powinien w każdym stadium
postępowania udzielać stronie informacji faktycznych i prawnych. Zasada ta
przejawia się także w motywowaniu uzasadnienia decyzji administracyjnej.
Ad.12) Zasadę pogłębiania zaufania obywateli do
organów państwa a także świadomości i kultury prawnej obywateli wyraża art. 8
kpa - Organy
administracji publicznej obowiązane są prowadzić postępowanie w taki sposób,
aby pogłębiać zaufanie obywateli do organów Państwa oraz świadomość i kulturę
prawną obywateli.
Ad.13) Zasada
uwzględniania interesu społecznego i słusznego interesu obywateli- organ
administracyjny załatwiając sprawę powinien mieć na względzie interes społeczny
i słuszny interes strony. Istotne jest jednak to, że pojęcia "interesu
społecznego" oraz "słusznego interesu strony" nie są zdefiniowane.
W rezultacie określenie tych terminów należy do organu orzekającego. Kodeks
postępowania administracyjnego stoi jednak na stanowisku priorytetu interesu
społecznego nad interesem indywidualnym. Zasada ta obejmuje swoim zakresem całe
postępowanie administracyjne.
Super artykuł. Pozdrawiam serdecznie.
OdpowiedzUsuńZ tego co mi wiadomo w CCRW czyli Centrum Certyfikacji Rynków Wschodnich można załatwić dokumenty ukrsepro i certyfikaty niezbędne do eksportu produktów na rynki wschodnie. Sama mysle o załatwieniu tych papierów i sprzedaży naszej odzieży m.in w Rosji.
OdpowiedzUsuń