W analizie makrootoczenia
stosować można koncepcje:
-
bezscenariuszową- polega na wyborze
kierunków i zasad działania uwzględniających sytuację przedsiębiorstwa wynikającą
z dedukcji wniosków o przewidywanych zamiarach otoczenia.
-
scenariuszową - polega na
opracowywaniu kilku wersji scenariuszy opisujących spodziewaną sytuację
przedsiębiorstwa i jego otoczenia oraz dostosowaną do tego strategię działania.
Metody analizy makrootoczenia
- ekstrapolacja trendów - zmiany
wartości w czasie i za pomocą analizy możemy zbadać przeszłość i prognozować
przyszłość (trendy w górę lub w dół);
- opinie ekspertów;
- strategiczna analiza luki;
- scenariusze możliwych zdarzeń;
- scenariusze symulacyjne.
•
Otoczenie
konkurencyjne to wszelkie podmioty gospodarcze, które mają z
przedsiębiorstwem powiązania kooperacyjne lub konkurencyjne, a najważniejszymi
jego składnikami są nabywcy, dostawcy, istniejący i potencjalni konkurenci.
Model analizy „pięciu sił” M.E. Portera
W modelu tym
rozpatruje się sektor, czyli grupę
przedsiębiorstw wytwarzających wyroby lub usługi o podobnym przeznaczeniu.
Uwzględnia się czynniki:
-
siła oddziaływania dostawców i
możliwości wywierania przez nich presji na przedsiębiorstwa sektora,
-
siła oddziaływania nabywców i
możliwości wywierania przez nich presji na przedsiębiorstwa sektora,
-
natężenie walki konkurencyjnej wewnątrz
sektora,
-
groźba pojawienia się nowych produktów,
-
groźba pojawienia się nowych substytutów.
Analiza wpływu tych czynników
może pozwolić na określenie możliwości rozwojowych i atrakcyjności danego
sektora dla bieżących i przyszłych inwestorów.
W analizie strategicznej bardzo
duże znaczenie ma analiza SWOT.
strengths - mocne strony
weakness - słabe strony
opportunities - szanse w otoczeniu
threats - zagrożenia w otoczeniu
Analiza SWOT polega na badaniu uwarunkowań zmian
organizacyjnych przedsiębiorstwa, przy uwzględnieniu czynników sprzyjających
oraz zewnętrznych i wewnętrznych.
Prowadzi to do wyróżnienia
czterech kategorii:
- zewnętrzne pozytywne – szanse
- zewnętrzne negatywne – zagrożenia
- wewnętrzne pozytywne – mocne strony
- wewnętrzne negatywne – słabe strony
W analizie SWOT wyróżniamy trzy
etapy:
- identyfikację i analizę szans oraz zagrożeń
- identyfikację i analizę mocnych i słabych stron przedsiębiorstwa
- określenie pozycji strategicznej przedsiębiorstwa i kierunków jego rozwoju.
Rozpatrując problemy rozwoju
przedsiębiorstwa należy w tej analizie kierować się następującymi zasadami:
-
unikać zagrożeń
-
wykorzystywać szanse
-
wzmacniać słabe strony
-
opierać się na mocnych stronach
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz