czwartek, 23 stycznia 2014

Analiza ekonomiczna - notatki na egzamin - cz.4

W analizie makrootoczenia stosować można koncepcje:
            - bezscenariuszową- polega na wyborze kierunków i zasad działania uwzględniających sytuację przedsiębiorstwa wynikającą z dedukcji wniosków o przewidywanych zamiarach otoczenia.
            - scenariuszową - polega na opracowywaniu kilku wersji scenariuszy opisujących spodziewaną sytuację przedsiębiorstwa i jego otoczenia oraz dostosowaną do tego strategię działania.

Metody analizy makrootoczenia
- ekstrapolacja trendów - zmiany wartości w czasie i za pomocą analizy możemy zbadać przeszłość i prognozować przyszłość (trendy w górę lub w dół);
- opinie ekspertów;
- strategiczna analiza luki;
- scenariusze możliwych zdarzeń;
- scenariusze symulacyjne.

        Otoczenie konkurencyjne to wszelkie podmioty gospodarcze, które mają z przedsiębiorstwem powiązania kooperacyjne lub konkurencyjne, a najważniejszymi jego składnikami są nabywcy, dostawcy, istniejący i potencjalni konkurenci.


Model analizy „pięciu sił” M.E. Portera

            W modelu tym rozpatruje się sektor, czyli grupę przedsiębiorstw wytwarzających wyroby lub usługi o podobnym przeznaczeniu. Uwzględnia się czynniki:
            - siła oddziaływania dostawców i możliwości wywierania przez nich presji na przedsiębiorstwa sektora,
            - siła oddziaływania nabywców i możliwości wywierania przez nich presji na przedsiębiorstwa sektora,
            - natężenie walki konkurencyjnej wewnątrz sektora,
            - groźba pojawienia się nowych produktów,
            - groźba pojawienia się nowych substytutów.
Analiza wpływu tych czynników może pozwolić na określenie możliwości rozwojowych i atrakcyjności danego sektora dla bieżących i przyszłych inwestorów.







W analizie strategicznej bardzo duże znaczenie ma analiza SWOT.
                        strengths - mocne strony
                        weakness - słabe strony
                        opportunities - szanse w otoczeniu
                        threats - zagrożenia w otoczeniu

Analiza SWOT  polega na badaniu uwarunkowań zmian organizacyjnych przedsiębiorstwa, przy uwzględnieniu czynników sprzyjających oraz zewnętrznych i wewnętrznych.
Prowadzi to do wyróżnienia czterech kategorii:
  1. zewnętrzne pozytywne – szanse
  2. zewnętrzne negatywne – zagrożenia
  3. wewnętrzne pozytywne – mocne strony
  4. wewnętrzne negatywne – słabe strony

W analizie SWOT wyróżniamy trzy etapy:
  1. identyfikację i analizę szans oraz zagrożeń
  2. identyfikację i analizę mocnych i słabych stron przedsiębiorstwa
  3. określenie pozycji strategicznej przedsiębiorstwa i kierunków jego rozwoju.

Rozpatrując problemy rozwoju przedsiębiorstwa należy w tej analizie kierować się następującymi zasadami:
-          unikać zagrożeń
-          wykorzystywać szanse
-          wzmacniać słabe strony

-          opierać się na mocnych stronach

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz