W
analizie SWOT wyróżniamy trzy etapy:
●
identyfikację i analizę szans oraz zagrożeń;
●
identyfikację i analizę mocnych i słabych stron przedsiębiorstwa;
●
określenie pozycji strategicznej przedsiębiorstwa i kierunków jego rozwoju.
Rozpatrując
problemy rozwoju przedsiębiorstwa, należy w tej analizie kierować się
następującymi zasadami:
●
unikać zagrożeń;
●
wykorzystywać szanse;
●
wzmacniać słabe strony;
●
opierać się na mocnych stronach.
Metody
analizy
Podziału
metod dokonujemy uwzględniając różne kryteria:
●
zakres (stopień rozwiązania metod analizy w przeprowadzanym badaniu):
-
analiza elementarna, obejmująca rozłożenie badanego przedmiotu na elementy bez
ustalenia wzajemnych związków;
-
analiza funkcyjna, obejmująca rozłożenie badanego przedmiotu na odpowiednie
składniki z uwzględnieniem związków między tymi składnikami;
-
analiza logiczna, obejmująca rozłożenie badanego przedmiotu na składniki z
uwzględnieniem ich stosunków logicznych;
●
tok logiczny:
-
analiza dedukacyjna, w której przechodzi się od zjawisk ogólnych do zjawisk
szczegółowych, od skutków do przyczyn;
-
analiza indukcyjna zakładająca odwrotny tok badania, rozpatrywanie najpierw
zjawisk szczegółowych a następnie przechodzenie do zjawisk bardziej złożonych;
●
z punktu widzenia badanych zjawisk:
-
metody analizy jakościowej oparte na opisie związków i zależności między
wskaźnikami ekonomicznej;
-
metody analizy ilościowej, które pozwalają na kwantyfikacje związków i
zależności między badanymi zjawiskami;
●
przyjmując różny stopień pogłębienia badania wskaźników wyodrębniamy:
-
analizę porównawczą;
-
analizę przyczynową.
Analiza
porównawcza polega na określeniu bezpośrednich związków kształtujących się
między wskaźnikami ekonomicznymi. Pozwala to na ustalenie odchyleń oraz
dokonanie na ich podstawie ogólnej oceny. Analiza przyczynowa polega na
ustaleniu odpowiednio wyizolowanych czynników, które pociągnęły za sobą
określone uprzednio odchylenia, oraz stopnia intensywności ich oddziaływania.
Analiza
porównawcza – wyróżniamy trzy kierunki badania wskaźników (danych liczbowych):
●
porównania ze wskaźnikami postulowymi (tzw. porównania z planem);
●
porównania ze wskaźnikami okresów ubiegłych lub przyszłych (tzw. porównania w
czasie);
●
porównania ze wskaźnikami innych jednostek gospodarczych (tzw. porównania w
przestrzeni).
Porównania
ze wskaźnikami postulowanymi polegają najczęściej na odniesieniu osiągniętych
wskaźników do danych planu. Oprócz porównań z planem wystąpić mogą porównania
danych rzeczywistych rzeczywistych danymi kalkulacji wstępnej kosztorysów,
kosztu normatywnego lub szczegółowych limitów czy też norm. Porównania te
pozwalają ustalić odchylenia od założonych wielkości przewidywanych.
Porównania
w czasie oceniają dynamikę zjawisk gospodarczych, tempo zmian wskaźników
ekonomicznych badanego okresu w porównaniu z okresami ubiegłymi lub okresem
przyszłym (planem na okres następny).
Porównania
w przestrzeni sprowadzają się do odniesienia wybranych wskaźników badanej
jednostki gospodarczej do podobnych porównywalnych wskaźników, występujących w
innej jednostce. Pozwala to na stwierdzenie, w jakim stopniu stan lub wyniki
ekonomiczne badanej jednostki gospodarczej odchylają się od danych jednostek
będącej podstawą porównania.
Dane
liczbowe czerpane ze sprawozdań lub urządzeń ewidencyjnych do celów analizy są
często nieporównywalne. Pominięcie tego faktu w pracach analitycznych prowadzić
może do błędnych ocen i wniosków.
Wyróżniamy
następujące zmiany w porównywalności wskaźników ekonomicznych:
●
metodologiczne;
●
finansowe (cenowe);
●
rzeczowe.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz