3. Analiza SWOT strengths
- mocne strony; weakness - słabe strony; opportunities - szanse w otoczeniu; threats -
zagrożenia w otoczeniu.
Analiza SWOT
polega na badaniu uwarunkowań zmian organizacyjnych przedsiębiorstwa,
przy uwzględnieniu czynników sprzyjających oraz zewnętrznych i wewnętrznych.
Prowadzi to do wyróżnienia czterech kategorii: 1.zewnętrzne pozytywne – szanse
2.zewnętrzne negatywne – zagrożenia 3.wewnętrzne pozytywne – mocne strony
4.wewnętrzne negatywne – słabe strony
W analizie SWOT wyróżniamy trzy etapy: 1.identyfikację
i analizę szans oraz zagrożeń 2.identyfikację i analizę mocnych i słabych stron
przedsiębiorstwa 3.określenie pozycji strategicznej przedsiębiorstwa i
kierunków jego rozwoju.
Rozpatrując problemy rozwoju przedsiębiorstwa należy w
tej analizie kierować się następującymi zasadami: -unikać zagrożeń
-wykorzystywać szanse -wzmacniać słabe strony -opierać się na mocnych stronach
6. Analiza porównawcza analizę
porównawczą, która oprócz stwierdzenia w jakim stopniu rosną lub maleją poszczególne
wskaźniki i ujawnienia odchyleń, musi objąć także rozpatrywanie ich wzajemnych
więzi i zależności służą temu opracowane wzorcowe układy nierówności
podstawowych wskaźników ekonomicznych opierające się na zasadach gospodarowania
intensywnego i obliczone wskaźniki muszą oprócz spełnienia nierówności
wykazywać się odpowiednią dynamiką.
Ważne jest poznanie prawidłowości rządzących kształtowaniem tych
wskaźników, aby można było ocenić gospodarność i stopień racjonalnego
wykorzystania zasobów osobowych i majątkowych.
Wyróżniamy trzy kierunki badania wskaźników (danych
liczbowych): (tzw. porównania z planem) -porównania ze wskaźnikami okresów
ubiegłych lub przeszłych ( tzw. porównania w czasie) -porównania ze wskaźnikami
postulowanymi -porównanie ze wskaźnikami innych jednostek gospodarczych (tzw.
porównania w przestrzeni)
Porównania ze wskaźnikami postulowanymi polegają najczęściej na odniesieniu osiągniętych
wskaźników do danych planu.
Oprócz
porównań z planem wystąpić mogą porównania danych rzeczywistych z danymi
kalkulacji wstępnej kosztorysów, kosztu normatywnego lub szczegółowych limitów
czy też norm. Porównania te pozwalają ustawić odchylenia od założonych
wielkości przewidywanych.
Porównania w czasie – oceniają dynamikę zjawisk gospodarczych, tempo zmian
wskaźników ekonomicznych badanego okresu w porównaniu z okresami ubiegłymi lub
okresem przyszłym (planem na okres następny).
Porównania w przestrzeni sprowadzają się do odniesienia wybranych wskaźników
badanej jednostki gospodarczej do podobnych, porównywalnych wskaźników
występujących w innej jednostce. Pozwala to na stwierdzenie, w jakim stopniu
stan lub wyniki ekonomiczne badanej jednostki gospodarczej odchylają się od
danych jednostki będącej podstawą porównania.
Analizę
przyczynową, która oprócz ocen
ogólnego odchylenia badanego wskaźnika jako sumy algebraicznej odchyleń
cząstkowych powinna zwracać uwagę na treść ekonomiczną poszczególnych odchyleń
cząstkowych i w podejmowane ich interpretacji uwzględniać także proporcje i
zależności.
Analiza przyczynowa jest
pogłębionym etapem badania wskaźników ekonomicznych, w którym dąży się do
ustalenia wpływu określonych czynników na powstanie odchyleń ujawnionych w toku
analizy porównawczej.
Polega na: -określeniu czynników oddziałujących na
objęte badaniem wskaźnik ekonomiczny -obliczeniu wielkości wpływu
poszczególnych czynników na odchylenia wynikające z poprzednich porównań.
7. Analiza wyniku finansowego Analiza wyniku finansowego stanowi ważny element
sytuacji finansowej przedsiębiorstwa. Może ona
mieć charakter: -ogólny lub szczegółowy -obejmować syntetyczne lub rozwinięte elementy
składowe lub z uwzględnieniem wielkości bezwzględnych lub względnych. Szczegółowa analiza poszczególnych czynników
umożliwia określenie w jakim stopniu każdy z nich wpłynął na powstanie
ostatecznej wielkości wyniku finansowego oraz czy wpływ ten jest prawidłowy z
punktu widzenia ekonomicznej efektywności środków zaangażowanych w procesie
działalności przedsiębiorstwa.
16. Aktywa obrotowe -Charakteryzują się różnym stopniem płynności czyli
łatwości z jaką mogą zostać zamienione na środki pieniężne. -w celu
obliczenia wskaźnika z aktywów obrotowych wyłączono składniki najmniej płynne
pozostawiając w mianowniku inwestycje krótkoterminowe oraz należności -na potrzeby
analizy finansowej, do zobowiązań krótkoterminowych zalicza się również
krótkoterminowe rezerwy, krótkoterminowe rozliczenia międzyokresowe, znajdujące
się po stronie pasywów. -na zobowiązania krótkoterminowe składają się
zobowiązania z tytułu dostaw i usług, kredyty i pożyczki o terminie
wymagalności krótszym niż jeden rok oraz zobowiązania z tytułu emisji
krótkoterminowych dłużnych papierów wartościowych.
8. Analiza ogólna bilansu: Na
podstawie analizy bilansu można stwierdzić: -jaka
jest zdolność przedsiębiorstwa do terminowego regulowania zobowiązań -czy
zarząd potrafi dostosować działalność firmy do zmieniających się warunków -czy występują finansowe problemy firmy lub
ryzyko upadłości (zbyt niski kapitał własny w sumie pasywów) -w jaki sposób jest finansowana działalność firmy -jaka firma zarządza kapitałem obrotowym -jakie są zasady współpracy z dostawcami oraz
odbiorcami (kredyt kupiecki) -jaka jest
wartość firmy
Szczegółowa
analiza bilansu Do oceny sytuacji
majątkowej firmy wykorzystujemy wskaźnik unieruchomienia: (Aktywa trwałe/Aktywa
ogółem)·100% Wskaźnik ten obrazuje okres związania kapitału. Wysoka wartość
wskaźnika oznacza istotny udział majątku trwałego, który angażuje kapitał na
długi okres.
10. Analiza aktywów i pasywów Udział poszczególnych pozycji w sumie bilansowej;
zmiana w wyodrębnionych opozycjach w analizowanych latach.
Wskaźnik unieruchomienia = aktywa trwałe/aktywa ogółem
*100%
Wskaźnik ten obrazuje okres związania kapitału. Wysoka
wartość wskaźnika oznacza istotny udział majątku trwałego, który angażuje
kapitał na długi okres.
Aktywa I Wartości niematerialne i prawne 1.Koszty
zakończonych prac rozwojowych 2.Wartość firmy 3.Inne wartości niematerialne i
prawne(licencje i oprogramowania) II.
Rzeczowe aktywa trwałe 1.środki trwałe a 2.środki trwałe w
budowie III. Należności długoterminowe IV. Inwestycje długoterminowe 1.Nieruchomości 2.Wartości niematerialne i prawne
3.Długoterminowe aktywa finansowe 4.Inne inwestycje długoterminowe
B. Aktywa Obrotowe I. Zapasy 1.Materiały 2.Półprodukty i produkty w toku 3.Produkty gotowe 4.Towary
II. Należności krótkoterminowe1.z tytułu dostaw i usług o okresie spłaty : 2.z tytułu podatków dotacji ceł ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych oraz innych świadczeń 3.Inne
III. Inwestycje krótkoterminowe 1.Krótkoterminowe aktywa finansowe 2.Inne inwestycje krótkoterminowe
Pasywa
A. Kapitał(fundusz )własny I. Kapitał podstawowy II. Kapitał zapasowy III. Kapitał z aktualizacji wyceny IV. Pozostałe kapitały rezerwowe V. Zysk (strata)z lat ubiegłych VI. Zysk (strata ) netto
B. Zobowiązania i rezerwy na zobowiązania I. Zobowiązania długoterminowe 1.kredyty i pożyczki 2.z tytułu emisji dłużnych papierów wartościowych 3.inne zobowiązania finansowe 4.inne II. Zobowiązania krótkoterminowe 1.kredyty i pożyczki 2.z tytułu dłużnych papierów wartościowych 3.inne zobowiązania finansowe 4.z tytułu dostaw i usług o okresie wymagalności
11. Analiza wskaźnikowa
B. Aktywa Obrotowe I. Zapasy 1.Materiały 2.Półprodukty i produkty w toku 3.Produkty gotowe 4.Towary
II. Należności krótkoterminowe1.z tytułu dostaw i usług o okresie spłaty : 2.z tytułu podatków dotacji ceł ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych oraz innych świadczeń 3.Inne
III. Inwestycje krótkoterminowe 1.Krótkoterminowe aktywa finansowe 2.Inne inwestycje krótkoterminowe
Pasywa
A. Kapitał(fundusz )własny I. Kapitał podstawowy II. Kapitał zapasowy III. Kapitał z aktualizacji wyceny IV. Pozostałe kapitały rezerwowe V. Zysk (strata)z lat ubiegłych VI. Zysk (strata ) netto
B. Zobowiązania i rezerwy na zobowiązania I. Zobowiązania długoterminowe 1.kredyty i pożyczki 2.z tytułu emisji dłużnych papierów wartościowych 3.inne zobowiązania finansowe 4.inne II. Zobowiązania krótkoterminowe 1.kredyty i pożyczki 2.z tytułu dłużnych papierów wartościowych 3.inne zobowiązania finansowe 4.z tytułu dostaw i usług o okresie wymagalności
11. Analiza wskaźnikowa
Jest to metoda badań analitycznych polegająca na
obliczeniu wskaźników na podstawie danych zawartych w sprawozdaniach finansowych
i ich ocenie porównawczej w czasie i przestrzeni. - -służy syntetycznej ocenie
różnych aspektów ekonomicznych działalności przedsiębiorstwa stanowi
rozwinięcie wstępnej analizy sprawozdań finansowych -umożliwia jednoznaczną
interpretację stanu i sytuacji finansowej przedsiębiorstwa dzięki ujednoliceniu
treści wskaźników.
Analiza wskaźnikowa wykorzystywana jest przez:-
menadżerów w podejmowaniu decyzji dotyczących sprawnego funkcjonowania
przedsiębiorstwa- kredytodawców w ocenie zdolności firmy do samofinansowania
-udziałowców firmy w ocenie wielkości dywidendy i zyskowności akcji.
12. Cztery główne kategorie analizy
wskaźnikowej: -analiza
płynności: dostarcza informacje na temat źródeł gotówki znajdujących się
w przedsiębiorstwie przeznaczonej na regulowanie bieżących zobowiązań. -analiza aktywności:
określa sposób wykorzystywania aktywów będących pod kontrolą przedsiębiorstwa w
celu generowania przychodów ze sprzedaży. -analiza zadłużenia (wypłacalności): sprawdza
strukturę kapitału (pasywów) pod kątem zdolności spółki do regulowania
zobowiązań (zwłaszcza długoterminowych, które wykraczają poza ramy analizy
płynności). -analiza rentowności: mierzy wielkość zysku, jaki
wypracuje firma w relacji do jej przychodów i zainteresowanego kapitału.
2. Funkcje i rodzaje analizy ekonomicznej W przypadku przedsiębiorstwa przemysłowego funkcje zewnętrzne polegają głównie na:
-zaopatrywaniu
się dostawców w niezbędne środki produkcji -poszukiwaniu i zatrudnianiu siły
roboczej, sprzedaży wytwarzanych wyrobów i usług -współpracy
z instytucjami dysponującymi wolnymi środkami pieniężnymi (bankami) lub
reprezentującymi budżet państwa.
Funkcje
wewnętrzne – polegają na organizowaniu
całokształtu procesu produkcji i powiązaniu z procesem zaopatrzenia i
zbytu.
Analiza
techniczno-ekonomiczna – bada
poszczególne odcinki działalności przedsiębiorstw (płace, zbyt, postęp
technologiczny, zaopatrzenie)
Analiza makro i mikroekonomiczna: -makroekonomiczna – ocena całokształtu gospodarki narodowej -mikroekonomiczna – badanie oceny
poszczególnych jednostek, instytucji,
przedsiębiorstw, gospodarstw domowych.
Analiza finansowa-
bada wielkości syntetyczne dając ogólny obraz efektów ekonomicznych
przedsiębiorstw jako całości. Jej przedmiotem jest finansowa strona działalności przedsiębiorstw (koszty,
dochody, wynik finansowy, sytuacja finansowa)
17. Kapitał obrotowy Różnica pomiędzy majątkiem obrotowym a zobowiązaniami
bieżącymi.
Kapitał obrotowy a płynność finansowa: -kapitał
obrotowy w dniach obrotu (wskaźnik kapitałochłonności obrotu)=(kapitał
obrotowy/sprzedaż netto) *360 dni -wskaźnik określa liczbę dni obrotu na jaką
wystarcza kapitał obrotowy -długości kredytu udzielonego odbiorcom wyrobów
-kapitał obrotowy netto powinien się zwiększać w tempie zbliżonym do wzrostu sprzedaży
-zapasów surowców i materiałów, wyrobów gotowych -wskaźnik maleje wraz ze
wzrostem wartości sprzedaży -długości kredytów udzielonych przedsiębiorstwu
przez dostawców.-wskaźnik jest silnie zróżnicowany branżowo. Badanie poziomu
kapitału obrotowego wymaga dodatkowej oceny czasu rotacji: -nieproporcjonalny
wzrost kapitału obrotowego do obrotu powoduje niebezpieczeństwo utraty
płynności finansowej przedsiębiorstwa
5.
Metody analizy Podziału metod dokonujemy uwzględniając różne
kryteria:
1.zakres –
stopień rozwinięcia metod analizy w przeprowadzanym badaniu, analiza
elementarna, obejmująca rozłożenie badanego przedmiotu na elementy bez
ustalania wzajemnych związków analiza funkcyjna, obejmująca rozłożenie
badanego przedmiotu na odpowiednie składniki z uwzględnieniem związków między
tymi składnikami analiza logiczna, obejmująca rozłożenie badanego
przedmiotu na składniki z uwzględnieniem ich stosunków logicznych.
2.tok analizy analiza dedukcyjna, w której
przechodzi się od zjawisk ogólnych do zjawisk szczegółowych, od skutków do
przyczyn analiza indukcyjna, zakładająca odwrotny tok badania,
rozpatrywanie najpierw zjawisk szczegółowych, a następnie przechodzenie do
zjawisk bardziej złożonych
3.z punktu widzenia badanych zjawisk metody
analizy jakościowej oparte na opisie związków i zależności między
wskaźnikami ekonomicznymi metody analizy ilościowej, które pozwalają na
kwantyfikację związków i zależności między badanymi zjawiskami 4.przyjmując różny
stopień pogłębienia badania wskaźników wyodrębniamy: analizę porównawczą
– polega na określeniu bezpośrednich związków kształtujących się między
wskaźnikami ekonomicznymi. Pozwala to na ustalenie odchyleń oraz dokonanie na
ich podstawie ogólnej oceny. analiza przyczynowa – polega na ustaleniu
odpowiednio wyizolowanych czynników, które pociągnęły za sobą określone
uprzednio odchylenia, oraz stopnia intensywności ich oddziaływania
14. Płynność finansowa. Analiza. Analiza płynności dostarcza informacje na temat źródeł
gotówki znajdujących się w przedsiębiorstwie przeznaczonej na regulowanie
bieżących zobowiązań. Płynność finansowa: -niezbędna w utrzymaniu ciągłości gospodarowania -informuje o zdolności firmy do wywiązania się z
krótkoterminowych zobowiązań -w długich okresach
stanowi warunek dynamicznego rachunku ekonomicznego efektywności inwestycji.
Analiza płynności:
-analiza płynności nierozerwalnej wiąże się z analizą aktywności
krótkoterminowej i cyklem konwersji gotówki. -zdolność przedsiębiorstwa do
zapłaty krótkoterminowych zobowiązań zależy od źródeł gotówki dostępnych do
działań bilansowych oraz gotówki generowanej w cyklu operacyjnym spółki.
1.Przedmiot i istota analizy ekonomicznej Przedmiotem analizy ekonomicznej jest działalność
gospodarcza przedsiębiorstwa, którą odzwierciedlają stany i wyniki ekonomiczne.
W działalności gospodarczej każdego przedsiębiorstwa powinna być stosowana zasada racjonalnego
gospodarowania. Istotą tej zasady jest zapewnienie takiego
gospodarowania, aby przy danym nakładzie środków otrzymać max środek
realizacji celu, albo przy danym stopniu realizacji celu użyć min nakładu
środków. Analiza powinna pozwolić z jednej strony na ustalenie, czy
dotychczasowa działalność dała zamierzone efekty (analiza ex post); z drugiej
zaś na określenie kierunków i sposobów doskonalenia dalszej działalności
(analiza ex ante).
9. Pionowa Analiza –dynamika -wskaźnik struktury
Ostatnia pozycja- suma bilansowa pokazuje czy zaszły
istotne zmiany, zmniejszenie albo zwiększenie wielkości firmy- jej majątku.
Struktura bilansu- jest to udział pozycji aktywów i
pasywów w sumie bilansowej ze zwróceniem uwagi, czy udział ten zmienił się, w
przekroju badanych lat: -aktywa trwałe oraz aktywa obrotowe -kapitał własny
oraz zobowiązania i rezerwa na zobowiązania
Bezpieczeństwo finansowe jest zachowane, gdy udział kapitałów
własnych w sumie pasywów wynosi więcej niż 20%.
18. Rotacja zapasów Wskaźnik
obrotu zapasami = sprzedaż netto/średni stan zapasów -informuje
ile razy w ciągu badanego okresu nastąpi odnowienie stanu zapasów -wzrost wskaźnika oznacza, że zapasy wystarczają na
coraz mniejszą liczbę dni sprzedaży -wzrost
wskaźnika zmniejszenie kosztów magazynowania, uwolnienie kapitału obrotowego
zaangażowanego w zapasach. -wzrost
wskaźnika-wzrost ryzyka niemożliwości zaspokojenia potrzeb odbiorców lub
zachwiania rytmiczności produkcji.
Dodatkowe wskaźniki ilustrujące poziom płynności składników zapasów: -wskaźnik rotacji zapasów wyrobów gotowych=koszt wytworzeni wyrobów gotowych/ średni stan zapasów wyrobów gotowych -wskaźnik cyklu zapasów w dniach (wskaźnik rotacji zapasów w dniach) = (średni stan zapasów/ sprzedaż netto) *360 dni
Lub -360 dni/
wskaźnik obrotu zapasami
Wskaźnik rotacji zapasów w dniach określa co ile dni
przedsiębiorstwo odnawia swoje zapasy dla zrealizowania określonej sprzedaży.
Wysoki wskaźnik informacji o wolnym obrocie zapasów, niski o obrocie szybkim.
W przypadku zapasówa) wyrobów gotowych niski wskaźnik cyklu zapasów świadczy
o występowaniu znacznego popytu na te towary, o łatwości ich sprzedaży i
krótkim okresie magazynowania.
19. Rotacja należności Wskaźnik rotacji należności = sprzedaż netto/ średni
stan należności
-wskaźnik rotacji należności określa ile razy w ciągu
roku firma odtwarza stan swoich należności -wg standardów zachodnich wskaźnik
ten powinien oscylować w przedziale 7,0-10,00 -wskaźnik mniejszy niż 7,0 może
oznaczać, że przedsiębiorstwo zbyt długo kredytuje swoich klientów, co świadczy
o tym, że środki pieniężne są zbyt długo zamrożone w należnościach.
Wskaźnik ściągalności należności= należności z tytułu
dostaw / średni dzienny przychód ze sprzedaży. Średni dzienny przychód ze
sprzedaży = przychód ze sprzedaży/365 dni -używany jest do oceny sposobu
zarządzania należności przez spółkę. -wysoka wartość wskaźnika świadczy o nie
wywiązaniu się odbiorców firmy ze swych zobowiązań finansowych, a zatem o tym,
że spółka kredytuje swoich klientów -korzystny jest niski poziom wskaźnika. .
-pokazuje ile dni średnio przedsiębiorstwo czeka od momentu sprzedaży na
uregulowanie należności z tego tytułu przez nadawcę -obrazuje w jakim stopniu
amortyzacja finansuje przyrost środków trwałych przedsiębiorstwa
Rotacja należności: wskaźnik cyklu należności = (średni
stan należności / sprzedaż netto) * 360 dni
lub 360 dni / wskaźnik rotacji należności
15. Wskaźnik bieżącej płynności = aktywa bieżące(obrotowe)/pasywa bieżące
(zobowiązania krótkoterminowe)-Im większa wartość wskaźnika tym większa jest
płynność przedsiębiorstwa -Spadek wartości poniżej 1 może być odbierany jako
utrata płynności czyli brak wystarczającej ilości aktywów płynnych na pokrycie
bieżących zobowiązań.
20. Wskaźnik cyklu należności -bardzo krótki okres ściągania należności bywa
rezultatem wyjątkowo surowej polityki finansowej, która może prowadzić do
hamowania sprzedaży -wskaźnik cyklu należności określa ilość dni sprzedaży, za
którą nie uzyskano jeszcze należności. -długie
terminy spłaty należności grożą powstaniem zatorów płatniczych -zbyt długi cykl należności w dniach świadczy o
nieskutecznej polityce ściągania należności, może prowadzić do powstania
należności nieściągalnych -informuje
kierownictwo, w jakim stopniu kredytuje swoich odbiorców i jak długo środki
pieniężne są zamrożone w należnościach.
13. Zalety i wady analizy wskaźnikowej Zalety: -w połączeniu z analizą otoczenia może służyć
przewidywaniu warunków działania. -ukazuje
zmiany w badanym zjawisku, będące wynikiem decyzji gospodarczych podejmowanych
w ciągu okresu sprawozdawczego -szybka i
efektywna metoda uzyskiwania wglądu w operacje gospodarcze -dostarcza informacji o funkcjonowaniu firmy
Wady: -powinna być
uzupełniona innymi narzędziami analitycznymi -podstawą
analizy wskaźnikowej jest wyłączenie przeszłości firmy. -wymaga wyważonego
doboru wskaźników
Zapraszam do kategorii przedmiotu po więcej pomocy naukowych.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz