Z chwilą akcesji Polski, rynek pracy brytyjski i irlandzki
był dla niej otwarty.
W zakresie dostępu do rynku pracy mogą być stosowane okresy
przejściowe dla krajów przystępujących do UE. Maksymalnie do 7 lat podzielonych
na 3 okresy – 2,3 i 2 lata. Traktat umożliwia swobodę przepływu osób bez okresu
przejściowego.
Obcokrajowcy nie mogą pracować na wszystkich stanowiskach.
Spod przepisu swobody przepływu osób zostali wyłączeni pracownicy niektórych
działów, tj. te stanowiska i zadania, które implikują w bezpośrednie i
pośrednie zaangażowanie w działalność władz publicznych lub funkcje, które
dotyczą wewnętrznego i zewnętrznego bezpieczeństwa (np. administracja publiczna).
Można podróżować bez wiz do krajów członkowskich, ale z dowodem lub innym
dokumentem potwierdzającym tożsamość.
Jeśli chodzi o pracę to istnieją rożne systemy szkolnictwa w
krajach UE. Obywatel ma prawo do podjęcia i wykonywania zawodu na zasadach równorzędności
na terytorium całej Unii jeśli ma ku temu odpowiednie kwalifikacje. Przyjęto
zasadę wzajemnego uznawania narodowego kwalifikacji, przy czym określono system
uznawania dyplomów, certyfikatów, szkoleń zawodowych.
Dyrektywa dotycząca prawa
przemieszczenia się i pobytu :
1.
Prawo
wjazdu i wyjazdu – pracownik jako obywatel Unii ma prawo wyjazdu z własnego
kraju. Ma prawo wjazdu do innego kraju bez wiz lub równoważnych formalności.
2. Prawo pobytu
a)
Przez 3 m-ce można przebywać w innym państwie UE
bez specjalnych formalności. Powyżej 3 m-cy
gdy ma się zasoby do utrzymania.
b)
Ograniczenie nie dotyczy pracowników najemnych
oraz osób pracujących na własny rachunek.
c)
Przy pobycie powyżej 3 m-cy państwo może wprowadzić
obowiązek rejestracji w stosownych organach.
d)
Przy pobycie nieprzerwanym powyżej 5-ciu lat
pracownicy najemni oraz osoby prowadzące własną działalność gospodarczą mają
prawo stałego pobytu.
3.
Zachowanie
prawa pobytu – obywatel UE może pozostawać w innym państwie członkowskim
dopóki nie stanie się „nieracjonalnym obciążeniem” dla systemu pomocy
społecznej w tym państwie. Nie dotyczy to pracowników najemnych oraz
poszukujących pracy.
Układ Schengen – porozumienie to zostało zawarte w miejscowości
Schengen w Luksemburgu 14 czerwca 1985 między Belgią, Holandią, Luksemburgiem,
Francją i Niemcami. Dotyczy kwestii zniesienia kontroli granicznych, definicji
obcokrajowca, udzielania prawa wjazdu i odmowy wjazdu, zasady udzielania azylu,
współpracy policji, wzajemnej pomocy w sprawach kryminalnych, ekstradycji,
spraw posiadania i handlu bronią, ochrony danych osobowych i bezpieczeństwa
danych, transportu i przepływu dóbr.
Polska przystąpiła do Schengen 21
grudnia 2007 r. W tym układzie nie ma takich krajów jak : Irlandia, Wielka
Brytania, Cypr, Rumunia, Bułgaria. Należą do niego kraje spoza UE : Islandia,
Norwegia, Szwajcaria.
W Polsce istnieje ok. 300 przejść
granicznych i turystycznych. Zniknęły punkty kontrolne przy granicach oraz
tablice granic państw. Zostały tablice stref nadgranicznych.
Podróżowanie w strefie Schengen –
np. lecąc do Paryża, na lotnisku przechodzi się tylko kontrolę bezpieczeństwa.
Jeśli lecimy do Anglii Przechodzie się kontrolę paszportową i bezpieczeństwa,
podobnie jak w przypadku wylotu do państw trzecich. Aby obywatel mógł
podróżować do państw trzecich musi starać się o wizę.
III.
Swoboda przepływu osób – usługa w
ujęciu unijnym ; GATS (Układ Ogólny w Sprawie Handlu Usługami)
Usługi są to świadczenia wykonywanie odpłatnie. Mają charakter
transgraniczny, czasowy i nie podlegają przepisom dotyczącym swobody przepływu
towarów, kapitału, pracowników i przedsiębiorczości. Zasadniczym kryterium w
przypadku swobody przepływu usług jest
to aby usługodawca i usługobiorca byli podmiotami z rożnych państw członkowskich.
Wg
GATS istnieją 4 możliwości przepływu usług :
Ø Usługodawca
przekracza granicę, np. remontuje dom
Ø Usługobiorca
przekracza granicę, np. wyjazd Niemek do Polski, do fryzjera
Ø Usługa
przekracza granicę, np. przekazanie opinii prawnej z jednego kraju do drugiego
Ø Obecność
handlowa tj. założenie za granicą przedsiębiorstwa usługowego
Swoboda
przepływu usług dotyczy dwojakiego rodzaju usług :
1) Swobody
zakładania przedsiębiorstw i prowadzenia działalności usługowej przez firmę
danego kraju na obszarze innego kraju
2) Swoboda
świadczenia usług transgranicznie, bez konieczności zakładania firmy w innym
kraju
Do usług regulowanych, gdzie
występuje potrzeba deregulacji należy : telekomunikacja, poczta, energetyka,
gazownictwo, świadczone przez podmioty krajowe.
Do
czynników przyspieszających proces liberalizacji usług sieciowych należą :
1. Postęp
techniczny
2. Zapotrzebowanie
na niższe ceny, wyższą jakość, innowacje
3. Integracja
europejska
4. Nacisk
ze strony potencjalnych, nowych firm
5. Ograniczenia
budżetowe i potrzeba inwestycji
Czynniki
ograniczające, hamujące proces liberalizacji usług :
1. Obawy
przed ograniczeniem zakresu usług publicznych
2. Obawy
przed spadkiem zatrudnienia i bezpieczeństwa pracy
3. Obawa
firm działających przed utratą uprzywilejowanej pozycji
4. Obawa
przed kłopotami finansowymi
Od
1 stycznia 2010 r. weszła dyrektywa usługowa :
1. Usługodawca
już nie musi zakładać nowej firmy poza swoim krajem, aby działać na tamtejszym
rynku.
2. Nie
trzeba będzie uzyskiwać koncesji, licencji, pozwolenia.
Istnieje możliwość
ograniczania swobody usług np. ze względu na bezpieczeństwo narodowe
3. Wyłączono
usługi zdrowotne, usługi agencji pracy tymczasowej, ochrony, opieki nad dziećmi
i hazard
4. Wprowadzenie
w krajach UE tzw. Jednolitych punktów kontaktowych jako źródło informacji i
dokumentacji dla usługodawców, np. portal internetowy
Ograniczenia zawodowe – w Niemczech istnieją listy zawodów. Lista A
to tzw. rzemiosło właściwe : murarz, betoniarz, malarz, cieśla. Lista B np.
suszenie budynków, gładzenie podłóg. Belgia : zawody budowlane, instalacyjne,
fryzjer, kosmetyczka, piekarz, technik dentystyczny. Francja : działalności
produkcyjne, przetwórstwo.
Usługi dostarczają 70 % PKB.
IV.
Swoboda przepływu kapitału i usług bankowych
Swoboda przepływu kapitału
obejmuje operacje finansowe, polegające na jednostronnym przeniesieniu środków majątkowych
do innego państwa w celach inwestycyjnych, a swoboda przepływu płatności
obejmuje wzajemne świadczenia związane z działaniem swobody przepływu
pracowników, towarów i usług.
W połowie lat 60. zliberalizowano
płatności z inwestycjami. Pełna liberalizacja nastąpiła dopiero w 1993 r. W wyniku
liberalizacji nastąpiła wyraźna intensyfikacja transferem kapitałów na całym
obszarze UE.
Ogólne
przepisy dotyczące sektora finansowego obejmują takie dziedziny jak :
1. System
2. Określenie
zakresu usług instytucji finansowych, system nadzoru, zabezpieczenie przed
ryzykiem, ochrona przed nieuczciwymi praktykami, system sprawozdawczości
Minimalne wymogi dotyczące usług
bankowych zawiera II dyrektywa bankowa :
1.
Przyjecie
jednolitej licencji bankowej od 1 stycznia 1993 r., tzn. zezwolenie na
prowadzenie działalności bankowej wydane przez władzę jednego z krajów
członkowskich. Jest ważne na terenie wszystkich pozostałych krajów .
2.
Określenie
minimalnego wymogu kapitału założycielskiego instytucji kredytowej na 5 mln
euro.
3.
Wprowadzenie
wymogu uzyskania przez kompetentne władze informacji na temat kwalifikacji
zawodowych i reputacji osób zatrudnionych oraz głównych akcjonariuszy i
udziałowców.
4.
Przyjecie
zasady sprawowania nadzoru ostrożnościowego
przez kraj, w którym siedzibę ma instytucja macierzysta
5.
Definicja
instytucji kredytowej jako prowadzącej działalność w formie przyjmowania depozytów oraz innych
funduszy podlegających zwrotowi oraz udzielania kredytów na własny rachunek
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz