Zasobem każdej firmy jest kapitał ( środki trwałe i pieniądze),
zasoby ludzkie. Celem każdej firmy jest zysk. Żeby go uzyskać trzeba mieć
kompetentnych i dobrze zorganizowanych pracowników.
Jakość zasobów
ludzkich- wpływa na nią motywacja (chęć do pracy). We wszystkich zakładach
pracy chodzi o to, żeby wspomagać zapał pracowników, by nakłady ich pracy były ciągle
wydajne. Każda z organizacji zatrudniająca ludzi powinna pełnić funkcje
motywacyjna.
Co motywuje pracownika?
a)
Awans, nagrody, awans pionowy (wyższe szczeble stanowiska), awans poziomy (nie zmieniając szczebla organizacji świadczy się
pracę o rozszerzonej treści, wykonuje coraz trudniejsze zadania co wiąże się z podwyżkami,
gratyfikacjami)
Firmy mają małe możliwości by awansować pracowników
w pionie (może to zmienić np. sytuacja losowa).
Poziome ścieżki awansów- awanse w
instytucjach edukacyjnych
b)
Dobre słowo- ktoś zauważył efekt pracy
Bardziej motywuje człowieka nagroda niż
kara- potwierdzone badaniami
c)
Relacje z współpracownikami
d)
Potrzeba uznania, osiągnięć, bezpieczeństwa
Są grupy zawodowe dla których bardziej
istotne od awansu pionowego jest awans poziomy, czyli stworzenie możliwości
bycia ekspertem, superfachowcem w jakiejś dziedzinie (np. lekarze)
W pewnej dużej korporacji została przeprowadzona ankieta-
jedno z pytań brzmiało Czy mam szansę
na awans? Ankietowani odpowiadali różnie, ze względu na staż pracy. Ci
którzy byli na stażu do 1 roku, najmłodsi pracownicy, odpowiedzieli aż w 90 %
twierdząco . Wg przeprowadzonych badań możliwość awansu spadała wraz ze wzrostem stażu pracy.
Przełożony powinien kontrolować na bieżąco i proponować
gratyfikacje by wyniki pracowników były zadowalające. Jeżeli zależy mu na
jakości zasobów ludzkich powinien podejmować decyzje, które motywują kadrę- np.
szkolenia, które będą pogłębiały wiedzę pracowników.
Przedsiębiorstwa prowadzą
politykę kadrową dwojako :
a)
Wg modelu sita
b)
Wg modelu rozwoju zasobów ludzkich
Ad. a ) Wybiera się osoby
o najwyższych kwalifikacjach, jednak jeśli zmienia się zakres pracy, to takiego
pracownika „wyciska się jak cytrynę” a potem zostawia i zatrudnia jego
następcę. Sama selekcja jest pracochłonna i nie jest tania, często się korzysta
z tzw. łowców głów. Stosowany w
Polsce.
Ad. b ) Jest to model
czasochłonny, uważa za niezbyt humanitarny model sita. Pracowników należy szkolić,
pogłębiać ich wiedzę by byli kompetentni ,przekwalifikowywanie pracowników w
razie takiej potrzeby. Staż pracy dłuższy niż w przypadku modelu sita.
Zarządzaniem zasobami ludzkimi zajmują się kadry (dział
rozwoju, komórka personalna). Bezpośredni przełożony (kierownik liniowy)
diagnozuje pracownika gdyż zna go bezpośrednio.
Dział kadr to centrum zarządzania zasobami- system oceny,
tworzone są strategie zarządzania zasobami ludzkimi , system czuwania nad
pracownikami, używanie pewnych narzędzi (analiza całej załogi- kompetencje,
wykształcenie, ocena pracy, staż), potrzeby szkoleniowe.
Zadaniami działu kadr jest
:
ü
Opis stanowisk pracy-poznanie zakresu
obowiązków, pomiar efektywności pracy, identyfikacja z danym stanowiskiem
ü
Określenie obowiązków związanych z zajmowanym
stanowiskiem
ü
Zatrudnienie- przyjmowanie i zwalnianie pracowników
ü
Ustalenie taryfikatora pracy
ü
Ustalenie przedziału premii
ü
Ustalenie rodzajów szkoleń jakie są potrzebne-
poznanie potrzeb szkoleniowych i luk pracowników, ustalenie kwalifikacji jakie
mogą być potrzebne w przyszłości
ü
Pilnowanie czasu pracy
ü
Urlopy, zwolnienia lekarskie
ü
Dyscyplina
ü
Dane statystyczne dla przełożonych wyższego
szczebla
Ewolucja służb
personalnych- siły personalne mają spełniać inną nową rolę. Oprócz pracy
administracyjnej powinny spełniać funkcję stratega , partnera biznesowego kadry
pracowniczej. Niestety ok. 80% wszystkich komórek personalnych skupia się
wyłącznie na funkcji administracyjnej. Jeżeli komórka personalna pełni tylko
taką funkcję to należy ją zlikwidować i zlecić powstanie jej na zewnątrz.
Temat : Ewolucja służb personalnych
we współczesnych przedsiębiorstwach.
Skuteczność służb personalnych zależy głownie od wspierania
i przewodzenia organizacji we wszystkich sprawach, które dotyczą pracowników.
Celem jest pomaganie partnerom biznesowym w skutecznym działaniu dotyczącym
spraw zatrudnienia, rozwoju, wynagrodzeń, komfortu pracy zatrudnionych osób, utrzymanie należytych
kontaktów miedzy zarządem a pracownikami.
Celem zarządzania zasobami ludzkimi jest umożliwienie firmie
uzyskiwania sukcesu dzięki zatrudnionym. Dział personalny ma się troszczyć o
to, żeby pracownicy osiągnęli sukces.
Dział personalny może pełnić
swoje funkcje dwojako :
a)
Rola
reaktywna- kierownik liniowy radzi się działu personalnego, robo to o co go
proszą lub zlecają, odpowiedź na zapotrzebowanie
b)
Rola
proaktywna- zachowuje się jak partner biznesowy, opracowuje strategię,
interweniuje, działa jako wewnętrzni konsultanci
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz