Role współczesnych służb
personalnych (dział kadr, komórki personalne) wg wybranych autorów
Autor
|
Role służb
personalnych (menadżerów i specjalistów)
|
Armstrong
(2005)
|
1.
Partnera w biznesie, 2. Stratega, 3.
Interwencjonisty innowatora, 4. Wewnętrznego konsultanta, 5. Monitorującego
|
Pocztowski
(2003)
|
1. Partnera
strategicznego, 2. Eksperta administracyjnego, 3. Integratora procesów, 4.
Wewnętrznego doradcy, 5. Agenta zmiany, 6. Eksperta globalizacji
|
Oleksyn
(2008)
|
1.
Agenta zmian, 2. Doradcze, 3.
Koordynacyjne, 4. Szkoleniowe, 5. Obsługowe, 6. Audytora
|
Caldwell
(2001)
|
1. Mistrza
zmian, 2. Adaptatora zmian, 3. Konsultanta zmian, 4. Twórcy efektu synergii
zmian
|
Rola pracowników jest ściśle związana ze specyfika firmy. Jakieś
10, 20 lat temu funkcja personalna polegała głownie na administrowaniu,
trzymaniu pracownika w ryzach, pilnowaniu porządku i przepisów, wysyłano pracowników
na obligatoryjne szkolenia ( p. poż., bhp). Dzisiaj te funkcje się zmieniły.
Administrowanie jest jedną z wielu ról.
Niestety 60 - 80 % działów personalnych nadal prowadzi głownie funkcję
administracyjną a takie działy powinny być likwidowane gdyż outsourcing jest tańszy.
Outsourcing – wydzielanie
pewnych zadań i służb na zewnątrz firmy bądź też korzystanie z usług firm
zewnętrznej. Jest to często tańsza forma rozwiązywania problemów niż
utrzymywanie pracowników na stałe.
Jakie prace HR (Human
Resources) zleca się innym firmom?
v
Szkolenia – zawodowe, osobiste, obligatoryjne
v
Ewidencja pracowników
v
Księgowość
v
Naliczanie płac
v
Rekrutacja personelu
Kompetentny dział personalny musi odchodzić od funkcji
administracyjnej. Nie oznacza to, że ma porzucać tą funkcję, ale musi się zastanowić,
który z procesów można wykonywać
szybciej i taniej (np. programy komputerowe), musi zadbać o rachunek kosztów.
Najważniejszą rolą jest rola stratega (partnera biznesowego,
partnera strategicznego). Ta rola staje się wiodąca i decyduje o randze
funkcji personalnej. Ranga rośnie ale nie wszędzie. Im bardziej HR rozumie
strategię firmy tym lepsze rozwiązania kadrowe proponuje. Ta strategia zarządzania
ludźmi misi być tak opracowana by była spójna z innymi strategiami (np.
produkcyjna, sprzedaży, marketingowa).
Kolejna rola, którą powinny współczesne komórki personalne
podjąć to rola agenta zmiany. Podejmując tą rolę oczekuje się, że HR
będzie brał udział w działaniach, które mają za zadanie udoskonalenie
organizacji i wprowadzenie nowych procedur ulepszających. Szczególnego znaczenia
nabiera kreatywność i skuteczność struktury organizacyjnej firmy. Oczekuje się
od pracowników HR, że ci specjaliści personalni zadbają o to, żeby zmniejszyć
naturalny opór pracowników. Opór występuje wtedy, gdy pracownikom towarzyszą
obawy związane z posadą. Dział personalny może je redukować przy pomocy dobrej
komunikacji.
Zarząd firmy uznaje za potrzebne tylko te działy, które
wspomagają realizację strategii firmy. Pozycja innego działu nie będzie za
wysoka, jak było do niedawna z działem
kadr.
Rola stymulującego zarządzania polega na tym, że pracownicy
sami dążą do poprawy jakości pracy gdyż związane to jest z korzyściami,
gratyfikacjami. Rośnie poziom kompetencji i umiejętności pracujących, czy
pracownicy posiadają wszystkie kompetencje wymagane do danego stanowiska na
chwilę obecną. W razie gdy firma otwiera nowy dział firmie to HR musi
błyskawicznie podjąć odpowiednie działania.
Świadomość, ze pracownicy są kluczowym zasobem
przedsiębiorstwa przenika do większości firm, jednak dzisiejsza rzeczywistość wymusza
redukcje kosztów i oszczędności (np. w szkoleniach i wynagrodzeniach). Zlecanie
usług HR na zewnątrz pozwala firmie zmienić niesolidnego fachowca na lepszego.
Relacje z zewnętrznymi partnerami odbywają się na zasadzie transakcji, wtedy
gdy własny HR wykonuje głownie funkcję administracyjną.
Przyszłość służb
personalnych- czy przetrwają ?
W dużych przedsiębiorstwach coraz częściej zatrudnia się
również np. psychologa, prawnika, lekarza. Naukowcy twierdzą, że przetrwają te
komórki strategiczne, które są związane z utrzymaniem właściwej atmosfery w
miejscu pracy. Pozostanie 1 lub 2 osoby, które będą zajmować się kadrowymi
sprawami gdyż potrzebne są by monitorować i sprzyjać strategii firmy.
Błędem polskich HR- wców było ślepe zapatrzenie się na Zachód,
bezkrytyczne rozwiązania np. z Francji nie
zadziałały w Polsce.
Zewnętrznym konsultantom trudno jest szybko opanować
specyfikę firmy. Naukowcy również ostrzegają, że jeśli wszystko odda się w ręce
doradców a wewnątrz organizacji nie będzie chociaż 1 osoby z kadr, to w takim
razie będzie można stracić uzyskaną wcześniej wiedzę nawet na rzecz
konkurencji. Wszelkie profesjonalne komórki powinny istnieć w przedsiębiorstwie
by w razie potrzeby rozwiązywać problemy mogące pojawić się w przyszłości. HR powinien
walczyć z obawą i strachem ponieważ dąży się go większym zaufaniem niż firmy z zewnątrz.
Komórki personalne uznają się odpowiedzialne za stosunki międzyludzkie panujące
w organizacji.
Przykładowe zestawienia
niektórych działań personalnych
Działania
administracyjne
|
Działania
strategiczne
|
Prowadzenie systemu wynagrodzeń
|
Prowadzenie zewnętrznej analizy rynku pracy, z której wnioski są
uwzględniane przy planowaniu polityki personalnej firmy
|
Wystawianie zaświadczeń na prośbę pracowników
|
Przeprowadzenie badania opinii i nastawień pracowników w celu określenia
sposobów wzmocnienia realizacji strategii firmy
|
Prowadzenie listy obecności, naliczanie urlopów
|
Stworzenie modelu kompetencyjnego firmy
|
Prowadzenie dokumentacji pracowniczej
|
Rozbudowanie opisów stanowisk o pożądane komp
kompetencje w oparciu o model konkurencyjny
|
Sporządzanie rożnego rodzaju zestawień na potrzeby innych działów i
instytucji zewnętrznych
|
Diagnozowanie stopnia rozwoju pożądanych kompetencji pracowników
|
Aktualizacja badan lekarskich
|
Opracowanie środku rozwoju kompetencji dla pracowników
|
Sporządzanie umów np. o pracę
|
Opracowanie całorocznego programu szkoleń dla pracowników
|
Sporządzanie świadectw pracy oraz dokonywanie innych formalności
związanych ze zwalnianiem pracowników
|
Dostosowanie systemu motywacyjnego do nagradzania pożądanych zachowań
pracowników
|
Organizacja szkoleń obowiązkowych np. z zakresu BHP
|
Zatrudnienie osób o pożądanym stopniu rozwoju określonych kompetencji
|
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz