poniedziałek, 8 września 2014

Zarządzanie kadrami cz.8

Temat: Rozmowa kwalifikacyjna – metody prowadzenia

Rozmowa kwalifikacyjna pozwala na zebranie informacji na temat kandydata oraz pozwala porównywać kandydatów i wybrać najlepszego. Nie kiedy powołuje się komisje ds. oceny pracowników (wykorzystuje się rozmowy panelowe, pytania może zadawać kilka osób, ale zazwyczaj wybierane są osoby pewne siebie – zwłaszcza w posadach publicznych).

Co powinna nam dać rozmowa kwalifikacyjna – odpowiedz czy kandydat jest dobrze zmotywowany do pracy, jak dopasuje się do zespołu, czy jego przełożonemu będzie się dobrze z nim współpracować.
Jak przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej – przypomnieć sobie profil osobowy (opis stanowiska pracy, zadania, preferencje, wypisać najważniejsze kwestie na które szukamy odpowiedzi),przygotować wspólny zestaw pytań dla kandydatów.

3 części rozmowy kwalifikacyjnej:
v  Początek – ma za zadanie stworzenie klimatu by rozmówca poczuł się swobodnie i odpowiadał na pytania, nie zadawać zbyt szybko pytań, podziękować za zainteresowanie i że przybył na rozmowę kwalifikacyjną. Ta część powinna zawierać się w 5% czasu.
v  Rozwinięcie rozmowy – część zasadnicza, 80% czasu rozmowy, należy zebrać wszystkie informacje na które szukamy odpowiedzi
v  Zakończenie – 15% czasu, należy dać kandydatowi na zadawanie pytań, zapewnienie kandydata kiedy się odezwiemy

Metody prowadzenia rozmowy:
1.       Stawianie pytań – stawianie takich pytań, które pozwolą uzyskać konkretne informacje. Pytania stosowane w wywiadach, opinii publicznej, można podzielić na otwarte i zamknięte. Na początku rozmowy przewiduje się pytania otwarte, a na końcu pytania zamknięte (pytania dotyczące konkretów)

Pytania otwarte – za ich pomocą jest najłatwiej skłonić kandydata do rozmowy, oczekujemy odpowiedzi dłuższej.
·         Proszę opisać jaką pracę wykonuje Pan/i obecnie pracę
·         Co Pan/i wie o…
·         Jak Pan/i poradził/a sobie z…

Pytania sondujące – które mają dostarczyć bardziej szczegółowych informacji, pozwalają sprawdzić czy wszystkie ważne dla nas informacje zostały odkryte przez kandydatów.
·         Na czym polegała Pana/i rola w projekcie
·         Jaki był Pana/i udział w tym sukcesie
·         Jaką wiedzę i umiejętność wykorzystał/a Pan/i w tym projekcie
·         Powiedział/a Pan/i, że posiada doświadczenie w …
·         Czy może Pan/i przedstawić dokładnie co robił/a

Pytania zamknięte – służą do ustalania faktów, działają jak sondujące, ale przy użyciu krótkiej odpowiedzi
·         Kiedy miało miejsce określone wydarzenie – „kiedy to się zdarzyło ?”
·         Co doprowadziło do zdarzenia – „jak powstała taka sytuacja?”
·         Kto uczestniczył w wydarzeniu – „kto jeszcze brał w tym udział?”

Pytania dotyczące umiejętności, zdolności – grupa pytań, których celem jest ustalenie od kandydata informacji na dany temat, umiejętności czy potrafi je wykorzystać i użyć w życiu
·         Co Pan/i wie na temat…
·         Jak zdobył/a Pan/i tą wiedzę
·         Jak często korzysta Pan/i z tym umiejętności
·         Proszę powiedzieć jakie maszyny, sprzęt, procesy lub systemy obsługiwał/a Pan/i, za które był/a odpowiedzialny/a

Pytania dotyczące zachowań – mają skłonić kandydata by opowiedział jak w niektórych sytuacjach zachował się, opowiedział jak doszedł do dobrego rezultatu.
·         Czy może Pan/i podać przykłady sytuacji, w których przekonał/a Pan/i innych do podjęcia nietypowych działań
·         Proszę przedstawić sytuację kiedy Pan/i musiał/a ukończyć zadanie w obliczu poważnych problemów
·         Czy może Pan/i opisać zdarzenie, kiedy pomyślnie załatwił/a sprawę z niefortunnych klientem/dostawcą/kolegą
Pytania dotyczące motywacji – można wnioskować o poziomie motywacji z odpowiedziami na pytania dotyczące:
·         Kariery zawodowej – „dlaczego Pan/i zdecydował/a się stamtąd odejść?”
·         Osiągnięć – „co Pan/i zaliczyć do swoich osiągnięć, jak Pan/i do tego doszedł/a? jakie trudności musiał/a Pan/i pokonać?”
·         Pokonywanie przeciwności

Pytania zapewniające ciągłość rozmowy – dobre do tego by rozmowa się nie rwała, by utrzymać płynny tok rozmowy.
·         Co się później zdarzyło?
·         Czy możemy teraz przejść do…
·         Czy może Pan/i powiedzieć coś więcej o…

Pytania hipotetyczne – jak kandydat zachowałby się w pewnej wyobrażonej sytuacji. Nie ma jednak pewności do tego co kandydat deklaruje, co w rzeczywistych okolicznościach zrobiłby naprawdę. Najlepiej osądzać czego dokonał.
·         Jak Pan/i sądzi co by zrobił/a gdyby…

Pytania sprawdzające (playbackowe) – sprawdzenie czy prowadzący właściwie zrozumiał kandydata, dlatego powtarza jego słowa w swojej interpretacji.
·         O ile dobrze zrozumiałem/am, zrezygnował/a Pan/i ze swego stanowiska, ponieważ nie zgadzał/a się Pan/i z szefem  w wielu podstawowych kwestiach
·         Czy tak było w rzeczywistości

Pytania o rozwój zawodowy
·         Czego się Pan/i nauczył/a w poprzedniej pracy
·         Jakie nowe umiejętności stały się potrzebne, kiedy objął Pan/i stanowisko po awansie
·         Dlaczego odszedł/a Pan/i z tej pracy
·         Jak Pan/i sądzi, w jaki sposób nowa praca wpłynie na rozwój Pana/i kariery zawodowej


10 przydatnych pytań:
1.       Jakie są najistotniejsze aspekty Pana/i obecnej pracy
2.       Jakie osiągnięcia uważa Pan/i za najważniejsze w dotychczasowej pracy
3.       Jakie problemy skutecznie rozwiązywał/a Pan/i ostatnio w pracy
4.       Czego się Pan/i nauczył/a w obecnej pracy
5.       Jakie są pańskie doświadczenia w zakresie…
6.       Co Pan/i wie na temat…
7.       Jak wg Pana/i należy postąpić…
8.       Co szczególnie Pana/i interesuje w obecnej pracy i dlaczego
9.       Teraz, kiedy Pan/i wie więcej na temat oferowanej pracy, proszę powiedzieć jakie doświadczenia przydadzą się Panu/i u nas najbardziej

10.   Czy w związku z pracą chce Pan/i dopowiedzieć coś, o czym Pan/i dotąd nie wspomniał, a co powinienem usłyszeć

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz