Rozmowa kwalifikacyjna ma miejsce wtedy, kiedy kandydat jest
przepuszczony przez wszystkie etapy.
Do właściwego przeprowadzenia wywiadu są
potrzebne 3 elementy :
1. Miejsce – osobny pokój, atmosfera
partnerstwa
2. Osoba przeprowadzająca wywiad to
przełożony lub inne osoby, wywiad panelowy, przygotowanie techniczne osoby,
sposób zadawania pytań
3. Przygotowana osoba zadająca pytania
kandydatom – powinna zapoznać się z dokumentami kandydata; bierze się pod uwagę
zakres stanowiska pracy, kompetencje
Rodzaje rozmów kwalifikacyjnych w
zależności od celu :
1. Wywiady ustrukturalizowane
2. Wywiady swobodne
3. Wywiady kompleksowe
4. Wywiady stresujące
Ad.1) Wywiad ustrukturalizowany – ma sztywną strukturę, przeprowadzany
wg schematu wcześniej ustalonego, przygotowywane są pytania przeprowadzenia
rozmowy.
Zalety : prostota (ułatwia dokonanie
wyboru).
Wady : rozmowa sztywna wg schematu,
konkretna, mało osobista, niezbyt nadaje się na prowadzenie rozmowy z
kandydatami na wyższe szczeble, kontrolowanie odpowiedzi.
Ad.2) Wywiad swobodny – rozmowa opiera się na luźnej
wymianie informacji, swobodne przechodzenie z jednego tematu do drugiego,
dominują tematy otwarte, większa otwartość na ułatwienie informacji. Ten rodzaj
wywiadu przeprowadza się na stanowiska, w których wymagana jest np. obsługa
stanowiska związanego z nawiązywaniem kontaktów z ludźmi.
Wady : często jest prowadzony przez osoby, które nie są do niej
przygotowane, nieprzemyślana dyskusja bez wyraźnego kierunku, pytanie o
cokolwiek
Ten wywiad musi być przeprowadzony przez osoby, które mają
doświadczenie, umieją kierować tokiem rozmowy, sterować rozmową.
Ad.3) Wywiad kompleksowy – stanowi złoty środek dwóch
wcześniejszych metod. Tej metody należy się nauczyć. Osoba prowadząca ma
sprecyzowane zagadnienia, obszary, pytania tematyczne i nie trzyma się ich
sztywno i nie zadaje w takiej kolejności jak ma zapisane.
Ad.4) Wywiad stresujący – ma charakter uzupełniający. Chodzi
o to, żeby wywołać wśród kandydata do pracy jego emocje, wprowadzić napięcie
obserwować jego zachowanie, refleks, stałość emocjonalną i niepoddawanie się
kryzysom. Pracodawcy wykorzystują tą metodę z 2 powodów : ludzie są dobrze
przygotowani do rozmów, a stres zmniejsza możliwość swoich wypowiedzi. Daje to
możliwość zaobserwowania sytuacji. Po tej rozmowie należy przeprosić za
utrudnienia i wszystko wyjaśnić.
Rozmowa panelowa – grupowa, prowadzi ją kilka osób
jednocześnie.
Plusy : pozwala uzyskać w krótkim czasie
opinie od kilku osób, ocena może być bardziej obiektywna, oszczędza czas, ilość
osób to dodatkowa sytuacja stresowa.
Technika ośrodka oceny i rozwoju
(Assessment Center)
v Przywództwo
v Dążenie do osiągnięcia wyniku
v Zdolność uczenia się, otwartość na
zmiany
v Komunikowanie i wywieranie wpływu,
umiejętność negocjacji
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz