wtorek, 9 września 2014

Zarządzanie kadrami cz.9

Rozmowa kwalifikacyjna ma miejsce wtedy, kiedy kandydat jest przepuszczony przez wszystkie etapy.

Do właściwego przeprowadzenia wywiadu są potrzebne 3 elementy :
1.       Miejsce – osobny pokój, atmosfera partnerstwa
2.       Osoba przeprowadzająca wywiad to przełożony lub inne osoby, wywiad panelowy, przygotowanie techniczne osoby, sposób zadawania pytań
3.       Przygotowana osoba zadająca pytania kandydatom – powinna zapoznać się z dokumentami kandydata; bierze się pod uwagę zakres stanowiska pracy, kompetencje

Rodzaje rozmów kwalifikacyjnych w zależności od celu :
1.       Wywiady ustrukturalizowane
2.       Wywiady swobodne
3.       Wywiady kompleksowe
4.       Wywiady stresujące

Ad.1)  Wywiad ustrukturalizowany – ma sztywną strukturę, przeprowadzany wg schematu wcześniej ustalonego, przygotowywane są pytania przeprowadzenia rozmowy.
Zalety : prostota (ułatwia dokonanie wyboru).
Wady : rozmowa sztywna wg schematu, konkretna, mało osobista, niezbyt nadaje się na prowadzenie rozmowy z kandydatami na wyższe szczeble, kontrolowanie odpowiedzi.

Ad.2) Wywiad swobodny – rozmowa opiera się na luźnej wymianie informacji, swobodne przechodzenie z jednego tematu do drugiego, dominują tematy otwarte, większa otwartość na ułatwienie informacji. Ten rodzaj wywiadu przeprowadza się na stanowiska, w których wymagana jest np. obsługa stanowiska związanego z nawiązywaniem kontaktów z ludźmi.
 Wady : często jest prowadzony przez osoby, które nie są do niej przygotowane, nieprzemyślana dyskusja bez wyraźnego kierunku, pytanie o cokolwiek
Ten wywiad musi być przeprowadzony przez osoby, które mają doświadczenie, umieją kierować tokiem rozmowy, sterować rozmową.
Ad.3) Wywiad kompleksowy – stanowi złoty środek dwóch wcześniejszych metod. Tej metody należy się nauczyć. Osoba prowadząca ma sprecyzowane zagadnienia, obszary, pytania tematyczne i nie trzyma się ich sztywno i nie zadaje w takiej kolejności jak ma zapisane.
Ad.4) Wywiad stresujący – ma charakter uzupełniający. Chodzi o to, żeby wywołać wśród kandydata do pracy jego emocje, wprowadzić napięcie obserwować jego zachowanie, refleks, stałość emocjonalną i niepoddawanie się kryzysom. Pracodawcy wykorzystują tą metodę z 2 powodów : ludzie są dobrze przygotowani do rozmów, a stres zmniejsza możliwość swoich wypowiedzi. Daje to możliwość zaobserwowania sytuacji. Po tej rozmowie należy przeprosić za utrudnienia i wszystko wyjaśnić.
Rozmowa panelowa – grupowa, prowadzi ją kilka osób jednocześnie.
Plusy : pozwala uzyskać w krótkim czasie opinie od kilku osób, ocena może być bardziej obiektywna, oszczędza czas, ilość osób to dodatkowa sytuacja stresowa.
Technika ośrodka oceny i rozwoju (Assessment Center)
v  Przywództwo
v  Dążenie do osiągnięcia wyniku
v  Zdolność uczenia się, otwartość na zmiany

v  Komunikowanie i wywieranie wpływu, umiejętność negocjacji 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz