Wał jest częścią maszyny,
najczęściej w kształcie walca, obracająca się wokół własnej osi wraz z
zamocowanymi na niej elementami, służąca do przenoszenia momentu obrotowego. Na
wale mogą być osadzone np. koła zębate, piasty, tarcze hamulcowe.
Przy montażu wałów należy przestrzegać
następujących zasad:
-zapewnić właściwe położenie wału względem innych części
maszyn
-zapewnić właściwe, zgodnie z dokumentacją techniczną, luzy
promieniowe i poosiowe przy montażu wałów w łożyskach
-zachować właściwą, zgodnie ze szczegółowymi warunkami
technicznymi, powierzchnię przylegania czopa wału do panewek
Zanim przystąpimy do montażu wału w łożyskach
ślizgowych należy sprawdzić osadzenie panewek w korpusie, skontrolować czopy
wału oraz dokładnie je umyć i wytrzeć. Następnie przystępuje się do
dopasowywania łożysk ślizgowych do czopów wału. Potem czopy i panewki powtórnie
się myje, a otwory olejowe przedmuchuje sprężonym powietrzem. Następnie
powierzchnie czopów i panewek pokrywa się cienką warstwą oleju i montuje się
wał. Do dokręcania pokryw łożysk należy stosować klucz dynamometryczny,
stosując taką wielkość momentu obrotowego jaką uwzględniono w instrukcji
montażowej.
Luz
promieniowy pomiędzy czopem wału a panewką można uzyskać przez stosowanie o
odpowiedniej grubości podkładek w miejscach podziału panewek. Wielkość luzu
promieniowego pomiędzy czopem a panewką zależy od rodzaju stopu łożyskowego,
średnicy czopa, liczby obrotów wału, obciążenia łożyska i przyjętego rodzaju
pasowania. Podczas montażu należy ustalić luz promieniowy zgodnie z danymi
zawartymi w instrukcji montażu. Do wielkość luzu promieniowego stosuje się
szczelinomierz, czujniki lub drut ołowiany. Drut o średnicy ok. 1 mm umieszcza
się między czopem a panewką wzdłuż tworzącej wału. Po kilkakrotnym obróceniu wału
wyjmuje się spłaszczony drut i mierzy się jego grubość, która odpowiada w
przybliżeniu wielkości luzu promieniowego.
Właściwy
luz poosiowy wału należy ustalić podczas montażu. Wartość poosiowych luzów
zależy od przeznaczenia montowanej konstrukcji i powinna być określona w
instrukcji montażu. Szczególnie ważne jest utrzymanie określonych luzów
poosiowych w przypadku, gdy na wale są zamontowane elementy konstrukcyjne,
powodujące powstawanie w czasie pracy sił działających wzdłuż osi wału, jak na
przykład stożkowe przekładnie zębate, sprzęgła cierne itp. Zbyt duży luz
poosiowy wału może w tych przypadkach powodować wadliwą pracę całego zespołu.
W
niektórych wałach (wałach wielopodporowych) istnienie luzów poosiowych jest
konieczne ze względu na nagrzewanie się wałów podczas pracy, co powoduje ich
wydłużenie. Podczas montażu wymagany luz poosiowy, który uzyskuje się przez
splanowanie grubości kołnierzy panewek lub przez stosowanie dystansowych
podkładek. W niektórych konstrukcjach wymagany luz poosiowy uzyskuje się przez
wkręcanie lub wykręcanie śruby oporowej.
Po montażu
wałów należy dokonać sprawdzenia wału względem innych części.
Sprawdzanie to dokonuje się różnymi metodami.
Chcąc sprawdzić położenie wału względem dwóch
prostopadłych płaszczyzn. Na kątowniku zamocowujemy prostopadle do siebie dwa czujniki.
Przesuwamy kątownik wzdłuż płaszczyzn podstawowych sprawdzając odchyłki
położenia wału.
Często
również zachodzi konieczność sprawdzenia współosiowości dwóch wałów.
Wtedy to na jeden wał zakładamy zacisk ze śrubą. Obracamy równocześnie oba wały
i wykonujemy pomiary za pomocą szczelinomierza luz pomiędzy śrubą a drugim
wałem w kilku położeniach. Różnica pomiędzy największym i najmniejszym luzem
podzielona przez dwa jest miarą przesunięcia osi wałów.
Istnieje również dokładniejszy sposób sprawdzania
współosiowości wałów. Na zacisku zamocowanym do jednego z wałów umieszczamy
czujnik. Obracamy oba wały odczytując różnicę wskazań czujnika i w ten sposób
ustalamy wielkość przesunięcia osi wałów.
Gdy chcemy sprawdzić prostopadłość wałów powinniśmy
umieścić strunę równolegle do wału. Takie umieszczenie struny umożliwia ruchomy
krążek, a jej naciągnięcie ciężarek. Prostopadłość obu wałów zachodzi jeżeli
znacznik umieszczony na wale dotyka struny przed i po obróceniu o 180 stopni.
Natomiast równoległość dwóch wałów można sprawdzić:
-za pomocą średnicówki lub suwmiarki, jeżeli odległość
pomiędzy osiami wałów nie przekracza 1 m
-za pomocą struny i dwóch kątowników
-za pomocą umocowanych do wałów znaczników i struny
naciągniętej prostopadle do wału (znaczniki w położeniu wyjściowym i po obrocie
wału o 180 stopni powinny dotykać struny, a jeżeli nie dotykają, świadczy to o
nierównoległości wałów)
-za pomocą specjalnych sprawdzianów
Warto zwrócić uwagę na sposoby łączenia
wałów. Wały współosiowe łączy się za sobą za pomocą sprzęgieł stałych lub
rozłącznych. Sprzęgła rozłączne dają się rozłączyć podczas ruchu wału.
Natomiast sprzęgła stałe można rozłączyć tylko przez ich demontaż. Łączenie
wałów współosiowych stosuje się np. pomiędzy wałem silnika napędowego i wałem
maszyny oraz w przypadkach, gdy wał wykonany jest z dwóch lub paru części ze
względu na jego długość lub skomplikowany kształt.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz