15. Równowaga na rynku występuje wówczas, gdy towary nie
czekają zbyt długo na konsumentów, a konsumenci nie czekają na dostawę towarów,
ceny zaś, po których sprzedaje się towary, są opłacalne dla producentów i
akceptowane przez konsumentów.
16. O tym, co się
produkuje w gospodarce rynkowej, decyduje konsument za pomocą wydawanych
przez siebie pieniędzy. Jeśli u konsumenta występuje gotowość kupna towarów, to
u producenta pojawia się bardzo szybko gotowość produkcji i dostarczenia
poszukiwanego towaru na rynek.
17. O
tym, jak się produkuje,
tzn. za pomocą jakich narzędzi pracy i z jakiego surowca i materiału, decyduje
konkurencja między producentami. Każdy z producentów stara się stosować takie
metody wytwarzania, które przy danej cenie rynkowej minimalizują koszty produkcji
i zapewniają możliwie najwyższy zysk.
18. O tym, dla kogo produkować, decydują wynagrodzenia czynników
produkcji. Producenci wytwarzają towary lub świadczą usługi dla tych, którzy
mają pieniądze i którzy są gotowi zapłacić cenę pokrywającą koszty wytwarzania
i zapewniają odpowiedni zysk. To motyw zysku decyduje o tym: co, jak i dla kogo
wytwarzać.
19. Komplementarność – zjawisko, w którym występuje wzajemne uzupełnianie się dóbr materialnych i usług.
Z
komplementarnością mamy do czynienia wówczas, gdy korzystanie z danego dobra
(lub danej usługi) wymaga jednoczesnego użycia innego dobra (lub innej usługi).
Przykład: By
móc jeździć samochodem trzeba kupić paliwo, ubezpieczyć go, dokonywać napraw
itp.
21. Substytucja. Jeżeli w procesie konsumpcji tę samą potrzebę można zaspokoić za pomocą różnych dóbr lub usług wówczas mamy do czynienia z substytucją, a dobra lub usługi zastępujące określamy mianem substytutów.
Przykład:
Zastępowanie masła margaryną przy smarowaniu pieczywa.
23. Popyt – ilość dobra, jaką nabywcy gotowi są kupić w określonym czasie przy danym
poziomie ceny.
Popyt – zapotrzebowanie na określony towar
wyznaczone wieloma czynnikami, takimi jak:
•
cena
danego towaru,
•
poziom
cen dóbr substytucyjnych (zastępujących się) i komplementarnych (wzajemnie się
uzupełniających),
•
wysokość
dochodu konsumenta,
•
ogólna
liczba konsumentów,
•
indywidualne
preferencje konsumenta (gusty, moda, tradycje, itp.).
24. Prawo
popytu – wzrost ceny określonego dobra przy niezmienności innych czynników
powoduje spadek wielkości popytu na to dobro, i na odwrót – obniżka ceny
wywołuje wzrost wielkości popytu.
25. Podaż
– ilość dobra zaoferowana do sprzedaży w określonym czasie przy danym poziomie
ceny.
26. Prawo
podaży – wielkość podaży danego dobra zmienia się w tym samym kierunku, co
jego cena. Wyższej cenie dobra odpowiada większa jego ilość dostarczana na
rynek, natomiast mniejsza cena ogranicza wielkość podaży.
27.
Dotychczasowe rozważania o mechanizmie równowagi rynkowej uwzględniały
zależność ilości popytu i podaży od ceny danego dobra, przyjmując upraszczające
założenie, że pozostałe determinanty popytu i podaży w danym okresie są
niezmienne. W rzeczywistości czynniki
pozacenowe określające popyt i podaż w dłuższym okresie ulegają zmianie.
Zmiana któregokolwiek czynnika pozacenowego określającego
popyt, np. wzrost dochodów realnych konsumentów, większe zainteresowanie danym
dobrem, wzrost liczby ludności, przy niezmienionej krzywej podaży powoduje, że
przy danej cenie wzrasta popyt na określone dobro.
W wyniku wzrostu popytu krzywa popytu przesunie się w
prawo, w górę wyznaczając na przecięciu się z niezmienioną krzywą podaży nowy
punkt równowagi, któremu odpowiada wyższa cena równowagi oraz większa ilość
popytu i podaży.
Przeciwny skutek spowoduje zmniejszenie popytu, które
może nastąpić np. w wyniku obniżenia dochodów realnych konsumentów,
zmniejszenia zainteresowania danym dobrem, spadkiem liczby ludności itp.
Wówczas początkowa krzywa popytu przesunie się na lewo, w dół i na przecięciu
się z krzywą podaży określi nowy punkt równowagi i odpowiadającą mu niższą cenę
równowagi oraz mniejszą ilość popytu i podaży.
W dłuższym okresie producenci mogą reagować na wzrost
popytu zwiększeniem produkcji i podaży, natomiast w przypadku zmniejszenia się
popytu mogą ograniczać podaż.
Zmianę podaży, przy niezmienionej krzywej popytu, może
spowodować zmiana któregokolwiek z pozacenowych czynników określających podaż.
Mogą to być np. ceny czynników produkcji stosowanych przy wytwarzaniu danego
dobra lub poprawa metod wytwarzania. Wzrost cen czynników produkcji, powodując
wzrost kosztów produkcji, pogarsza warunki wytwarzania, natomiast lepsze metody
produkcji poprawiają te warunki, co wywiera wpływ na cenę i ilość.
W wyniku np. wprowadzenia nowej metody produkcji obniżą
się koszty wytwarzania, dzięki czemu producenci będą mogli dostarczyć większą
ilość dobra niż poprzednio. Podaż więc wzrośnie. Początkowa krzywa podaży
przesunie się w prawo, w dół. Jej przecięcie się z krzywą popytu określi nową,
niższą cenę równowagi, oraz nowe, wyższe, równoważące ilości popytu i podaży.
Pogorszenie się warunków wytwarzania w wyniku wzrostu cen
czynników powoduje obniżenie podaży. Początkowa krzywa podaży przesunie się w
lewo, w górę. W punkcie przecięcia się z krzywą popytu zostanie wyznaczony nowy
punkt równowagi i odpowiadająca mu nowa, wyższa cena równowagi oraz nowe,
niższe równoważące ilości popytu i podaży.
W rzeczywistości na rynku określonego dobra najczęściej
występują jednocześnie zmiany popytu i podaży. W zależności od układu krzywych
popytu i podaży następuje przesuwanie punktu wyznaczającego cenę równowagi oraz
ilość popytu i podaży.
Przedstawiona teoria określania ceny przez popyt i podaż
odnosi się do wolnego rynku. Przy cenach elastycznych występujące nadwyżki
popytu lub podaży w warunkach wolnego rynku szybko doprowadzają cenę do poziomu
równowagi.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz