Choroba zawodowa jest pojęciem lekarsko-prawnym.
Według definicji obowiązującej w Polsce za choroby zawodowe uważa się choroby
określone w wykazie chorób zawodowych, jeżeli zostały spowodowane działaniem
czynników szkodliwych dla zdrowia występujących w środowisku pracy.
W Polsce istnieje określony tryb
rozpoznawania i stwierdzania choroby zawodowej. Orzecznictwo lekarskie w
zakresie chorób zawodowych mogą wykonywać lekarze posiadający szczególne
kwalifikacje określone przez ministra zdrowia. Orzeczenie lekarskie nie jest
decyzją administracyjną i nie może być przedmiotem odwołania ani skargi.
Tryb
rozpoznawania i stwierdzania choroby zawodowej reguluje rozporządzenie Rady
Ministrów z dnia 18 listopada 1983 r. w sprawie chorób zawodowych. Wykaz chorób
zawodowych obejmujący 20 pozycji stanowi załącznik do tego rozporządzenia.
Do głównych grup chorób zawodowych
zalicza się:
·
Zatrucia
ostre albo przewlekłe lub ich następstwa wywołane przez wymienione w tym
wykazie substancje chemiczne.
·
Gorączka
metaliczna.
·
Pylice
płuc.
·
Choroby
opłucnej lub osierdzia wywołane pyłem azbestu.
·
Przewlekłe
obturacyjne zapalenie oskrzeli wywołane narażeniem na pyły lub gazy drażniące
·
Astma
oskrzelowa.
·
Zewnątrzpochodne
alergiczne zapalenie pęcherzyków płucnych.
·
Ostre
uogólnione reakcje alergiczne.
·
Byssinoza.
·
Beryloza.
·
Choroby
płuc wywołane pyłem metali twardych.
·
Alergiczny
nieżyt nosa.
·
Zapalenie
obrzękowe krtani o podłożu alergicznym.
·
Przedziurawienie
przegrody nosa wywołane substancjami o działaniu żrącym lub drażniącym.
·
Przewlekłe
choroby narządu głosu spowodowane nadmiernym wysiłkiem głosowym, trwającym co
najmniej 20 lat.
·
Choroby
wywołane działaniem promieniowania jonizującego.
·
Nowotwory
złośliwe powstałe w następstwie działania czynników występujących w środowisku
pracy, uznanych za rakotwórcze u ludzi.
·
Choroby
skóry.
·
Przewlekłe
choroby układu ruchu wywołane sposobem wykonywania pracy.
·
Przewlekłe
choroby obwodowego układu nerwowego wywołane sposobem wykonywania pracy.
·
Obustronny
trwały ubytek słuchu typu ślimakowego spowodowany hałasem,
·
Zespół
wibracyjny
·
Choroby
wywołane pracą w warunkach podwyższonego ciśnienia atmosferycznego.
·
Choroby
wywołane działaniem wysokich albo niskich temperatur otoczenia
·
Choroby
układu wzrokowego wywołane czynnikami fizycznymi, chemicznymi lub
biologicznymi.
·
Choroby
zakaźne lub pasożytnicze albo ich następstwa.
Od wielu lat w strukturze zapadalności na choroby zawodowe czołowe miejsce zajmuje 7 chorób. Stanowią one około 90% ogólnej zapadalności na choroby zawodowe i na przestrzeni ostatniego dwudziestolecia zmieniała się w statystyce jedynie kolejność pozycji.
Warunkiem rozpoznana choroby zawodowej
jest ustalenie związku przyczynowego między czynnikami szkodliwymi lub
uciążliwymi środowiska pracy a stanem zdrowia pracownika, a ponadto dana
choroba musi być wymieniona w wykazie chorób zawodowych. Ustalenie tego związku
przyczynowego winno być oparte na zasadzie przeważającego prawdopodobieństwa, a
nie niemożliwości wykluczenia.
Profilaką
chorób zawodowych zajmuje higiena pracy. Jej głównym zadaniem jest
wszechstronnie pojęta kontrola ryzyka związanego ze szkodliwościami środowiska
pracy i minimalizacja tego ryzyka w możliwym do osiągnięcia zakresie.
Realizacja tego zadania polega na identyfikacji czynników szkodliwych, ocenie
stopnia zagrożenia oraz wskazaniu metod i działań prowadzących do ograniczenia tego
zagrożenia. Do tego celu służą pomiary stężeń i natężeń czynników szkodliwych.
Wartość tych pomiarów zależy od poprawnej metody i strategii ich wykonania.
Częstotliwość pomiarów winna być zróżnicowana w zależności od występujących na
stanowiskach pracy wahań stężeń i natężeń czynników szkodliwych. Teoretycznie
warunki pracy są oceniane jako bezpieczne, jeśli wyniki pomiarów czynników
szkodliwych nie przekraczają najwyższych dopuszczalnych stężeń i natężeń (NDS i
NDN).
W profilaktyce chorób zawodowych ważne miejsce zajmuje także fizjologia pracy i ergonomia. Fizjologia pracy zajmuje się reakcją organizmu na takie obciążenia związane z pracą, jak:
wysiłek fizyczny, praca zmianowa, niekorzystny mikroklimat, które nie są normowane przez wartości najwyższych dopuszczalnych stężeń i natężeń.
Głównym zadaniem ergonomii jest natomiast właściwa organizacja materialnego środowiska pracy oraz przystosowanie maszyn i urządzeń do możliwości psychofizycznych pracownika, a także dostosowanie pracownika do warunków środowiska pracy.
W profilaktyce chorób zawodowych ważne miejsce zajmuje także fizjologia pracy i ergonomia. Fizjologia pracy zajmuje się reakcją organizmu na takie obciążenia związane z pracą, jak:
wysiłek fizyczny, praca zmianowa, niekorzystny mikroklimat, które nie są normowane przez wartości najwyższych dopuszczalnych stężeń i natężeń.
Głównym zadaniem ergonomii jest natomiast właściwa organizacja materialnego środowiska pracy oraz przystosowanie maszyn i urządzeń do możliwości psychofizycznych pracownika, a także dostosowanie pracownika do warunków środowiska pracy.
Natomiast za wypadek przy pracy uważa się nagłe
zdarzenie powodujące uraz u osoby poszkodowanej, wywołane przyczyną zewnętrzną,
które nastąpiło w związku z pracą:
·
podczas
lub w związku z wykonywaniem przez pracownika zwykłych czynności albo poleceń
przełożonych
·
podczas
lub w związku z wykonywaniem przez pracownika czynności będących w interesie
zakładu, nawet bez polecenia
·
w
czasie pozostawania w dyspozycji zakładu pracy w drodze między siedzibą zakładu
pracy a miejscem wykonywania obowiązku wynikającego ze stanowiska pracy.
Na równi z wypadkami
przy pracy traktuje się - w zakresie uprawnień do świadczeń wypadek, któremu
pracownik uległ:
·
w
czasie trwania podróży służbowej w okolicznościach innych niż określone wyżej,
chyba że wypadek został spowodowany postępowaniem pracownika,
·
które
nie pozostawało w związku z wykonywaniem powierzonych mu zdań,
·
w
związku z odbywaniem służby w zakładowych i resortowych formacjach samoobrony
albo w związku z przynależnością do obowiązkowej lub ochotniczej straży
pożarnej działającej w zakładzie pracy
Analizując
zaistniałe wypadki przy pracy z punktu widzenia przyczyn, na 1. miejscu należy
wymienić nieprawidłowe zachowanie się pracownika, stanowiące ponad 50% przyczyn
wypadków. Niewłaściwa organizacja pracy, będąc przyczyną 14,2% wypadków,
zajmuje 2. miejsce. Na 3. miejscu jako przyczynę występowania wypadków należy
podać niewłaściwy stan czynnika materialnego, który miał bezpośredni wpływ na
wystąpienie 12,4% wypadków przy pracy.
Sposoby postępowania w razie wypadku określono
w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 20 stycznia 2004 r zmieniające
rozporządzenie w sprawie ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy
oraz sposobu ich dokumentowania, a także zakresu informacji zamieszczanych w
rejestrze wypadków przy pracy, natomiast sposób dokumentowania wyników badań i
ustaleń powypadkowych zawarto w rozporządzeniu Ministra Gospodarki i Pracy z
dnia 16 września 2004 r. w sprawie wzoru protokołu ustalenia okoliczności i
przyczyn wypadków przy pracy. Dz.U. nr227, poz.2298.
Do
celów statystycznych stosuje się odpowiednie miary zwane wskaźnikami
wypadkowości. Podstawowe wskaźniki to wskaźniki częstości i ciężkości wypadków.
Wskaźniki częstości przedstawiają stosunek liczby wypadków do liczby
zatrudnionych, przepracowanych roboczogodzin, dniówek, wielkości produkcji itp.
Do najczęściej spotykanych wskaźników częstości należą wskaźniki
przedstawiające liczbę wypadków w stosunku do przepracowanych roboczogodzin
oraz do liczby zatrudnionych.
Wypadki
przy pracy jako zdarzenia prowadzące do urazów lub utraty życia są przedmiotem
szczególnej uwagi zarówno zespołów kierujących przedsiębiorstwami,
zarządzających gospodarką narodową, jak i polityków. Na szczeblu zarządzania
państwem wiedza o wypadkach oparta jest na danych gromadzonych w statystykach
wypadków przy pracy.
Dane do statystyk państwowych zbierane są za pomocą statystycznych kart wypadków (SKW), zbudowanych na podstawie statystycznego modelu wypadku. W zakresie zarządzania bezpieczeństwem w zakładzie pracy wiedza o wypadkach opiera się na zakładowych rejestrach wypadków i wiedzy zawartej w protokołach sporządzanych przez zespoły powypadkowe.
Dane do statystyk państwowych zbierane są za pomocą statystycznych kart wypadków (SKW), zbudowanych na podstawie statystycznego modelu wypadku. W zakresie zarządzania bezpieczeństwem w zakładzie pracy wiedza o wypadkach opiera się na zakładowych rejestrach wypadków i wiedzy zawartej w protokołach sporządzanych przez zespoły powypadkowe.
Statystyczne
karty wypadków wypełniane są przez osoby prawne, osoby fizyczne, jednostki
organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej oraz jednostki prowadzące
działalność gospodarczą. W SKW umieszcza się informacje dotyczące zakładu
pracy, poszkodowanego, ogólne informacje o wypadku i jego skutkach, przyczynach
i okolicznościach wypadku. Przez „okoliczności wypadku” rozumie się warunki,
środowisko pracy lub cechy przedmiotów oraz ludzi, które sprzyjają występowaniu
przyczyn wypadków lub umożliwiają ich zaistnienie.
Wypadki śmiertelne, ciężkie i zbiorowe
bada kierownik zakładowej służby bhp oraz zakładowy społeczny inspektor pracy,
natomiast pozostałe wypadki - pracownik zakładowej służby bhp oraz oddziałowy
lub wydziałowy społeczny inspektor pracy.
W przedsiębiorstwach, w których nie działa służba bhp, w badaniu wypadków uczestniczy pracodawca lub pracownik tego przedsiębiorstwa bądź wyspecjalizowana osoba trzecia, której pracodawca polecił wykonywanie zadań służby bhp.
W przedsiębiorstwach, w których nie działa służba bhp, w badaniu wypadków uczestniczy pracodawca lub pracownik tego przedsiębiorstwa bądź wyspecjalizowana osoba trzecia, której pracodawca polecił wykonywanie zadań służby bhp.
Celem
ustalenia przyczyn i okoliczności wypadku należy przeprowadzić oględziny
miejsca wypadku, przesłuchać poszkodowanego i świadków oraz uporządkować fakty
i określić najbardziej prawdopodobne przyczyny wydarzenia.
Na ustalenie przyczyn i okoliczności
wypadku składa się:
·
przeprowadzenie
oględzin miejsca wypadku
·
przesłuchanie
poszkodowanego i świadków
·
uporządkowanie
faktów i określenie najbardziej prawdopodobnych przyczyn wydarzenia.
Celem oględzin miejsca wypadku jest
zebranie wszelkich informacji o warunkach wykonywania zadania oraz o
okolicznościach, które mogły mieć wpływ na powstanie wypadku. Szczególnie
istotne jest zabezpieczenie śladów, zebranie instrukcji i innych dokumentów
określających warunki pracy lub postępowanie osób, wykonanie fotografii i/lub
szkiców miejsca wypadku, zebranie wstępnej informacji od poszkodowanego lub
świadków oraz ustalenie prac, które były wykonywane podczas wypadku i przed
nim. Wyniki wymienionych działań należy udokumentować protokołem z oględzin
miejsca wypadku.
Przesłuchanie osób bezpośrednio
uczestniczących w wypadku należy przeprowadzić, jeśli to jest możliwe, w ciągu
24 godzin od chwili wydarzenia. Zeznania świadków mogą być bowiem obciążone
niedoskonałością pamięci ludzkiej. Na wstępie przesłuchania ustala się
tożsamość świadka i udziela mu wyjaśnień o celu przesłuchania, a następnie
pozyskuje się informacje o przebiegu i szczegółach dotyczących zdarzenia. Po
sporządzeniu protokołu z przesłuchania przedstawia się go świadkowi do
przeczytania i podpisu.
Uporządkowanie faktów i wybór
prawdopodobnej przyczyny wydarzenia polega na porównywaniu faktów z oględzin i
informacji zebranych od świadków wydarzenia. Po uporządkowaniu faktów
powinniśmy otrzymać sekwencyjny przebieg zdarzeń poprzedzających powstanie
wypadku. Określenie kolejności zdarzeń w powiązaniu z obowiązkami kierownictwa
i pracowników oraz normami bezpieczeństwa pozwala ustalić rodzaj wydarzenia
powodującego wypadek i przyczyny jego wystąpienia.
Dokumentowanie wypadku polega na
sporządzeniu protokołu wypadku oraz statystycznej karty wypadku. Do
sporządzenia protokołu powypadkowego jest konieczne ustalenie przyczyn i
okoliczności zaistniałego wypadku. W opisie przyczyn i okoliczności należy
uwzględnić wszystkie błędy, które bezpośrednio lub pośrednio przyczyniły się do
powstania wypadku. Za błędy uważa się zarówno niewłaściwie wykonane działania i
czynności, jak również zaniechanie działań pożądanych.
Bibliografia:
·
Rocznik
statystyczny Rzeczypospolitej Polskiej 2000. Warszawa, GUS 2001
·
Artykuły znajdujące się na stronie internetowej Centralnego
Instytutu Ochrony Pracy
Takie rzeczy faktycznie istnieją i myślę, że w sumie dlatego warto jest wiedzieć jak najwięcej o sferze BHP. Ja do swojej firmy niedawno również kupowałam tabliczki zakaz wstępu https://znaki-bhp.pl/produkty/68_zakazy_wstepu gdyż musiałam właśnie wyznaczyć klika stref.
OdpowiedzUsuń