czwartek, 19 października 2017

Szkolenia i popularyzacja bhp

Planowanie działalności szkoleniowej jest niezbędnym elementem pracy wykładowcy. Podczas planowania i organizacji pracy dydaktyczno-wychowawczej na kursach szkoleniowych powinniśmy brać pod uwagę założenia określone w „ramowych programach szkolenia" zawartych w załączniku nr 1 do rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 27 lipca 2004 r. w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy.
Planowanie umożliwia:
ü  właściwą realizację postawionych celów szkolenia,
ü  przewiduje działania dydaktyczno - wychowawcze,
ü  nie dopuszcza do przypadkowości.

Proces szkoleniowy należy organizować i realizować przestrzegając zasady:
-          świadomości celu u wszystkich uczestników kursu,
-          współdziałania uczestników i prowadzących szkolenie,
-          współodpowiedzialności uczestników i prowadzących zajęcia za wyniki pracy dydaktycznej.

Elementy  organizacji pracy podczas szkolenia to:
-          starannie zaplanowana organizacja pracy,
-          właściwie zaprogramowane treści szkolenia,
-          właściwe wyposażenie w sprzęt i środki dydaktyczne,
-          dostarczenie uczestnikom  szkolenia arkuszy ćwiczeń,  podręczników itp.

Planowanie   pracy   dydaktyczno   -   wychowawczej   na   kursie   szkoleniowym możemy rozpatrywać w trzech kategoriach:
1.    Planowanie całego kursu (rola kierownika - organizatora kursu szkoleniowego).
2.    Planowanie procesu dydaktyczno-wychowawczego
3.    Planowanie poszczególnych zajęć

Wykładowca kursu szkoleniowego planuje swoją pracę opracowując plan pracy dydaktyczno - wychowawczej na podstawie:
-       informacji przekazanych przez organizatora szkolenia o uczestnikach
szkolenia: wykształcenie, doświadczenia zawodowe, liczebności grupy szkoleniowej
-       informacji uzyskanych w wyniku identyfikacji potrzeb szkoleniowych,
-       charakterystyki zawodowej absolwenta kursu, zawierającej wykaz wiadomości
i umiejętności, które nabywa słuchacz w czasie trwania kursu.
-       celów ogólnych i pośrednich kursu szkoleniowego,
-       założeń programowo - organizacyjnych kursu,
-       programu nauczania całego kursu i programu nauczania wykładanego przedmiotu,
-       planu nauczania na kursie - stanowi on podstawę wymiaru czasu trwania kursu z podziałem na zajęcia teoretyczne i praktyczne (zwykle zawiera zestawienie przedmiotów nauczania, liczbę godzin przewidzianą na realizację każdego przedmiotu, ewentualne wskazówki metodyczne),
-       informacji o warunkach, w których będą się odbywać zajęcia na kursie, przede wszystkim wyposażenie w sprzęt, urządzenia i środki dydaktyczne,
-       treści zawartych w podręcznikach i skryptach, które poleci słuchaczom do wykorzystania.
Plan pracy dydaktyczno - wychowawczej powinien zawierać :
·         rozkład materiału nauczania dla danego przedmiotu,
·         określenie sposobów przygotowania się do poszczególnych zajęć,
·         terminy i tematykę konsultacji,
·         terminy, miejsce i cele wycieczek dydaktycznych, jeśli takie są przewidywane w realizacji programu nauczania z danego przedmiotu,
·         liczbę, terminy i tematy ćwiczeń kontrolnych.

Istotnym elementem planowej pracy wykładowcy jest rozkład materiału, który zawiera:
-       tematy jednostek metodycznych - liczbę godzin przeznaczonych na ich realizację,
-       szczegółowe  cele  szkolenia 
-       zamierzone metody nauczania/ formy prowadzenia zajęć,
-        środki dydaktyczne niezbędne do realizacji celów szkolenia
-       wykaz literatury dla słuchacza i wykładowcy,
-       zamierzone metody kontroli

Na podstawie rozkładu materiału wykładowca opracowuje:
-       szczegółowe konspekty zajęć
-       materiały szkoleniowe dla słuchaczy
-     odpowiedni układ i treść zajęć 
Podstawową formą organizacji procesu dydaktycznego jest lekcja. Ze względu na higienę pracy umysłowej słuchaczy przyjmuje się 45 lub rzadziej 60- minutowy czas trwania lekcji.

Organizator kształcenia powinien zapewnić:
1)    program nauczania;
2)    kadrę dydaktyczną posiadająca., kwalifikacje zawodowe odpowiednie do realizowanych programów szkolenia;
3)    odpowiednie pomieszczenia wyposażone w sprzęt i pomoce dydaktyczne umożliwiające prawidłową realizację kształcenia, zapewniające bezpieczne i higieniczne warunki pracy i nauki;
4)    prowadzenie dokumentacji i nadzoru wewnętrznego zapewniającego prawidłowość realizacji procesu dydaktyczno - wychowawczego oraz służącego podnoszeniu jakości prowadzonego kształcenia;
5)    warunki organizacyjne i techniczne umożliwiające udział w kształceniu osób niepełnosprawnych
Natomiast program nauczania każdej formy kształcenia powinien zawierać:
1)    nazwę formy kształcenia;
2)    czas trwania i sposób jej organizacji;
3)    wymagania wstępne dla uczestników;
4)    cele kształcenia;
5)    plan nauczania określający nazwę zajęć edukacyjnych oraz ich wymiar;
6)    treści kształcenia w zakresie poszczególnych zajęć edukacyjnych;
7)    wykaz literatury oraz niezbędnych środków i materiałów dydaktycznych;
Organizator kształcenia prowadzi dokumentację przebiegu kształcenia dla każdej prowadzonej formy kształcenia. Dokumentację, tę stanowią:
1)       program nauczania,
2)    dziennik zajęć edukacyjnych, zawierający
·         listę obecności,
·         wymiar godzin zajęć edukacyjnych,
·         tematy zajęć edukacyjnych;
3)    protokół z egzaminu, jeżeli taki został przeprowadzony;
4)    rejestr wydanych zaświadczeń
Po zidentyfikowaniu potrzeb szkoleniowych i określeniu na tej podstawie celów ogólnych   i   pośrednich,   opracowuje   się   program   kursu,   ustala  jednostki programowe i ich podstawowe treści w postaci haseł programowych, oraz dokonuje podział godzin na poszczególne bloki - jednostki programowe.

Planowanie i projektowanie szkolenia polega przede wszystkim na :
•opracowaniu założeń programowo - organizacyjnych: celu kursu i zakresu tematycznego, zasad doboru uczestników, czasu trwania i sposóbu organizacji,
•sposób sprawdzania efektów nauczania.
•opracowaniu planu szkolenia: ustaleniu przedmiotów nauczania, ustaleniu liczby godzin przewidzianych na realizację poszczególnych przedmiotów.
• opracowaniu programów nauczania poszczególnych przedmiotów wraz z rozkładem materiału zawierających: cele szkolenia, treści, wskazówki metodyczne, wykaz literatury,  wykaz niezbędnych środków dydaktycznych.

Najważniejsze działania organizacyjne organizatora szkoleń przed kursem szkoleniowym:

 Przygotowania wstępne

1.    Określenie  celów szkolenia
2.   Podstawowe ustalenia organizacyjne:
ü  określenie terminu szkolenia
ü  określenie formy i kryteriów naboru kandydatów na kurs
ü  wybór miejsca przeprowadzenia szkolenia.
ü  Dobór współorganizatorów - ustalenie zasad współpracy
ü  określenie kryteriów doboru wykładowców
ü  określenie  sposobu  sprawdzania  efektów 

Planowanie i projektowanie pracy programowej

ü  Opracowanie założeń programowo - organizacyjnych i planu szkolenia.
ü  Opracowanie (lub zlecenie opracowania) programów poszczególnych przedmiotów.
ü  Ustalenie sposobu przygotowania  materiałów szkoleniowych.
Przygotowania i rozstrzygnięcia organizacyjne
·         Dobór wykładowców i spisanie umów z wykładowcami    
·         Rezerwacja sali konferencyjnej, sporządzenie listy niezbędnego wyposażenia .
·         Rezerwacja noclegów i wyżywienia   
·         Kalkulacja kosztów.
·         Przygotowanie szczegółowego rozkładu zajęć na kursie
·         inne ustalenia dotyczące organizacji kursu.
·         Opracowanie, powielenie materiałów szkoleniowych.
·         Zakup innych niezbędnych materiałów .
·         Przygotowanie materiałów i innego sprzętu niezbędnego do organizacji kursu
·         Przygotowanie dziennika kursu, sprawdzianów efektów szkolenia, arkuszy oceny, zaświadczeń ukończenia kursu, listy uczestników
·         Zaplanowanie sposobu rozpoczęcia i zakończenia kursu

Najważniejsze działania organizacyjne organizatora szkole w trakcie trwania kursu szkoleniowego:
·         Przyjęcie uczestników, zakwaterowanie, wręczenie szczegółowego rozkładu zajęć i innych informacji organizacyjnych.
·         Zapewnienie możliwości powielania materiałów
·         Nadzór nad funkcjonowaniem kursu i warunkami pobytu uczestników.
·         Organizacja przerw.
·         Rozdawanie niezbędnych materiałów w czasie trwania kursu.
·         Prowadzenie dokumentacji szkolenia
·         Nadzór/przeprowadzenie sprawdzenia efektów końcowych kursu oraz oceny końcowej kursu szkoleniowego.
·         Zorganizowanie zakończenia kursu i wyjazdu uczestników
·         Skompletowanie przywiezionego sprzętu i transport do jednostki macierzystej.

Najważniejsze działania organizacyjne organizatora szkoleń po kursie szkoleniowym:
-   uzupełnienie i skompletowanie podstawowej dokumentacji,
- rozliczenia finansowe.
- ocena kursu i opracowanie ewentualnych wniosków.



Właściwe określenie potrzeb szkoleniowych oraz adekwatne do potrzeb określenie celów szkoleniowych stanowi w dużej mierze o skuteczności szkolenia.
Analiza potrzeb szkoleniowych ma na celu zidentyfikowanie oczekiwań odbiorców.


Określając potrzeby szkoleniowe w danym zakładzie pracy należy przeanalizować:
-       oczekiwania pracodawców (z punktu widzenia organizacji i funkcjonowania całego przedsiębiorstwa i poszczególnych wydziałów produkcyjnych), a także
-       potrzeby pojedynczych odbiorców (pracowników, grup uczestniczących w szkoleniu) związane z wykonywaną pracą na danym stanowisku pracy oraz z odpowiedzialnością związaną z usytuowaniem danego pracownika w strukturze organizacyjnej przedsiębiorstwa.
Jeżeli potrzeby i cele zostały prawidłowo określone to uzyskamy  wzrost zaangażowania uczestników.
Należy brać pod uwagę również oczekiwania pracodawców:
-          posiadanie odpowiednio wyszkolonej
-          stworzenie podstawy do odpowiedniej mobilności pracowników
-         dostosowanie się do określonych przepisów
-         zapewnienie pracownikom  niezbędnego zasobu wiedzy i umiejętności w zakresie bezpieczeństwa  i higieny pracy.

Natomiast  oczekiwania pracowników to zazwyczaj:
-         uzupełnienie wiedzy i posiadanych umiejętności
-          nabycie umiejętność wykonywania pracy w sposób bezpieczny dla siebie i innych, o   umiejętność postępowania w sytuacjach nietypowych i awaryjnych, o   umiejętność     identyfikacji     zagrożeń     wypadkowych     i     chorób zawodowych oraz sposobów zapobiegania
-         uzyskanie  formalnego  poświadczenia zdobytych  na  kursie  umiejętności

Potrzeby szkoleniowe pracowników mogą wynikać również z:
-          potrzeby adaptacji do nowego stanowiska
-          konieczności uzupełnienia wiadomości i umiejętności zawodowych, w tym umiejętności z dziedziny bezpieczeństwa i higieny pracy,

-          konieczności stałego szkolenia i doskonalenia zawodowego, w tym w zakresie bhp związanego z postępem naukowo - technicznym, zmianą technologii, zmianą obowiązujących przepisowi uregulowań prawnych.

1 komentarz:

  1. Samo BHP jest dość obszernym tematem, ale ja jestem również zdania, że warto jest wiedzieć oraz znać jakie znaki ostrzegawcze BHP występują. Z całą pewnością można je zamówić w sklepie https://znaki-bhp.pl/produkty/218_znaki_ostrzegawcze i myślę, że każdy z nas na pewno już je widział.

    OdpowiedzUsuń