Planowanie
działalności szkoleniowej jest niezbędnym elementem pracy wykładowcy. Podczas
planowania i organizacji pracy dydaktyczno-wychowawczej na kursach
szkoleniowych powinniśmy brać pod uwagę założenia określone w „ramowych
programach szkolenia" zawartych w załączniku
nr 1 do rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 27 lipca 2004 r. w
sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy.
Planowanie
umożliwia:
ü
właściwą
realizację postawionych celów szkolenia,
ü
przewiduje
działania dydaktyczno - wychowawcze,
ü
nie
dopuszcza do przypadkowości.
Proces
szkoleniowy należy organizować i realizować przestrzegając zasady:
-
świadomości
celu u wszystkich uczestników kursu,
-
współdziałania
uczestników i prowadzących szkolenie,
-
współodpowiedzialności
uczestników i prowadzących zajęcia za wyniki pracy dydaktycznej.
Elementy organizacji pracy podczas szkolenia to:
-
starannie
zaplanowana organizacja pracy,
-
właściwie
zaprogramowane treści szkolenia,
-
właściwe
wyposażenie w sprzęt i środki dydaktyczne,
-
dostarczenie
uczestnikom szkolenia arkuszy
ćwiczeń, podręczników itp.
Planowanie pracy
dydaktyczno - wychowawczej na
kursie szkoleniowym możemy
rozpatrywać w trzech kategoriach:
1.
Planowanie
całego kursu (rola kierownika - organizatora kursu szkoleniowego).
2.
Planowanie
procesu dydaktyczno-wychowawczego
3.
Planowanie
poszczególnych zajęć
Wykładowca
kursu szkoleniowego planuje swoją pracę opracowując plan pracy dydaktyczno -
wychowawczej na podstawie:
-
informacji
przekazanych przez organizatora szkolenia o uczestnikach
szkolenia: wykształcenie, doświadczenia zawodowe, liczebności grupy szkoleniowej
szkolenia: wykształcenie, doświadczenia zawodowe, liczebności grupy szkoleniowej
-
informacji
uzyskanych w wyniku identyfikacji potrzeb szkoleniowych,
-
charakterystyki
zawodowej absolwenta kursu, zawierającej wykaz wiadomości
i umiejętności, które nabywa słuchacz w czasie trwania kursu.
i umiejętności, które nabywa słuchacz w czasie trwania kursu.
-
celów
ogólnych i pośrednich kursu szkoleniowego,
-
założeń
programowo - organizacyjnych kursu,
- programu nauczania
całego kursu i programu nauczania wykładanego przedmiotu,
- planu nauczania na
kursie - stanowi on podstawę wymiaru czasu trwania kursu z podziałem na zajęcia
teoretyczne i praktyczne (zwykle zawiera zestawienie przedmiotów nauczania,
liczbę godzin przewidzianą na realizację każdego przedmiotu, ewentualne
wskazówki metodyczne),
- informacji o
warunkach, w których będą się odbywać zajęcia na kursie, przede wszystkim
wyposażenie w sprzęt, urządzenia i środki dydaktyczne,
- treści zawartych w
podręcznikach i skryptach, które poleci słuchaczom do wykorzystania.
Plan
pracy dydaktyczno - wychowawczej powinien zawierać :
·
rozkład materiału nauczania dla danego przedmiotu,
·
określenie sposobów przygotowania się do poszczególnych
zajęć,
·
terminy
i tematykę konsultacji,
·
terminy,
miejsce i cele wycieczek dydaktycznych, jeśli takie są przewidywane w
realizacji programu nauczania z danego przedmiotu,
·
liczbę, terminy i tematy ćwiczeń kontrolnych.
Istotnym elementem
planowej pracy wykładowcy jest rozkład materiału, który zawiera:
-
tematy
jednostek metodycznych - liczbę godzin przeznaczonych na ich realizację,
-
szczegółowe cele
szkolenia
-
zamierzone
metody nauczania/ formy prowadzenia zajęć,
-
środki dydaktyczne
niezbędne do realizacji celów szkolenia
-
wykaz
literatury dla słuchacza i wykładowcy,
-
zamierzone
metody kontroli
Na
podstawie rozkładu materiału wykładowca opracowuje:
-
szczegółowe
konspekty zajęć
-
materiały
szkoleniowe dla słuchaczy
- odpowiedni
układ i treść zajęć
Podstawową formą organizacji procesu dydaktycznego jest lekcja. Ze względu na higienę pracy umysłowej słuchaczy
przyjmuje się 45 lub rzadziej 60- minutowy czas trwania lekcji.
Organizator
kształcenia powinien zapewnić:
1) program nauczania;
2)
kadrę
dydaktyczną posiadająca., kwalifikacje zawodowe odpowiednie do realizowanych
programów szkolenia;
3)
odpowiednie
pomieszczenia wyposażone w sprzęt i pomoce dydaktyczne umożliwiające prawidłową
realizację kształcenia, zapewniające bezpieczne i higieniczne warunki pracy i
nauki;
4)
prowadzenie
dokumentacji i nadzoru wewnętrznego zapewniającego prawidłowość realizacji
procesu dydaktyczno - wychowawczego oraz służącego podnoszeniu jakości
prowadzonego kształcenia;
5)
warunki
organizacyjne i techniczne umożliwiające udział w kształceniu osób
niepełnosprawnych
Natomiast
program nauczania każdej formy kształcenia powinien zawierać:
1)
nazwę
formy kształcenia;
2)
czas
trwania i sposób jej organizacji;
3)
wymagania
wstępne dla uczestników;
4)
cele
kształcenia;
5)
plan
nauczania określający nazwę zajęć edukacyjnych oraz ich wymiar;
6)
treści
kształcenia w zakresie poszczególnych zajęć edukacyjnych;
7)
wykaz
literatury oraz niezbędnych środków i materiałów dydaktycznych;
Organizator
kształcenia prowadzi dokumentację przebiegu kształcenia dla każdej prowadzonej
formy kształcenia. Dokumentację, tę stanowią:
1)
program
nauczania,
2)
dziennik
zajęć edukacyjnych, zawierający
·
listę
obecności,
·
wymiar
godzin zajęć edukacyjnych,
·
tematy
zajęć edukacyjnych;
3)
protokół
z egzaminu, jeżeli taki został przeprowadzony;
4)
rejestr
wydanych zaświadczeń
Po
zidentyfikowaniu potrzeb szkoleniowych i określeniu na tej podstawie celów
ogólnych i pośrednich,
opracowuje się program
kursu, ustala jednostki programowe i ich podstawowe treści
w postaci haseł programowych, oraz dokonuje podział godzin na poszczególne
bloki - jednostki programowe.
Planowanie i projektowanie szkolenia polega przede
wszystkim na :
•opracowaniu założeń
programowo - organizacyjnych: celu kursu i zakresu tematycznego, zasad doboru
uczestników, czasu trwania i sposóbu organizacji,
•sposób sprawdzania
efektów nauczania.
•opracowaniu planu
szkolenia: ustaleniu przedmiotów nauczania, ustaleniu liczby godzin
przewidzianych na realizację poszczególnych przedmiotów.
• opracowaniu
programów nauczania poszczególnych przedmiotów wraz z rozkładem materiału
zawierających: cele szkolenia, treści, wskazówki metodyczne, wykaz
literatury, wykaz niezbędnych środków
dydaktycznych.
Najważniejsze
działania organizacyjne organizatora szkoleń przed kursem szkoleniowym:
Przygotowania wstępne
1. Określenie
celów szkolenia
2. Podstawowe ustalenia organizacyjne:
ü określenie terminu
szkolenia
ü określenie
formy i kryteriów naboru kandydatów na kurs
ü
wybór
miejsca przeprowadzenia szkolenia.
ü Dobór
współorganizatorów - ustalenie zasad współpracy
ü określenie kryteriów
doboru wykładowców
ü określenie sposobu
sprawdzania efektów
Planowanie i
projektowanie pracy programowej
ü Opracowanie założeń
programowo - organizacyjnych i planu szkolenia.
ü Opracowanie
(lub zlecenie opracowania) programów poszczególnych przedmiotów.
ü Ustalenie sposobu
przygotowania materiałów szkoleniowych.
Przygotowania i
rozstrzygnięcia organizacyjne
·
Dobór
wykładowców i spisanie umów z wykładowcami
·
Rezerwacja
sali konferencyjnej, sporządzenie listy niezbędnego wyposażenia .
·
Rezerwacja
noclegów i wyżywienia
·
Kalkulacja
kosztów.
·
Przygotowanie
szczegółowego rozkładu zajęć na kursie
·
inne
ustalenia dotyczące organizacji kursu.
·
Opracowanie, powielenie
materiałów szkoleniowych.
·
Zakup innych niezbędnych materiałów .
·
Przygotowanie
materiałów i innego sprzętu niezbędnego do organizacji kursu
·
Przygotowanie
dziennika kursu, sprawdzianów efektów szkolenia, arkuszy oceny, zaświadczeń ukończenia kursu, listy uczestników
·
Zaplanowanie sposobu rozpoczęcia i zakończenia kursu
Najważniejsze działania organizacyjne organizatora szkole w trakcie
trwania kursu szkoleniowego:
·
Przyjęcie
uczestników, zakwaterowanie, wręczenie szczegółowego rozkładu zajęć i innych
informacji organizacyjnych.
·
Zapewnienie
możliwości powielania materiałów
·
Nadzór nad funkcjonowaniem kursu i warunkami pobytu
uczestników.
·
Organizacja przerw.
·
Rozdawanie niezbędnych materiałów w czasie trwania
kursu.
·
Prowadzenie
dokumentacji szkolenia
·
Nadzór/przeprowadzenie sprawdzenia efektów końcowych
kursu oraz oceny
końcowej kursu szkoleniowego.
·
Zorganizowanie
zakończenia kursu i wyjazdu uczestników
·
Skompletowanie
przywiezionego sprzętu i transport do jednostki macierzystej.
Najważniejsze działania organizacyjne organizatora szkoleń po kursie szkoleniowym:
- uzupełnienie i skompletowanie podstawowej
dokumentacji,
- rozliczenia
finansowe.
- ocena kursu i opracowanie ewentualnych
wniosków.
Właściwe określenie
potrzeb szkoleniowych oraz adekwatne do potrzeb określenie celów szkoleniowych stanowi
w dużej mierze o skuteczności szkolenia.
Analiza potrzeb szkoleniowych ma na celu
zidentyfikowanie oczekiwań odbiorców.
Określając potrzeby
szkoleniowe w danym zakładzie pracy należy przeanalizować:
- oczekiwania
pracodawców (z punktu widzenia organizacji i funkcjonowania całego
przedsiębiorstwa i poszczególnych wydziałów produkcyjnych), a także
- potrzeby pojedynczych
odbiorców (pracowników, grup uczestniczących w szkoleniu) związane z wykonywaną
pracą na danym stanowisku pracy oraz z odpowiedzialnością związaną z
usytuowaniem danego pracownika w strukturze organizacyjnej przedsiębiorstwa.
Jeżeli potrzeby i
cele zostały prawidłowo określone to uzyskamy
wzrost zaangażowania uczestników.
Należy brać pod uwagę również oczekiwania
pracodawców:
-
posiadanie
odpowiednio wyszkolonej
-
stworzenie
podstawy do odpowiedniej mobilności pracowników
-
dostosowanie
się do określonych przepisów
-
zapewnienie
pracownikom niezbędnego zasobu wiedzy i umiejętności w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy.
Natomiast oczekiwania
pracowników to zazwyczaj:
-
uzupełnienie
wiedzy i posiadanych umiejętności
-
nabycie
umiejętność wykonywania pracy w sposób bezpieczny dla siebie i innych, o umiejętność postępowania w sytuacjach
nietypowych i awaryjnych, o
umiejętność identyfikacji zagrożeń wypadkowych i
chorób zawodowych oraz sposobów zapobiegania
-
uzyskanie formalnego
poświadczenia zdobytych na kursie
umiejętności
Potrzeby szkoleniowe pracowników mogą wynikać również z:
-
potrzeby
adaptacji do nowego stanowiska
-
konieczności
uzupełnienia wiadomości i umiejętności zawodowych, w tym umiejętności z
dziedziny bezpieczeństwa i higieny pracy,
-
konieczności
stałego szkolenia i doskonalenia zawodowego, w tym w zakresie bhp związanego z
postępem naukowo - technicznym, zmianą technologii, zmianą obowiązujących
przepisowi uregulowań prawnych.
Samo BHP jest dość obszernym tematem, ale ja jestem również zdania, że warto jest wiedzieć oraz znać jakie znaki ostrzegawcze BHP występują. Z całą pewnością można je zamówić w sklepie https://znaki-bhp.pl/produkty/218_znaki_ostrzegawcze i myślę, że każdy z nas na pewno już je widział.
OdpowiedzUsuń