środa, 1 listopada 2017

Analiza i ocena zagrożeń - praca zaliczeniowa BHP

            Przed rozpoczęciem analizy zagrożeń na określonym stanowisku warto jest dokładnie zdefiniować najważniejsze pojęcia. Zagrożenie jest zjawisko wywołane działaniem sił natury bądź też człowieka, które powoduje, że poczucie bezpieczeństwa maleje bądź też zupełnie zanika.
Natomiast stanowisko pracy jest najmniejszą, niepodzielną komórką organizacyjną przedsiębiorstwa, w której odbywa się proces pracy, wyróżniający się zarówno statystycznym układem elementów, jak i dynamiką pracy ludzkiej.

Cele analizy zagrożeń na stanowisku pracy:
  • Podstawowym celem analizy i oceny zagrożeń jest dokładne rozpoznanie ryzyka na jakie pracownik może być narażony podczas wykonywania swoich obowiązków. Taka ocena umożliwi pracodawcy podjęcie skutecznych środków, niezbędnych do zapewnienia ochrony zdrowia i bezpieczeństwa pracowników.
  • Po przeanalizowaniu analizy zagrożeń pracodawca może lepiej zredukować, bądź też całkowicie wyeliminować ryzyko.
  • Analiza ta stwierdza czy ryzyko zawodowe jest na poziomie akceptowalnym.
  • Wykazuje, czy zastosowane środki ochrony są odpowiednie do występujących w miejscu pracy zagrożeń.
  • Dzięki przeprowadzeniu tej analizy pracownicy, organy nadzoru, kontroli oraz pracodawca są poinformowani o ryzyku zawodowym.

Podczas Analizy zagrożeń na stanowisku pracy należy zwrócić uwagę na klasyfikację niebezpiecznych i szkodliwych czynników.

Wyróżniamy następujące rodzaje czynników:
  • Fizyczne
  • Chemiczne
  • Biologiczne
  • Psychofizyczne

Do czynników fizycznych zaliczamy hałas, drgania mechaniczne (wibracje), promieniowanie optyczne, elektromagnetyczne, laserowe, jonizujące, prąd elektryczny i mikroklimat.
Przez czynnik chemiczny należy rozumieć każdy pierwiastek lub związek chemiczny, w postaci własnej lub w mieszaninie, w stanie w jakim występuje w przyrodzie, lub w stanie w jakim jest wytwarzany, stosowany lub uwalniany w środowisku pracy. Do takich czynników należą substancje toksyczne, substancje drażniące, uczulające, rakotwórcze, mutagenne oraz substancje upośledzające funkcje rozrodcze.
            Czynniki biologiczne są mikroorganizmy i makroorganizmy oraz takie struktury i substancje wytwarzane przez te organizmy, które wywierają szkodliwy wpływ na organizm ludzki i mogą być przyczyną chorób pochodzenia zawodowego. Do czynników biologicznych zaliczamy makroorganizmy i mikroorganizmy roślinne i zwierzęce (bakterie, wirusy, grzyby i pierwotniaki).
            Czynniki psychofizyczne to stan wywołany postrzeganiem przez pracownika zjawisk w środowisku pracy, które on sam ocenia jako niekorzystne lub niebezpieczne. Do tych czynników zaliczamy: obciążenie fizyczne i obciążenie psychiczno-nerwowe.

           
Zajmijmy się teraz opisem pracy naszego kucharza. Kucharz pracuje w średniej wielkości restauracji. Lokal ten jest otwarty od godziny 10 do 22, a w przypadku organizowanych imprez okolicznościowych do godziny 4 w nocy. Pracuje zazwyczaj w systemie zmianowym. Pomieszczenia w których przebywa pracownik znajdują się na dwóch poziomach. W skład pomieszczeń kuchennych wchodzi kuchnia i magazyn z chłodnią (znajdujący się w piwnicznej części lokalu). Kucharz przygotowuje potrawy i ciasta. Przygotowuje potrawy z mięsa, ryb, jaj mąki oraz z warzyw i owoców. Dobiera składniki, porcjuje, dekoruje i smakuje przyrządzone potrawy. Używa noży, tasaków, krajalnic, mikserów i urządzeń wielofunkcyjnych.
W kuchni o wymiarach 10m x 8m znajduje się kuchenka gazowa i elektryczna, piec do wypieku pizzy, frytkownice, lodówki i zmywarki. Nad kuchniami znajdują się okapy (wentylacja mechaniczna). W kuchni panuje wysoka temperatura i wilgotność.
Magazyn z chłodnią jest średniej wielkości(5m x 4m), znajdują się tam metalowe regały z zapasami przypraw, owoców i warzyw. W chłodni panuje temperatura od +3 do -12 stopni. Przechowuje się tam mięsa i mrożonki.


Ocenę ryzyka zawodowego na stanowisku kucharza wykonam za pomocą metody Risk Score.

Jest ona jakościową, wskaźnikową metodą oceny ryzyka, w której określane jest w definicji ryzyka prawdopodobieństwo skutków zdarzenia. Jest ono uszczegółowione i przedstawione przez dwa parametry ryzyka tj. ekspozycję na zagrożenie i prawdopodobieństwo wystąpienia zdarzenia.

W metodzie tej wartościowanie ryzyka opisuje wyrażenie:
R = S * E * P
Gdzie parametrami ryzyka R są:
S – możliwe skutki zdarzenia
E – ekspozycja na zagrożenie
P – prawdopodobieństwo wystąpienia zdarzenia





Szacowanie wartości poszczególnych parametrów ryzyka przedstawiają poniższe 4 tabele:
1. Szacowanie skutków zdarzenia
 Wartość S
Szacowanie strat
Straty ludzkie
1
Mała
Udzielenie pierwszej pomocy
3
Średnia
Absencja
7
Duża
Ciężkie uszkodzenia ciała
15
Bardzo duża
Jedna ofiara śmiertelna
40
Katastrofa
Kilka ofiar śmiertelnych
100
Poważna katastrofa
Wiele ofiar śmiertelnych
2. Szacowanie ekspozycji na zagrożenie
E
Opis ekspozycji
0,5
Znikoma (raz w roku)
1
Minimalna (kilka razy w roku)
2
Okazyjna (raz w miesiącu)
3
Sporadyczna (raz na tydzień)
6
Częsta (codziennie)
10
Stała



3. Szacowanie prawdopodobieństwa wystąpienia zdarzenia
Wartość P
Opis
0,1
Teoretyczne możliwe
0,2
Praktycznie możliwe
0,5
Możliwe do pomyślenia
1
Tylko sporadycznie możliwe
3
Mało prawdopodobne, możliwe
6
Całkiem możliwe
10
Bardzo prawdopodobne

 4. Wartościowanie ryzyka
Wartość ryzyka R
Kategoria ryzyka
Działanie zapobiegawcze
R<=20
Akceptowalne
Wskazana kontrola
20<R>70
Małe
Potrzebna kontrola
70<R>200
Istotne
Potrzebna poprawa
200<R=400
Duże
Potrzebna natychmiastowa poprawa
R>400
Bardzo duże
Wskazane wstrzymanie pracy


Kryteria akceptacji ryzyka w tabeli nr 4 powinny zostać każdorazowo uzgodnione z pracodawcą w trakcie czynności przygotowawczych do oceny ryzyka.
W przypadkach przekroczenia poziomu akceptowalnych kategorii ryzyka niezbędne jest zastosowanie środków i działań profilaktycznych.
 

2 komentarze:

  1. Samo BHP jest przecież ważnym obszarem i ja jestem zdania, że na pewno warto jest co nieco o nim wiedzieć. Na pewno doskonale na stronie https://znaki-bhp.pl/zastosowanie-tabliczek-telefonow-alarmowych opisano kwestie związane z zastosowaniem tabliczek z telefonami alarmowymi.

    OdpowiedzUsuń
  2. Jeśli potrzebujesz oznakowania BHP w miejscu pracy, w tym znaków przeciwpożarowych, zdecydowanie powinieneś zajrzeć do sklepu Techem. Oferuje on szeroki wybór produktów w rozsądnych cenach, więc na pewno znajdziesz to, czego potrzebujesz.

    OdpowiedzUsuń