Etapy wykładni:
1. Etap wstępny –ustalenie, czy dany
przepis budzi kontrowersje
2.etap drugi. ustalenie właściwego
znaczenia przepisu prawnego. W tym celu stosuje się 3 podstawowe wykładnie,
językową, systemową, funkcjonalną. Jeżeli zastosowanie tych wykładni prowadzi
do zgodnych rezultatów to interpretator może przystąpić do sformułowania
decyzji interpretacyjnych. Jeżeli nie ma zgody rezultatów, wówczas stosuje się
tzw. wykładnie 2-g stopnia
3. Etap trzeci. występuje tylko wtedy, gdy zaistniała kolizja
interpretacyjna i wyniki dokonanych wykładni są rozbieżne. Wykładnie 2-go
stopnia mają charakter preferencyjny. Wskazują jakie znaczenie przepisów
powinien uwzględnić interpretator i uznać za właściwe w przypadku kolizji
wykładni 1-go stopnia.
Podziały wykładni:
I Ze względu na ich moc wiążącą:- wykładnia autentyczna
-
wykładnia legalna
-
wykładnia operatywna
-
doktrynalna
Autentyczna- wykładni
dokonuje ten sam organ, który daną normę ustanowi. Możemy wyróżnić wykładnię oficjalną.
Jest ona zawarta w autoryzowanym i mającym moc wiążącą w akcie prawnym.
Wykładnia nieoficjalna –poglądy prawodawcy poznaje się na podstawie różnego
rodzaju materiałów zamieszczonych np. w prasie, internecie, telewizji.
Wykładnia ta nie ma mocy wiążącej.
Legalna- dokonywana przez
organ, który na mocy prawa posiada kompetencje zezwalające na dokonywanie
wykładni. W Polsce organem posiadającym kompetencje wykonywania wykładni
legalnej jest sąd najwyższy. Innym przykładem tej wykładni jest urzędowa interpretacja
przepisów np. prawa finansowego, dokonywana przez ministra finansów. Wykładnia
wiąże tylko instytucje podległe ministrowi finansów.
Wykładnia operatywna-
zaliczamy do niej wszelkie przypadki wykładni dokonywane przez sądy i inne
instytucje stosujące prawo. Wykładnie te są wykonywane tylko dla potrzeb
prowadzenia sprawy.
Wykł. doktrynalna-
nazywana często wykładnią naukową. Charakteryzuje się tym, iż jest stworzona
przez wybitnych znawców prawa. Nie jest to wykładnia obowiązująca, nie ma mocy wiążącej.
Nie można się na nią powołać bezpośrednio. Wykładnie doktrynalne znajdują się w
glosach (komentarze do wyroków sądowych), a także w publikacjach naukowych.
II Ze
względu na zakres:
-
wykładnia literalna
-
wykładnia rozszerzająca
-
wykładnia zawężająca
Wykładnia literalna- wykładnia dosłowna, polegająca
na uzyskaniu sensu przepisów, wykładnia zgodna z litera prawa. W zależności od
tego jaki otrzymamy wynik, możemy mówić, że jeżeli wynik jest szerszy od
wykładni językowej to mamy wykładnię rozszerzającą, jeśli jest węższy-
to mamy wykładnię zawężającą.
III Ze względu
na stosunek do obowiązującego prawa:
-
wykładnia zgodna z obowiązującym prawem
-
wykraczając poza obowiązujące prawo
-
sprzeczna z obowiązującym prawem
Podział wykładni.
(językowa, systemowa, funkcjonalna)
Dyrektywy to rozwiązania prawne o wielowiekowej
tradycji, wywodzące się z okresu prawa rzymskiego.
Wykładnia systemowa- ma charakter pomocniczy w
stosunku do wykładni językowej. Może zadecydować, które z wybranych znaczeń
zostaną zatwierdzone. Wykładnia odwołuje się do istniejącej systematyki w
zakresie prawa. Interpretując normy prawne należy mieć na względzie zasady
konstytucyjne. Interpretacja norm prawa polskiego powinna być zgodna z normami
prawa międzynarodowego publicznego. Normy prawa wewnętrznego powinny być
interpretowane w zgodzie z normami prawa europejskiego. Nie wolno interpretować
prawa w sposób prowadzący do powstania luk prawnych.
Wykładnia funkcjonalna –charakteryzuje się
niejednorodnością, niespójnością. Opiera się na uwzględnieniu różnorodnych
czynników czasami do siebie nie przystających. Przeprowadzenie wykładni
funkcjonalnej polega na uwzględnieniu czynników społecznych, ekonomicznych oraz
aksjologicznych. Ma charakter pomocniczy względem wykładni językowej. Jej
stosowanie jest objęte ryzykiem. Uwzględnianie w prawie wyżej wymienionych
czynników, czyli zasad powszechnie obowiązujących przekłada się na większą
akceptację dla prawa.
Wykładnia celowa (celowościowa) –stanowienie prawa, a
także jego interpretacja ma służyć określonym celom państwa.
Wykładnia obiektywna- polega na tym, że przepisy
należy interpretować zgodnie z wolą aktualnego prawodawcy.
Wykładnia prawno-porównawcza – opiera się na tym, że
przepisy prawne należy interpretować zgodnie z zasadami interpretacji podobnych
przepisów w innym państwie.
Materiały interpretacyjne- interpretatorowi wolno
jest korzystać ze wszelkich materiałów, które są odpowiednie do ustalenia sensu
interpretowanego przepisu :akt normatywny, w którym znajduje się interpretowany
przepis, orzecznictwo sądowe, doktryna prawnicza, materiały związane z uchwaleniem
danej ustawy, teksty prawne, orzecznictwo i doktryna wywodząca się z innych
państw, wyniki ekspertyz i opinie biegłych oraz wiedza specjalistyczna,
nieprawnicza, która jest właściwa dla ustalenia sensu określonych wyrażeń
zawartych w normach i przepisach
prawnych.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz