Podział na prawo
1.Prawo międzynarodowe – ratyfikowane umowy
międzynarodowe. Do źródeł prawa międzynarodowego zaliczamy umowy
międzynarodowe, międzynarodowe prawo zwyczajowe oraz zasady ogólne prawa
międzynarodowego. Za źródła prawa międzynarodowego uważa się prawotwórcze
uchwały organizacji międzynarodowych oraz orzeczenia sądów międzynarodowych.
2.Prawo europejskie dzieli się na : pierwotne i
wtórne.
W skład prawa pierwotnego wchodzą traktaty założycielskie,
traktaty akcesyjne.
Prawo wtórne- akty normatywne stanowiące przez instytucje
unijne: rozporządzenia, dyrektywy, decyzje.
Dyrektywy to akty harmonizujące prawo państw
członkowskich z prawem unijnym. Kierowane są do państw członkowskich, które maj
obowiązek zastosowania się do tych aktów w celu osiągnięcia zaleconego stanu. Decyzje
mogą być wydawane przez różne instytucje rady europejskiej. Są to akty
stosowania prawa unijnego. Adresaci są indywidualnie oznaczeni. Rozporządzenia
(adresat- państwa i ich obywatele, instytucje, rozporządzenia wydaje rada UE).
3.Prawo wewnętrzne- do źródeł prawa powszechnie
obowiązującego zalicza się konstytucję, ustawy, ratyfikowane umowy
międzynarodowe, rozporządzenia, zarządzenia oraz akty prawa miejscowego.
Inicjatywa ustawodawcza – prawo złożenia projektu
ustawy. Przysługuje: posłom, senatowi, prezydentowi, radzie ministrów,
obywatelom (musi być 100 tys. Podpisów).
Pierwsze czytanie –może się odbywać w dwóch miejscach
:w komisji, która merytorycznie odpowiada treści ustawy i w komisji
ustawodawczej (prace redakcyjne nad ustawą). Pierwsze czytanie może odbyć się
na posiedzeniu plenarnym sejmu. Na posiedzeniu sejmu wniosek może być
odrzucony.
Drugie czytanie- może odbyć się na posiedzeniu
plenarnym sejmu. Pierwszy zabiera głos poseł sprawozdawca. Później rozpoczyna
się debata wg ściśle ustalonych reguł. W debacie najpierw zabierają głos
przedstawiciele klubów poselskich (od największego do najmniejszego), później
przedstawiciele kół poselskich, posłowie niezrzeszeni, posłowie indywidualnie
zapisani do głosu. W trakcie debaty zgłasza się poprawki. Po debacie projekt
ustawy i zgłoszone poprawki zostają oddane do komisji macierzystej, później do
komisji ustawodawczej. Później dokument czeka na trzecie czytanie.
Trzecie czytanie zaczyna poseł sprawozdawca, który
charakteryzuje przebieg 2 czytania. Wtedy marszałek zamyka debatę. Od tego
momentu nikt nie może zgłosić poprawki. Później rozpoczynają się głosowania:
Pierwszy głosowany jest wniosek najbardziej skrajny (o
odrzuceniu projektu ustawy). Później głosowane są poprawki, każda oddzielnie.
Ostatnie głosowanie- w sprawie przyjęcia ustawy z przyjętymi poprawkami.
Po uchwaleniu ustawa trafia do senatu. Senat ma 30 dni na
ustosunkowanie się do tej ustawy. Jeżeli w ciągu 30 dni nie zgłosi uwag, wtedy
sejm traktuje ustawę jako uchwaloną przez senat. Kiedy senat zgłosi poprawki to
ustawa z poprawkami trafia do sejmu, który musi je przyjąć albo odrzucić. Żeby
odrzucić poprawki senatu potrzebna jest bezwzględna większość głosów. Później
ustawa wędruje do prezydenta, który:
-
może podpisać ustawę i zarządza ogłoszenie ustawy w
dzienniku ustaw
-
może stwierdzić, że ustawa jest niezgodna z
konstytucją. Wtedy wysyła ją do trybunału konstytucyjnego, gdzie czeka się na
orzeczenie. Jeśli trybunał orzeknie zgodność, prezydent musi ją podpisać ( w
ciągu 7 dni od orzeczenia)
-
może odmówić podpisania ustawy. Kieruje ją do ponownego
rozpatrzenia. Jeżeli poprawki prezydenta zostają odrzucone, to musi on podpisać
ustawę w ciągu 7 dni.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz