Zadaniem specjalisty public relations jest wykreowanie pozytywnego
wizerunku organizacji. Polega to przede wszystkim na opracowaniu i realizacji
strategii public relations.
Składa się z ona z czterech etapów:
1. Diagnozowanie
2. Planowanie
3. Realizacja
4. Ocena efektów
1 etap budowy strategii PR: Diagnozowanie polega na znalezieniu odpowiedzi na pytania dotyczące
sytuacji wyjściowej. Należy zbadać, jaki wizerunek organizacja posiada
wyjściowo i jak został on wykształcony. Diagnozowanie to proces znajdowania
odpowiedzi na następujące pytania:
1. Jak wygląda
sytuacja według kierownictwa organizacji i służb PR? Jak wygląda wizerunek
organizacji z punktu widzenia jej organów wewnętrznych? Jak według nas widzą
organizację inni?
2. Co myślimy sami o
sobie, czyli jak postrzegają organizację jej pracownicy?
3. Co otoczenie
zewnętrzne naprawdę myśli o organizacji?
Odpowiedzi na pierwsze i drugie pytanie dają obraz wizerunku własnego. Jest
to wyobrażenie kierownictwa organizacji o tym, co otoczenie organizacji myśli o
niej.
Znacznie ważniejsze jest poznanie wizerunku obcego. Jest on związany z
odpowiedzią na trzecie pytanie i przeprowadzenie zewnętrznego badania opinii
publicznej.
Poprzez zestawienie i skonfrontowanie wizerunku własnego z wizerunkiem
obcym (zewnętrznym) uzyskuje się diagnozę stanu wyjściowego. Porównując
wizerunek własny z wizerunkiem obcym należy odpowiedzieć na kolejne pytania:
1. Czy i na ile
istnieje zbieżność między tymi wizerunkami?
2. Czy obie strony
podobnie oceniają problemy, co do których ich zdaniem może powstać konflikt
(ocena potencjału konfliktowego)?
3. Czy z własnego i
obcego obrazu organizacji można wyłonić klarowny obraz jej dobrych i złych
stron?
Aby uzyskać czytelne i
jednoznaczne wyniki badania wizerunkowego wewnątrz i na zewnętrz organizacji,
należy wziąć pod uwagę następujące źródła informacji, na podstawie których
wystawi się diagnozę wizerunku:
· Archiwalia
Wszelkie dostępne w danej organizacji informacje archiwalne, przeszłe, np.
protokoły z posiedzenia dyrekcji;
o Sprawozdania z
działalności
o Dane ze statystyk i
bilansów, rachunków strat i zysków,
o Korespondencja
organizacji z partnerami biznesowymi, władzami administracyjnymi, klientami
itd.
o Sprawozdania z
uczestnictwa w różnego rodzaju wydarzeniach, np. targach, sympozjów,
konferencji itd.
· Badanie wizerunku medialnego
Przeprowadzenie analizy tego, co piszą i mówią o organizacji dziennikarze.
Jaki jest aktualny wizerunek branży, konkurencji. Jak układają się relacje ze
współpracownikami i partnerami. Zakres monitoringu medialnego zależy od zakresu
działań danej organizacji.
· Kontakty ze środowiskami opiniotwórczymi
(dziennikarzami, politykami, biznesmenami, ludźmi kultury, ludźmi nauki,
ekspertami etc.)
To, co myślą osoby z kręgów opiniotwórczych przenika do świadomości
obywateli, a przez to staje się w pewien sposób obowiązującym sposobem myślenia
dla większości społeczeństwa.
· Sondaże opinii społecznej
Jest to dość kosztowny proces, zlecany najczęściej firmom zewnętrznym,
które tym się zajmują. Należy postawić sobie jednoznaczny cel i przekazać sens
przeprowadzanego badania specjalistom, którzy będą się nim zajmować.
Najistotniejsze w profesjonalnie przeprowadzonej ankiecie jest właściwie –
klarowne, jednoznaczne – postawienie pytań i interpretacja odpowiedzi na nie.
Po przeprowadzeniu
badań mających na celu odtworzenie w celach badawczych wizerunku własnego i
wizerunku własnego przystępuje się do ich zestawienia. Może okazać się, że
wizerunek własny jest lepszy lub gorszy od obcego. Rzadko zdarza się, aby oba
wizerunki były tożsame.
Określenie wyjściowej
sytuacji i zdiagnozowanie wizerunku organizacji pozwala na przejście do
drugiego etapu budowania strategii PR, a mianowicie do planowania działań
mających na celu zmianę zastanej sytuacji i tym samym stworzeniu lepszego
wizerunku organizacji.
2 etap budowy
strategii PR: Planowanie to przede wszystkim:
1. Prewencja
antykryzysowa.
2. Określenie
konkretnych celów PR.
3. Określenie
konkretnych grup docelowych, na jakie będziemy oddziaływać.
4. Określenie środków
i narzędzi, jakie mają być wykorzystane do naszych informacji i argumentów.
5. Ustalenie roboczego
harmonogramu działania.
6. Ustanowienie
budżetu, czyli sposobu finansowania działań public relations.
Prewencja
antykryzysowa jest to cały dział PR, którego zespół stara się przewidzieć to, co jest
nieprzewidywalne, czyli kryzys. Kryzys to każde wydarzenie lub ciąg zdarzeń
mogące mieć negatywny wpływ na wizerunek organizacji, które ma następujące
cechy:
· Jest nagłe i nieoczekiwane,
· Jest natychmiast dostrzegane przez otoczenie
społeczne organizacji,
· Jest naglące z punktu widzenia konieczności
zajęcia stanowiska przez kierownictwo organizacji.
Kryzys z reguły oznacza konflikt, występujący pomiędzy dwoma lub więcej
stronami, o pewne wartości, które mogą mieć charakter materialny lub
niematerialny (zaufanie, prestiż, autorytet)
Wyznaczanie
celów. Oto przykładowe cele działań public relations w organizacji:
· Obrona przed określonymi atakami konkurencji
ujawnionymi najczęściej w mediach,
· Stworzenie przeciwwagi dla rosnącej aktywności
konkurencji w sferze PR,
· Poprawa kontaktów z wpływowymi osobistościami
i nośnikami środków masowego przekazu dla poprawy stanu ich wiedzy o problemach
i planach organizacji,
· Wzbudzenie zaufania i poparcia pracowników,
akcjonariuszy i innych grup otoczenia społecznego dla nowego kierownictwa
przedsiębiorstwa, jego polityki i decyzji,
· Zneutralizowanie krytyki społecznej, jaka
pojawia się w związku zamierzoną budzącą sprzeciw inwestycją,
· Udowodnienie otoczeniu społecznemu i
lokalnemu, że organizacja jest wrażliwa społecznie,
· Zaprezentowanie się otoczeniu społecznemu jako
bardzo dobry pracodawca.
Określenie
grup docelowych
Nazwanie grup docelowych i prawidłowe adresowanie kampanii do danych osób decyduje najczęściej o sukcesie lub jego braku całej realizowanej strategii PR. Grupy docelowe to otoczenie zarówno zewnętrzne, jak i wewnętrzne organizacji, podzielone ze względu na role, które odgrywają w stosunku do organizacji. Wyróżnia się trzy kręgi grup docelowych.
Nazwanie grup docelowych i prawidłowe adresowanie kampanii do danych osób decyduje najczęściej o sukcesie lub jego braku całej realizowanej strategii PR. Grupy docelowe to otoczenie zarówno zewnętrzne, jak i wewnętrzne organizacji, podzielone ze względu na role, które odgrywają w stosunku do organizacji. Wyróżnia się trzy kręgi grup docelowych.
Pierwszy krąg obejmuje najbliższe
wewnętrzne otoczenie organizacji. W jego skład wchodzą: dyrekcja organizacji,
zarząd, właściciele, rada nadzorcza, akcjonariusze, pracownicy i ich rodziny,
doradcy, kontrolerzy, adwokaci etc.
Drugi krąg obejmuje zewnętrzne
otoczenie organizacji, jednak nadal bliskie interesom reprezentowanym przez
organizację. Mogą to być: nabywcy dóbr i usług, użytkownicy sprzedawanych przez
organizację dóbr i usług, dostawcy towarów, usług, kredytów, władze lokalne, związki
zawodowe, lokalna społeczność, stowarzyszenia zawodowe i gospodarcze,
organizacje reprezentujące interesy konsumentów, inwestorzy, zwiedzający
goście, organizacje polityczne, szkoły i inne instytucje szkoleniowe,
instytucje ubezpieczeniowe, banki, władze podatkowe, konkurenci.
Najdalszy krąg, lecz bynajmniej nie
najmniej istotny, to krąg, w którego skład wchodzą wszystkie osoby i instytucje
kształtujące opinię publiczną, takie jak: pisarze, publicyści, dziennikarze,
środki masowego przekazu, nauczyciele i wychowawcy, uczniowie, studenci,
duchowni, doradcy z zagranicy, związki pisarzy, instytucje kulturalne i
naukowe, organizacje życia publicznego.
W zależności od tego,
do jakiej grupy docelowej adresuje się dany przekaz czy kampanię, należy
inaczej formułować komunikaty, używać innej formy przekazu, innego języka,
innych mediów. Jest to jeden z najistotniejszych etapów wytyczania strategii
public relations.
Określenie środków i
narzędzi public relations.
Do najczęściej i najbardziej popularnych środków i narzędzi public relations zalicza się:
Do najczęściej i najbardziej popularnych środków i narzędzi public relations zalicza się:
· Media
Wykształcenie, utrzymanie i pielęgnacja dobrych relacji z przedstawicielami
środków masowego przekazu to kluczowe zadania każdego specjalisty public
relations. Umiejętność sformułowania komunikatu prasowego, który zdoła
zainteresować dziennikarzy z prasy, radia i telewizji jest najcenniejszą
zdolnością służb PR. Wzbudzenie zainteresowania i opublikowanie istotnej z
punktu widzenia interesów organizacji informacji jest równoznaczne z sukcesem w
tej dziedzinie. Im mniejsza liczba zakłóceń, zniekształceń i zmian w
wiadomości, która został wysłana z organizacji, tym sukces większy.
· Umiejętność nawiązywania osobistych kontaktów
z liderami opinii (trendsetterami),
· Listy i telefony,
· Tzw. Małe formy publicznego przekazu (plakaty,
ulotki, billboardy I inne, które wiążą się z tożsamością firmy, np. logotypem)
· Organizowanie własnych imprez, akcji i
wydarzeń promocyjnych (eventy),
· Organizowanie konferencji prasowych – spotkań
prasowych i briefingów, na których można wejść w dialog z przedstawicielami
mediów,
· Redagowanie informacji prasowych, edytowanie
zawartości stron internetowych, wewnętrznych i zewnętrznych newsletterów,
· Opieka nad wydawnictwami pozaprasowymi takimi
jak: broszury, książki, foldery, sprawozdania roczne, przewodniki dla
pracowników,
· Tworzenie nośników elektronicznych (np.
korporacyjnych filmów),
· Internet.
Ustalenie roboczego
harmonogramu działania.
Etap planowania, w
którym szkicuje się kolejność podejmowanych działań, ich tempo i rytm. Plan
musi być logiczny, dobrze obliczony i rozłożony w czasie, a przede wszystkim
wykonalny. Ważne jest, aby o wszystkim w nim pomyśleć, ująć wszystkie
najważniejsze wydarzenia w nim i przeznaczyć na nie odpowiednią ilość czasu.
Ustanowienie
budżetu, czyli sposobu finansowania działań public relations.
Sposób finansowania działań PR zależy od dwóch rodzajów czynników:
Sposób finansowania działań PR zależy od dwóch rodzajów czynników:
1. Czynnika
bezpośrednio związanego z przedsiębiorstwem,
2. Czynnika związanego
z rynkiem / otoczeniem przedsiębiorstwa.
Odnosząc się do
pierwszego rodzaju należy wyróżnić następujące czynniki: wielkość
przedsiębiorstwa, długość działania przedsiębiorstwa, sytuację finansową
przedsiębiorstwa, udziały przedsiębiorstwa w rynku i przedmiot oferty rynkowej.
Wśród czynników
drugiego rodzaju wymienia się cechy dotyczące otoczenia organizacji, takie jak:
charakter i strukturę klientów, charakter innych grup otoczenia, charakter i
strukturę konkurencji, wielkość rynku, panujące na danym rynku zwyczaje i prawa
(ewentualne ograniczenia w reklamie), koszty realizacji konkretnej formy
przekazu, nasycenie rynku działaniami PR, tendencje rozwojowe rynku.
W zależności od tego,
czy w danej organizacji PR zalicza się do podstruktur marketingu czy traktuje
jako samodzielną inicjatywę, wyróżnia się dwie ścieżki finansowania:
Ścieżka marketingowa
Rozwiązanie typowo
marketingowe, w którym public relations jest jednym z narzędzi marketingu. W
tej sytuacji PR działa w ramach budżetu działu marketingu. Nie jest to
najlepsze rozwiązanie z punktu widzenia służb PR.
Ścieżka PR
Public relations jest
funkcją zarządzania i dysponuje swoim własnym budżetem (zadaniowym, istniejącym
jako część obrotów sprzedaży, limitowym, dyskrecjonalnym bądź istniejącym jako
część budżetu promocyjnego).
3 etap budowy
strategii public relations: Realizacja
Korzystając ze
stworzonego wcześniej harmonogramu przystępuje się do realizacji strategii.
Należy jednak pamiętać, że wiele zdarzeń trudno przewidzieć. Na taką
ewentualność trzeba się przygotować i reagować elastycznie i błyskawicznie.
4 etap budowy
strategii public relations: ocena efektów działań PR
Jest to najtrudniejsza
faza: przeciwności pojawiają się zarówno w sferze technicznej, jak i
psychologicznej. W sferze technicznej mieści się brak odpowiednich technologii
do zazwyczaj niemierzalnych skutków działań PR. Ponadto, każdy specjalista
public relations cierpi na brak: pieniędzy i czasu. Brak wystarczających
środków finansowych każe mu oszczędzać i czas, i fundusze na mierzeniu efektów.
To, co zostało nazwane
sferą psychologiczną mieści się w wyjaśnieniu, że nigdy niczego nie można być
pewnym stuprocentowo w public relations. A przez to, że większość efektów jest
niemierzalna i może być z tego względu oceniana tylko z punktu widzenia
subiektywnego, nic nie jest pewne.
Istnieją jednakże –
mimo tych trudności – dwie metody badania efektów działań public relations:
·
Metoda pragmatyczna
·
Metoda efektywnościowa
Metoda pragmatyczna polega na ocenie
założeń i ich rezultatu. Porównuje się zamierzenia z ich skutkami.
Przykładowo
przy organizowaniu konferencji prasowej ocenę jej skuteczności można
przeprowadzić w następujący sposób:
Ile konferencji odbyło się w ciągu roku? 3
Ilu dziennikarzy średnio zaproszono? 20
Ilu dziennikarzy średnio pojawiło się na konferencji? 15
Ile publikacji ukazało się po konferencji? 10
Ile ma wymowę, którą zaplanowaliśmy? 4
Ilu dziennikarzy średnio zaproszono? 20
Ilu dziennikarzy średnio pojawiło się na konferencji? 15
Ile publikacji ukazało się po konferencji? 10
Ile ma wymowę, którą zaplanowaliśmy? 4
Metoda pragmatyczna
polega również na zbudowaniu algorytmu poprzez ciąg pytań:
Czy dzięki danemu narzędziu informacja organizacji dotarł do wybranych
adresatów?
Czy doprowadziła do reakcji zwrotnej? Jeżeli tak, jakiego rodzaju była to reakcja?
Czy spowodowała ona zamierzony efekt, jeżeli chodzi o ukształtowanie pozytywnego nastawienia opinii publicznej i poparcia dla inicjatorów działań PR?
Czy można porównać i ocenić przydatność zastosowanych środków?
Czy w trakcie realizacji tych działań miały miejsce jakieś zakłócenia? Jeśli tak: jakiego rodzaju, jaki charakter obrały? Jakie były ich przyczyny i okoliczności ich powstania?
Czy doprowadziła do reakcji zwrotnej? Jeżeli tak, jakiego rodzaju była to reakcja?
Czy spowodowała ona zamierzony efekt, jeżeli chodzi o ukształtowanie pozytywnego nastawienia opinii publicznej i poparcia dla inicjatorów działań PR?
Czy można porównać i ocenić przydatność zastosowanych środków?
Czy w trakcie realizacji tych działań miały miejsce jakieś zakłócenia? Jeśli tak: jakiego rodzaju, jaki charakter obrały? Jakie były ich przyczyny i okoliczności ich powstania?
Metoda efektywnościowa polega na
porównywaniu sytuacji wyjściowej z sytuacją końcową. Wyróżnia się tu dwa
rodzaje narzędzi: o charakterze ogólnym i charakterze szczególnym. Do tych
pierwszych zalicza się wszystkie wymienione wcześniej przy etapie diagnozowania
narzędzia i środki public relations. Do narzędzi o charakterze szczególnym
zalicza się dodatkowo: mailing, wywiady telefoniczne i wywiady ankietowe.
Mailing sprowadza się do wysyłania listów, w których prosi się o swobodną
wypowiedź na interesujący organizację temat. Wadą tego rozwiązania jest jej
pracochłonność i niska skuteczność. Większość respondentów nie znajduje czasu
ani chęci, aby pisać list na zadany temat i zwyczajnie go ignoruje.
Wywiad telefoniczny polega na przeprowadzeniu ankiety w rozmowie telefonicznej. Zaletą tej
metody jest szybkość uzyskania odpowiedzi i szczerość respondentów. Wadą jest
niemożliwość zadania szerokich pytań, obejmujących kalejdoskopową problematykę.
W przypadku odpowiedzi do wyboru istnieje tendencja do wybierania pierwszej
odpowiedzi.
Wywiad ankietowy daje o wiele większą swobodę działań niż wywiad telefoniczny czy
mailing. Pozwala na wejście w dialog z respondentem, obserwowanie jego mimiki,
reakcji, tonu etc. Jest to jednak najdroższy sposób badania opinii, istnieje
niebezpieczeństwo deformacji odpowiedzi i nadinterpretacji ankietera. Istnieje
również wielu nieuczciwych ankieterów, którzy sami uzupełniają ankiety.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz