Teoria Smissa. Podstawą tej
koncepcji ustrojowej są: wolność działalności gospodarczej i wolna konkurencja,
które przy pomocy prawa popytu i podaży zapewniają harmonijny, a przez to stały
rozwój gospodarczy.
Dzisiejszy
system rynkowy zakłada wolność przepływu informacji i usług.
Współczesny
liberalizm
w sferze gospodarczej tworzy ideologię dla dobrego przeżycia ludzi bogatych,
nie dba o ubogich; przeżyje ten, kto jest silniejszy. Ta ideologia prowadzi do
podziału na tych, co mają i nie mają zasobów i dóbr. Wyznawcy tej orientacji
uważają, że to bezdomny jest winien temu, że nie ma gdzie mieszkać, że powinien
się kształcić i to mogłoby zapewnić mu dobrą sytuację finansową. Uważają, że
człowiek sam decyduje o tym, kim będzie i sam ponosi za to odpowiedzialność.
Przeciwnicy
uważają, że ingerowanie państwa w tę sferę społeczną powoduje pogłębienie
kryzysu.
Mechanizm
rynkowy
– sprawna forma gospodarowania jednak sam nie jest w stanie rozwiązać spraw
społecznych
Koncepcja
altruistyczna
– wyrasta z założeń humanitarnych. Dostrzega lukę, czyli pominięcie grup, które
są ubogie, które nie mają na to wpływu-niepełnosprawni, ludzie starzy,
porzucone dzieci. Zwracają oni uwagę ludzi np. upośledzonych z powodu czynników
niezależnych od nich. Sytuacje te powstają z powodu katastrof, epidemii. Niski
poziom oświaty utrudnia życie w społeczeństwie. Niekorzystne zmiany w
koniunkturze gospodarczej powodują bezrobocie. W krajach wysoko rozwiniętych
następuje szybki proces przesunięcia z przemysłu na usługi, a to powoduje
przesunięcie w strukturze zatrudnienia.
Idea
państwa opiekuńczego
– rozwinęła się w 2 połowie XXw. W
europie uważa się ustawodawstwo wprowadzające system ubezpieczeń społecznych.
Rozwój tego państwa nastąpił po zakończeniu II wojny światowej. Najdalej
„poszła” Szwecja, która szczyci się największymi podatkami, najdłuższym wiekiem
życia, najmniejszą umieralnością niemowląt.
Każde
państwo, które prowadzi politykę społeczną przeznacza na nią mniejszą lub
większą kwotę.
Interwencja
państwa w sferę społeczną jest oceniana pozytywnie lub negatywnie.
Celem
polityki społecznej jest osiągnięcie harmonijnego rozwoju
społeczno-gospodarczego(nie udało się go osiągnąć żadnemu państwu przez wiele
lat).
Działalność
państwa
występuje w 3 dziedzinach:
-
ekonomicznej
-
społecznej
-
politycznej
Schmid
zajmował się analizą skali wydatków na cele społeczne.
Dodatnim
wpływem
na cele społeczne w sferze ekonomicznej jest:
-
zmniejszenie wahań koniunkturalnych
-
utrzymanie spokoju społecznego
Dodatnim
wpływem
wydatków na cele społeczne jest:
-
pełniejszy dostęp do edukacji, czyli lepsze przygotowanie do pracy
-
zmiana kwalifikacji uczenia się, wydłużenie aktywności zawodowej
Argumenty
przeciw
zwiększaniu nakładów państwa na cele społeczne:
-
zwiększa koszty tworzenia nowych stanowisk pracy
-
zmiany wydajności koniunktury w świecie
-
może zwiększać deficyt
-
zwiększenie nakładów na utrzymanie kosztownych instytucji utrudnia funkcjonowanie
gospodarki
Dodatni
wpływ
państwa opiekuńczego w sferze społecznej:
-
zmniejszenie ryzyka obywatela
-
zwiększenie poczucia godności obywatela
-
zmniejszenie patologii społecznych
-
zmniejszenie tendencji do anonimowości poprzez popieranie stowarzyszeń
-
zmniejszenie nierówności społecznych
Negatywne
aspekty:
-
-
zmniejszenie odpowiedzialności jednostek, co prowadzi do postawy roszczeniowej
-
wytworzenie nowych nierówności i tworzenie nowej grupy pokrzywdzonych
-
erozja życia rodzinnego, społecznego
Dodatnie
aspekty
w dziedzinie politycznej:
-
umocnienie poczucia związku obywatela z państwem
-
zmniejszenie zagrożeń konfliktami klasowymi
-
lepsze możliwości kompromisów
-
mniejsza liczba strajków
Ujemne
aspekty:
-
może wystąpić konflikt na tle podziału dochodu narodowego, szczególnie między
osoby, które płacą wysokie podatki, a tymi którzy z tych świadczeń korzystają
-
może prowadzić do upadku cnót obywatelskich
-
trudność zmiany w zakresie uznawanych uprawnień, czyli trudno zmienić raz
nadane przywileje
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz