niedziela, 29 czerwca 2014

Ekonomia integracji europejskiej - notatki studenckie cz.1

Polityka handlowa – związana z funkcjonowaniem 3 swobód : przepływ towarów, osób i usług. Założenia wspólnej polityki handlowej zostały już określone w traktacie rzymskim.

Wspólna polityka handlowa w wymiarze wewnętrznym – ma aspekt wolnohandlowy, tzn. sprzyja wymianie handlowej między członkami tego ugrupowania.
Wspólna polityka handlowa w wymiarze zewnętrznym – ma charakter restrykcyjny (stara się ograniczyć napływ towarów z krajów trzecich).
Traktat rzymski zakładał zniesienie ceł. Traktat z 1986 r. wprowadził regulację umożliwiającą działanie rynku wewnętrznego. Zostały wypracowane własne metody oddziaływania, promocja własnego rynku wewnętrznego.
W latach 1968 – 88 zostały opracowane zasady i mechanizmy sterujące handlem z krajami trzecimi. Pierwsza sprawa, to ustalono wspólną taryfę celną (CT), która składa się z 21 sekcji, 99 rozdziałów i ok. 9500 pozycji towarowych, ustalonych na podstawie ustalonej nomenklatury.  Wprowadzono jednolity dokument administracyjny SAD, który pełni funkcje formularza celnego w eksporcie, imporcie i tranzycie. Dzięki temu wyeliminowano ok. 70 innych dokumentów.  Dokument SAD dotyczy wymiany z krajami trzecimi.
Wspólna taryfa celna obejmuje zakodowany system postanowień odnośnie ochrony rynku wewnętrznego : zawieszenia taryf, kwoty taryfowe, preferencje taryfowe, cła antydumpingowe, opłaty wyrównawcze, obciążenia wyrównawcze, zakaz importu, restrykcje importowe, zakaz eksportu i zwroty. Istnieją taryfy celne z krajami trzecimi.
Sprowadzanie z krajów trzecich surowców jest w zasadzie obłożone stawką zerową. Służą one do wyrobu produktów finalnych, które mają być konkurencyjne wobec innych krajów (wg UE).
Wartość stawek celnych rośnie wraz ze stopniem przetworzenia. Rada UE może czasowo zmieniać cła na surowce i półprodukty, które nie występują na obszarze UE lub są pozyskiwane w niewystarczających ilościach.
Wspólna polityka handlowa należy do najbardziej zintegrowanych polityk europejskich. Zasada wyłączności oznaczająca, że decyzje  dotyczące m.in. tej polityki, podejmowane są przez organy wspólnotowe a nie krajowe. Oznacza to też, że nie zwalnia wspólnoty z obowiązku skonsultowania jednolitego, wspólnego stanowiska z krajami członkowskimi. Służy do tego kontyngent ekspertów
Wpływy z ceł stanowią ok. 25% wszystkich wpływów.
Na mocy art. 30 TWE kraje członkowskie utrzymują prawo do : wprowadzania ograniczeń (import, eksport, tranzyt) uzasadnionych względami moralności publicznej, porządku publicznego, bezpieczeństwa, ochrony zdrowia i życia ludzi, zwierząt i roślin, ochrony narodowych dóbr kultury o wartości historycznej, artystycznej lub archeologicznej lub ochrony własności przemysłowej i handlowej.


Wspólna polityka handlowa spełnia 2 cele :
§  Cel wewnętrzny (integracyjny) – zabezpieczenie jednolitego rynku przez ochronę jednolitych reguł (konkurencji), wyrównania pola gry, wprowadzenia uczciwych warunków handlu dla podmiotów z krajów członkowskich i państw trzecich, wzmocnienie konkurencyjności wspólnoty
§  Cel zewnętrzny – działanie na rzecz wielostronnej liberalizacji handlu dobrami, usługami, rozwój kontaktów gospodarczych z państwami zewnętrznymi w formie umów handlowych stref wolnego handlu, unii celnych i postępowań preferencyjnych, wspomaganiu krajów słabiej rozwiniętych
Na wspólną  politykę handlową składa się 6 podstawowych elementów :
1.       Polityka celna
2.       Wspólne reguły dotyczące importu
3.       Wspólne reguły dotyczące eksportu
4.       Handlowe instrumenty ochronne
5.       Instrumenty promocji handlu
6.       Umowy handlowe

Ad.1) Polityka celna – podstawę tworzenia wspólnej taryfy celnej stanowi klasyfikacja produktów na grupy i podgrupy, oparta na scalonej nomenklaturze. Nomenklatura została zbudowana na bazie międzynarodowej klasyfikacji towarowej, administrowanej przez WTO i dzieli produkty na 15 tys. ośmiocyfrowych podgrup. UE tworzy zintegrowaną taryfę wspólnoty TALIC, publikowaną we wszystkich językach wspólnoty corocznie.
Polityka ceł autonomicznych wykorzystywana jest do zawieszania ceł  oraz stosowania referencyjnych stawek. Autonomiczne zawieszanie ceł oznacza częściowe lub całkowite zawieszanie normalnych stawek celnych, stosowanych wobec importowanych towarów w stosunku do całej wielkości importu lub jego określonej kwoty. System ten stosowany jest wyłącznie w imporcie surowców,  półproduktów oraz komponentów w celu obniżenia kosztów produkcji producentów europejskich. Nie może być użyty wobec produktów gotowych.
Preferencje celne udzielane są jako ulgi celne dla ściśle określonych kwot importowych, w ramach umów handlowych lub preferencji autonomicznych oraz jako jednostronne koncesje celne dla krajów Afryki, Karaibów i Pacyfiku oraz wobec krajów Basenu Morza Śródziemnego, a także na zasadzie wzajemności w ramach unii celnej z Turcją, San Marino i Andorą. Preferencje celne są elementem polityki wspierania  rozwoju krajów słabiej rozwiniętych. Stosowana jest tu reguła pochodzenia, gwarantująca, że z preferencji korzysta rzeczywiście beneficjent, a nie kraj trzeci , będący dostawcą materiałów, surowców, półproduktów.

Ad.2) Wspólne reguły dotyczą importu zostały wprowadzone w 1994 r. w celu określenia procedur pozwalających wspólnocie na zastosowanie systemu nadzoru lub środków ochronnych wobec produktów swobodnie importowanych z krajów trzecich, jeżeli to wymaga ochrona interesu producentów europejskich. Reguły te odnoszą się do wszystkich produktów z wyjątkiem produktów rolnych, objętych wspólną polityką rolną oraz do wszystkich krajów poza tymi wobec, których obowiązują odrębne, autonomiczne narzędzia handlowe.
Środki ochronne stosowane są wtedy, gdy import jest dokonywany w wielkich ilościach lub na takich warunkach, że grozi to powstaniem szkody lub powoduje poważną szkodę u producentów europejskich. W tej sytuacji KE może prowadzić kontyngenty importowe i systemy nadzoru.

Ad.3) Wspólne reguły dotyczące eksportu – wprowadzono je w 1999 r. Pozwalają wspólnocie na stosowanie narzędzi protekcyjnych w celu ograniczenia eksportu. Wprowadza się w przypadku braku podstawowych produktów lub konieczności wywiązania się z międzynarodowych umów.

Ad.4) Handlowe instrumenty ochronne – służą ochronie przeciw nieuczciwymi praktykami dostawców produktów na wspólny rynek oraz barierami handlowymi prowadzonymi przez kraje trzecie wobec eksportu wspólnoty.
Do tych procedur zalicza się procedury antydumpingowe oraz procedury antysubwencyjne.
Dumping – sprzedaż towarów na rynkach zagranicznych po cenach niższych od kosztów wytworzenia.
Subsydia – udzielenie pomocy finansowej do produkcji, eksportu lub przewozu.
Postępowanie antydumpingowe – może się skończyć na łożeniu cła definitywnego, które nie może przekraczać 5 lat.

Ad.5) Instrumenty promocji handlu – celem jest wspieranie dostępu do rynku światowego i obecność na tym rynku produktów z firm europejskich. Do strategii tej należą : informacja dla biznesu europejskiego o warunkach dostępu do różnych rynków zbytu, tworzenie i udostępnianie baz danych na temat sektorowych i horyzontalnych barier handlowych, promocja eksportu europejskiego oraz współpraca z WTO.

Ad.6) Umowy handlowe – zawierane są umowy handlowe, realizowane preferencyjne postępowania wobec państw trzecich i grupy państw. Zawierane przez Radę UE na wniosek KE : z krajami EFTA, z Szwajcarią, z Izraelem, krajami Basenu Morza Śródziemnego, unie celne z Turcją, San Marino, umowy z Macedonią i Chorwacją.
Intensywność handlu wewnętrznego jest zróżnicowana : najwyższe w Portugalii, Luksemburgu, Holandii, Belgii i Hiszpanii. Najniższe  : w Grecji, Finlandii, Szwecji, Włoszech. Najsłabiej związana z rynkiem europejskim jest Grecja. W Polsce poziom eksportu osiąga 69%, importu 62%.


Dlaczego ceny towarów są tak zróżnicowane w poszczególnych krajach?
1.       Różnice poziomu PKB na mieszkańca odzwierciedlające zróżnicowanie stopnia dobrobytu krajów członkowskich. Jest to spowodowane zależnością cen od poziomu dochodów ludności.
2.       Różnice intensywności konkurencji w stopniu powiązania z jednolitym rynkiem, stopień wdrożenia prawa europejskiego.

3.       Różnice w kosztach produkcji, zwłaszcza w kosztach pracy, kosztach surowców o dóbr pośrednich. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz