wtorek, 15 lipca 2014

Ekonomia integracji europejskiej - notatki studenckie cz.12

Pomoc publiczna – może dochodzić do 75%, a w sektorach wrażliwych sięga 30%. Generalnie obowiązuje  próg  50%.
Pomoc publiczna ze względu na zakres dzieli się na pomoc : regionalną, sektorową i horyzontalną.
Pomoc regionalna jest dopuszczalna jeżeli jest niezbędna do pobudzania długookresowego rozwoju obszarów, które charakteryzuje poziom PKB na 1 mieszkańca niższy niż 75% średniej unijnej.
Pomoc  sektorowa adresowana jest do odpowiedniego sektora. Jest dopuszczalna jeżeli przyspiesza niezbędne zmiany lub rozwój określonych sektorów, przywraca długookresowe funkcjonowanie określonych sektorów, łagodzi społeczne i gospodarcze skutki zmian w określonych sektorach w wyznaczonym czasie (np. zwalczanie bezrobocia wśród osób młodych, przemysł stoczniowy)
Pomoc horyzontalna adresowana jest nie do sektora lecz do sprawy. Jest dopuszczalna jeżeli wspiera restrukturyzację przedsiębiorstw, prace badawczo-rozwojowe, utrzymanie zatrudnienia lub tworzenie nowych miejsc pracy, rozwój MSP, działania przedsiębiorstw w zakresie ochrony środowiska, inwestycje energooszczędne, rozwój infrastruktury technicznej dla określonych przedsiębiorstw, rehabilitacja osób niepełnosprawnych.


Polityka transportowa – stanowi źródło pracy dla ok. 10 mln ludzi. Jest to trzecia polityka, która znalazła się w zapisach traktatu rzymskiego. Jednak dopiero w 1985 r. zaczęto pracować nad zasadami dotyczącymi transportu.

Cele polityki transportowej :
1.       Poprawa bezpieczeństwa drogowego (w skali roku na terenie całej UE ginie 40 tys. ludzi).
2.       Zapobieganie zagęszczeniu dróg i przeniesienie obciążeń transportowych na kolejnictwo i śródlądowe drogi wodne.
3.       Przeciwdziałanie zagęszczeniu dróg powietrznych dzięki wprowadzeniu w życie idei stworzenia jednego, europejskiego nieba.
4.       Wspieranie praw pasażerów.
5.       Zapewnienie wysokiego poziomu jakości usług transportowych
6.       Realizacja dużych inwestycji infrastrukturalnych.
7.       Radzenie sobie w warunkach globalizacji.
8.       Otwarcie międzynarodowego rynku kolejowego transportu towarowego.
Podział :
v  Przewozy towarowe – drogami lądowymi  44% towarów, drogami morskimi 41%, koleje 8%, drogo wodne śródlądowe  4% (Najwięcej koleją w Austrii i Niemczech-aż 20%, w Polsce 3%, pozostałe 15%).
v  Przewozy pasażerskie – drogi lądowe 79%, koleje 6%, drogi powietrzne 5%.
Zasady polityki transportowej :
1.       Inwestycje w infrastrukturę transportową winny kreować wzrost gospodarczy i funkcjonowanie wspólnego rynku poprzez swobodny przepływ ludzi i towarów.
2.       Wolna konkurencja i znoszenie wobec przewoźników ograniczeń technicznych i fizycznych ma służyć podnoszeniu wydajności i jakości świadczonych usług.
3.       Zarządzanie czasem poprzez wprowadzenie mechanizmów logistyki ma służyć skracaniu czasu świadczenia usług.

W tym zakresie :  
a)      Zniesiono podwójne opodatkowanie pojazdów silnikowych i zharmonizowano kalkulację opłat pojazdów.
b)      Ujednolicono zasady opodatkowania przewozów zarobkowych.
c)       Znormalizowano rachunkowość kolejową.
d)      Zniesiono subwencję państwa do transportu.
e)      Zbliżono ustawodawstwo państw członkowskich w odniesieniu do warunków pracy w transporcie (np. wprowadzenie tachografów).
Dopiero po 1985 r. po wzmiance Parlamentu Europejskiego została opracowana Biała Księga , a w niej wspólne zarysy polityki transportowej. Prawdziwa polityka transportowa została rozpoczęta od 1993 r. (traktat z Maastricht, jednolity rynek wewnętrzny).

Na system transportowy składa się 6 części :
1.       Drogowy                                         2.    Kolejowy
3.       Wodny śródlądowy                    4.    Morski
5.       Lotniczy                                           6.    Przemysłowy
Cele wspólnej polityki transportowej – usuwanie barier poprzez ujednolicenie przepisów socjalnych, podatki techniczne, promowanie swobodnej konkurencji między operatorami wszystkich państw członkowskich oraz znoszenie dyskryminacji przewoźnika z powodu jego siedziby.
W tym celu zaczęto  opracowywać wspólne relacje regulujące i umożliwiające przedsiębiorcom świadczenie usług transportowych w zakresie drugiego państwa członkowskiego(kabotaż).
Również przeprowadzono działania mające na celu uczciwą i swobodną konkurencję przez ustalenie kryteriów i warunków pomocy finansowej udzielonych przez państwo i zasad świadczenia usług publicznych przez przedsiębiorstwa transportowe. Liberalizacja związana była ze zwróceniem uwagi na pasażera jako podmiotu tego transportu.


Kolejne ważne kierunki polityki transportowej :
1.       Zwiększenie bezpieczeństwa we wszystkich środkach transportu.
2.       Poprawa jakości transportu.
3.       Lepsza ochrona środowiska naturalnego przed zanieczyszczeniami, powodowanymi przez transport.
4.       Określenie wspólnych norm pracy dla osób zatrudnionych w transporcie i kwalifikacji zawodowych.
5.       Stworzenie transeuropejskiej sieci transportowej.
Do wyznaczenia sieci zobowiązał traktat z Maastricht.
Transport kolejowy – w 1997 r. stanowił 20% ogólnego transportu, w 1998 r. spadł do 8,3%, w 2007 r. do 7,5%. Wtedy UE postanowiła wrócić do 8,3% udziału. Wzięto pod uwagę potrzebę modernizacji sieci kolejowej. Rozwój kolei ma odbywać się w 3 głównych osiach :
1)      Wsparcie dla kurczowej infrastruktury tj. modernizacja sieci i usuwanie wąskich gardeł.
2)      Wspieranie interoperacyjności poprzez uruchomienie europejskiego systemu zarządzania ruchem kolejowym.
3)      Osiągniecie otwarcia rynku kolejowego poprzez wprowadzenie europejskich licencji  dla maszynistów kolejowych, karty praw pasażera oraz jakości przewozów towarowych.
Transport intermodalny – czyli wzajemne powiązania gałęziowe. Został powołany program Marco Polo, który zakładał wzrost międzynarodowy przewozów ciężarówkami.  W 2007 r. powołano Marco Polo 2, który zakłada utworzenie autostrad morskich.
Transport wodny śródlądowy – liberalizacja rynku transportowego związana jest z redukcją nadpodaży usług (np. złomowanie statków) oraz wprowadzenia swobody zawierania umów i negocjowania cen za czarterowanie barek i statków.
Transport lotniczy – wysiłki koncentrują się na kontynuacji procesu harmonizacji zasad bezpieczeństwa, co znajduje swój wyraz w instytucjonalizacji. W 1987 r. wprowadzono częściową liberalizację targów lotniczych oraz rozszerzono dostęp przewoźników do regulacji obsługi pasażerskiej. Od 1990 r. uporządkowano system taryf, wprowadzono tzw. piątą wolność lotniczą, tzn. przywilej zabierania pasażerów, poczty i ładunków przeznaczonych dla państw trzecich oraz przewożenia poczty i ładunków z państw trzecich. Od 1993 r. wprowadzono wymóg posiadania licencji przewoźników i ustalono opłaty, stawki za przewóz pasażerów i towarów.
Transport drogowy – od 1992 r. ustanowiono wspólne zasady międzynarodowego transportu pasażerskiego autobusami, busami do prowadzenia międzynarodowych przewozów pasażerskich potrzebna jest licencja. W 1998 r. liberalizacja w zakresie dostępu do kabotażu odnośnie przewozu towarowego. Socjalny pakiet regulacji wspólnotowych w dziedzinie transportu drogowego obejmuje :
1)      Wymogi związane z dostępem do zawodu.
2)      Minimalny poziom przeszkolenia.
3)      Czas jazdy i odpoczynku (9 h jazdy na dobę, przerwa 10 h, co 3 h 45 minut odpoczynku).
4)      Minimalne procedury kontroli.


Poprawa bezpieczeństwa na drogach :
1.       Oznakowanie czarnych punktów.
2.       Stosowanie nowych technologii w motoryzacji.
3.       Harmonizacja systemu kar.


Z ekonomicznego punktu widzenia zadaniem KE jest stymulowanie polityki transportowej w 2 obszarach :
1.       Promocja kolei, żeglugi śródlądowej, transportu morskiego, aż po transport intermodalny w celu przejmowania z transportu drogowego przewozów towarowych na duże odległości.

2.       Podjęcie szybkich działań zmierzających do likwidacji zatłoczeń dróg w transporcie drogowym w związku z ciągłym wzrostem przewozów i rozwojem usług transportowych groźnych dla zachowania równowagi w środowisku naturalnym.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz