Polityka przemysłowa
– traktat rzymski nie precyzował tej problematyki. Początkowo miała charakter
narodowy (każdy kraj prowadził autonomiczną politykę przemysłową w ramach zasad
UE).
Odnośnie działania wobec
przemysłu traktat rzymski przewidywał :
1.
Tworzenie wspólnego rynku (swobody przepływu
towaru, usług itp.)
2.
Ochronę konkurencji między przedsiębiorstwami
3.
Zasady udzielania przez państwo pomocy dla
przedsiębiorstw w sposób, który nie zakłóca konkurencji
4.
Harmonizację przepisów prawnych,
administracyjnych, finansowych w celu ułatwienia współpracy w granicach
wspólnoty (EWG)
5.
Utworzenie Europejskiego Banku Inwestycyjnego
(EBI), wspierającego słabsze regiony i finansującego modernizację i restrukturyzację
Ujednolicenie polityki przemysłowej zaczęło się w latach 70.
jako efekt przeciwstawienia przemysłom USA i Japonii. Ustanowienie Białej
Księgi w 1985 r. pozwoliło na wdrożenie jednolitego, wspólnego rynku
europejskiego.
Dążono do :
1.
Stworzenia optymalnych możliwości funkcjonowania
gospodarki rynkowej
2.
Stanowienia norm prawno-administracyjnych i
formalnych, ułatwiających standaryzację, specyfikację technologiczną, dostęp do
zamówień publicznych
3.
Harmonizacji prawa gospodarczego
Traktat
z Maastricht, w którym zapowiedziano :
a)
Przyspieszenie dostosowania przemysłu do zmian
strukturalnych (zaczęło spadać znaczenie przemysłu ciężkiego)
b)
Wspieranie środowiska sprzyjającego inicjatywom
i rozwojowi przedsiębiorczości w UE, szczególnie małych i średnich przedsiębiorstw
c)
Wspieranie współpracy między przedsiębiorstwami
d)
Sprzyjanie lepszemu wykorzystaniu polityk
innowacyjnych badań rozwoju technologicznego (B+R)
Najistotniejsze regulacje
skierowane na umocnienie konkurencyjności przemysłu wspólnotowego znajdziemy w
preferencjach przewidujących w stosunku do MSP, wspierania badań i rozwoju i
odnoszących się do pomocy publicznej.
Uwspólnotowienie polityki
przemysłowej postrzegane jest przez UE jako lek na tendencje protekcjonistyczne
w politykach narodowych. Skonsolidowanie wysiłku na rzecz likwidacji
przestarzałych zakładów produkcyjnych będzie skuteczniejszym mechanizmem
ochrony przed dekoniunkturą.
MSP stanowią ponad 99% firm w UE. Są głównymi zakładami, które dają
pracę, zatrudniają ponad 60% siły roboczej. Są to firmy zatrudniające do 250
osób. Stanowią 65% obrotu gospodarczego i zajmują się różnymi dziedzinami.
Bardzo szybko potrafią się przebranżowić, są elastyczne przez co są hołubione
przez władze. Ich rola jest duża na tzw. obszarach wiejskich (w Polsce zajmują
93% a w UE ponad 90%). Małe firmy stanowią potencjał produkcyjny dla ludności
mieszkającej na tych obszarach. Koszty produkcji na obszarach wiejskich są
mniejsze niż na miejskich obszarach. MSP tworzą krajobraz małych miast i
miasteczek. Wśród całej MSP jest najwięcej przedsiębiorstw zatrudniających do 9
osób.
Traktat z Maastricht nałożył na WE i kraje członkowskie obowiązek
działania na rzecz stworzenia korzystnego otoczenia w celu rozwoju
przedsiębiorstw oraz współpracy z nimi. Wprowadza obowiązek zachęcania firm
(zwłaszcza MSP) do współpracy z ośrodkami badawczymi i uczelniami w zakresie
rozwoju technologicznego oraz wysokiej jakości. MSP jest trudniej – jeśli jest
1 właściciel to musi spełniać wiele funkcji, trudno im nadążyć za zmianami.
W 2000 r. w Lizbonie została
zatwierdzona Europejska Karta Małych Przedsiębiorstw. Wytyczyła główne cele
polityki UE wobec MSP, w tym kwestię polepszenia funkcjonowania firm na JRE
(Jednolity Rynek Europejski), uproszczenia sytemu podatkowego, ułatwienia
dostępu do źródeł finansowania. Dużym obciążeniem MSP są procedury
administracyjne – sprawozdawczość, finanse, rejestracja działalności.
Rodzaje
pomocy :
1.
Wsparcie finansowe w postaci dotacji – np. w
Hiszpanii jest udzielana pomoc w ramach funduszy strukturalnych oraz programów;
w Holandii jest rozbudowany system rządowych gwarancji kredytowych; w Francji
są specjalne programy finansowego wsparcia; Grecja-fundusze strukturalne w
regionach słabiej rozwiniętych
EBI udziela pożyczek dla firm zatrudniających.
2.
Preferencyjne stawki podatku i ulgi –
Hiszpania-zredukowana 30%-owa stawka preferencyjna; Francja-stawka
preferencyjna dla terenów upośledzonych, firmy podejmujące działalność są na 2
lata zwolnione od podatku za nieruchomości, im więcej miejsc pracy tym większa
pomoc; Szwecja nie ingeruje w funkcjonowanie MSP; Belgia i Portugalia-firmy
rozwijają się głównie o własny kapitał
Kto
jest uprawniony do skorzystania z pomocy :
a)
W rejonach, gdzie PKB jest mniejsze niż 75%
średniej unijnej
b)
Firmy realizują przedsięwzięcia z ochrony
środowiska, zwiększają zatrudnienie, inwestują w prace badawczo-rozwojowe, ratowanie firm zagrożonych upadłością
c)
Pomoc dla branż wrażliwych (funkcjonowanie jest
uzależnione od kondycji ekonomicznej np. przemysł tworzyw sztucznych, przemysł
stoczniowy, przemysł samochodowy, przemysł stalowy)
Polityka konkurencji – zjawisko konkurencji istnieje od dawna.
Konkurencja w wymiarze ekonomicznym jest źródłem dobrobytu (np. telefony komórkowe).
Negatywne
źródła konkurencji :
1.
Zwiększa się nadmierna koncentracja
2.
Uwypuklają się różnice między krajami i
regionami
3.
Uwypukla się podział świata
4.
Niszczenie środowiska naturalnego
5.
Osłabia się solidarność ludzka a rodzi agresja
Polityka konkurencji musi być
prowadzona, bo konkurencja służy konsumentom. Ich interes jest na 1. miejscu.
Dzięki konkurencji pojawiają się coraz nowsze i bardziej usprawnione modele
różnych produktów. 2. celem polityki konkurencji jest konkurencyjność unijnych
producentów na rynku światowym.
Europejska
polityka konkurencji jest realizowana na podstawie prawa traktatowego oraz
przepisów prawa wtórnego i służy do realizacji 2 celów :
1.
Z jednej strony zabezpiecza konkurencję na cały,
jednolitym rynku przed niekonkurencyjnymi zachowaniami podmiotów rynkowych i
barierami tworzonymi w wyniku działań rządowych (dumping, subwencja)
2.
Z drugiej strony służy podstawowym celom
integracyjnym takim jak : budowa rynku wewnętrznego, wspieranie
konkurencyjności przemysłowej i rozwoju technologicznego, zabezpieczenie
spójności ekonomiczno-społecznej, ochrona środowiska, ochrona konsumenta,
współpraca z krajami trzecimi i wyrównywania pola gry na arenie międzynarodowej
dla podmiotów gospodarczych.
Polityka konkurencji dba o to, by
konsumenci otrzymywali należne korzyści ze wzrostu bogactwa powstającego w
europejskiej gospodarce, chroni przed nadmierną koncentracją siły ekonomicznej
naruszającej interesy konsumentów, producentów i sprzedawców.
Polityka konkurencji rozpoczęła
się w latach 60.-70. Przyspieszony rozwój nastąpił w latach 80. Na szczeblu
europejskim politykę konkurencji prowadzi KE, instancją odwoławczą jest Sąd I
Instancji oraz ETS. W Polsce jest to UOKiK (Urząd Ochrony Konsumentów i
Konkurencji).
Reguły
konkurencji skierowane są do :
1.
Państw członkowskich
2.
Przedsiębiorstw
Ad.1)Chodzi o to, by państwa nie naruszały zasad równości w
handlu wewnątrz UE i nie zakłócały konkurencji na rynku wewnętrznym.
Ø
Jest to zakaz pomocy publicznej w zakresie, w
jakim wpływa na wymianę handlową.
Ø
Nakaz dostosowania monopoli państwowych o
charakterze handlowym w taki sposób, aby wykluczyć dyskryminację między
obywatelami państw członkowskich w odniesieniu do warunków zaopatrzenia i
zbytu.
Ø
Zasady działania państw członkowskich w
odniesieniu do przedsiębiorstw publicznych oraz świadczących usługi o
charakterze ogólnogospodarczym.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz