niedziela, 6 lipca 2014

Ekonomia integracji europejskiej - notatki studenckie cz.6

Konkurencja dotyczy zarówno państw członkowskich, jak i przedsiębiorstw.                                            
Dotyczące przedsiębiorstw: mają zapobiegać działaniom indywidualnym lub zbiorowych przedsiębiorstw, które zakłóciłyby konkurencję na rynku zewnętrznym (zakaz porozumień wszelkich zakłócających konkurencję). Takie działania, które polegają na podziale rynku zakłócają konkurencję.                                     - zakaz nadużywania pozycji dominującej przez 1 lub więcej przedsiębiorstw                                                                    -przeciwdziałanie nadmiernej koncentracji przedsiębiorstw (zjawiska przejmowania innych przedsiębiorstw również szkodzą konsumentom).


W UE polityka konkurencji jest oparta na zasadach:
1.       Zasada powszechności-  tzn. kontrolą objęte są wszystkie podmioty działające na jednolitym rynku z wyłączeniem rolnictwa.
2.       Zasada proporcjonalności- ograniczenie zdolności zachowań na rynku wewnętrznym nie może przekraczać tego, co jest niezbędne dla utrzymania efektywnej konkurencji (reflektuje się swobodę dopóki nie zostanie wykorzystana przeciw konsumentom.
3.       Zasada przejrzystości- przepisy, procedury i reguły są znane podmiotom gosp. (wszystkie akty prawne muszą być publikowane).
4.       Zasada rzetelności- decyzje muszą być podejmowane w oparciu o pełną znajomość rynku.
5.       Zasada autonomii narodowej- w zakresie usług powszechnych tj. telekomunikacja , usługi pocztowe, gazownicze, wodne, energetyka (inne, kraje członkowskie nie buntują się).
6.       Zasada sprawiedliwości, słuszności i uczciwości rynkowej- zachowanie równych szans zabezpieczenia konsumenta.


Zakaz stosowania pomocy państwowej:
1.       Generalny zakaz pomocy naruszającej wymianę pomiędzy państwami członkowskimi zakłócającej konkurencję lub grożącej zakłóceniem (art. 81.1 TWE).
2.       Pomoc uznana za zgodną z rynkiem wewnętrznym tzn. pomoc socjalna dla indywidualnych konsumentów w celu naprawienia szkód wyrządzonych przez: klęski żywiołowe, nadzwyczajne wydarzenia (art. 87.2 TWE).
3.       Pomoc dopuszczania jako zgodna z zasadami wspólnego rynku na mocy art. 87.3 TWE.


Za zgodną z regułami wspólnego rynku może być uznana pomoc przeznaczona na:
1.       Rozwój gosp. tych regionów, w których poziom życia jest nienaturalnie niski lub w których występuje niedostateczne zatrudnienie.
2.       Realizację projektów posiadających ogólnoeuropejskie znaczenie lub na zapobieżenie poważnym zakłóceniom gospodarce któregokolwiek państwa członkowskiego.
3.       Ułatwienie rozwoju pewnych form działalności lub pewnych regionów gosp.
4.       Wspieranie kultury ochrony dziedzictwa narodowego, jeśli nie wpływa na warunki handlu i konkurencji we wspólnocie.
5.       Inne rodzaje pomocy określane decyzją Rady UE na wniosek KE.


Pomoc publiczna- jest to przysporzenie dla danego podmiotu korzyści finansowej w następstwie czego następuje uprzywilejowanie danego przedsiębiorstwa w stosunku do konkurentów. Przybiera różne formy.


Formy pomocy publicznej:
Ø  gwarancje i poręczenia
Ø  ulgi kredytowe
Ø  dotacje
Ø  wkład kapitału
Ø  obniżki cen sprzedaży i najmu
Ø  wykonanie infrastruktury na terenie zakładu przedsiębiorstwa
Ø  umorzenie
Ø  rozłożenie podatku na raty oraz odroczenie spłaty
Pomoc ze środków publicznych może być udzielona nie tylko przez naczelne i regionalne organy państwa, ale także przez samorządy terytorialne i ich jednostki.

Aby określone działanie mogło być zakwalifikowane jako pomoc publiczna muszą bezwzględnie zostać spełnione 4 warunki jednocześnie zgodnie z traktatem europejskim:
1.       Jest to pomoc przyznana przez państwo członkowskie lub przy udziale zasobów państwowych bez względu na formę.
2.       Jest to pomoc, która zakłóca lub grozi zakłóceniem konkurencji przez sprzyjanie niektórym przedsiębiorstwom lub produkcji niektórych dóbr.
3.       Jest to pomoc selektywna (obejmuje niektóre sektory czy regiony).
4.       Jest niezgodna ze wspólnym rynkiem w zakresie w jakim wpływa na wymianę handlową między państwami członkowskimi.


Pomoc publiczna może być kierowana do określonych sektorów, regionów lub podmiotów gosp. Związana jest z realizacją określonych celów gospodarczych np.:
·         rozwój MSP
·         zmniejszenie różnic między regionami kraju
·         równoważenie rynku w sektorach uznanych za „wrażliwe” tj. podatne na wahania koniunktury, rekonstrukcje sektorów trudnych (np. górnictwo węglowe).
Pomoc powinna mieć charakter tymczasowy, jasne, przejrzyste reguły, być skierowana do określonych przedsiębiorstw lub projektów, może być również przeznaczona dla istniejących, aktywnie działających już na rynku.
Zasady kwalifikowania określonych działań jako pomocy publicznej określają rozporządzenia Rady Wspólnot Europejskich oraz KE dotyczące horyzontalnej pomocy państwa, pomocy w ramach Minimis pomocy dla MSP.


Zwrot pomocy publicznej występuje gdy:
1.       Podstawą udzielenia pomocy jest akt normatywny niezgodny z konstytucją, umowami międzynarodowymi, decyzjami wspólnotowymi.
2.       Akt prawny jest poprawnie skonstruowany, ale interpretacja jest niewłaściwa.
3.       Akt prawny dopuszczający pomoc publiczną jest poprawny, decyzja została podjęta poprawnie, ale beneficjent wykorzystał pomoc publiczną nie na to, na co była przeznaczona.

W UE prawie połowa pomocy jest kierowana do poszczególnych przedsiębiorstw, a nie w ramach ogólnonarodowych programów, dostępnych dla wszystkich (promowanie biedniejszych regionów, ochrona środowiska, szkolenia, promocja nowych technologii).

Beneficjenci otrzymujący pomoc mają obowiązek składania okresowych sprawozdań dotyczących tej pomocy oraz informowania organu nadzorującego w trybie wnioskowym. Organ nadzorujący składa sprawozdanie o udzielonej pomocy publicznej oraz przedstawia ocenę skuteczności i efektywności udzielonej pomocy w sferze konkurencji,

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz