Jednolity rynek europejski – 4 swobody
Unia celna była i nadal jest podstawą funkcjonowania WE.
Wprowadzenie unii celnej było punktem wyjścia
zachodnioeuropejskich procesów integracyjnych. Cło w handlu między krajami WE zostało
zniesione do 1968 r. Unia celna
przewidywała ujednolicenie polityki w takich kwestiach jak : zmiana taryf
celnych, zawieranie układów handlowych i celnych, stosowanie środków ochrony
rynku, harmonizacja polityki eksportowej w tym środków ochronnych. Najpierw
zniesiono cła importowe (do 1961 r.).
proces ten trwał długo gdyż chodziło o wpływy z opłat celnych i innych
podobnych. Budżety państw mogłyby się zawalić
gdyby zrobiono to zbyt szybko. Francja i Włochy uzależniły likwidację
ceł wewnętrznych od likwidacji ceł na artykuły przemysłowe. Mimo, że EWG funkcjonowało
to zdawano sobie sprawę, że każdy kraj członkowski musiałby zrezygnować z
ochrony własnego rynku ze względu na załamanie
się innego rynku.
Od 1 stycznia 1962
r. nie istnieją, poza niektórymi dziedzinami objętymi monopolem (np. tytoń),
ograniczenia ilościowe na artykuły przemysłowe a od połowy 1968 r. na większość produktów rolnych. W 1993 r. wspólny rynek zaczął działać.
Każdy kraj członkowski ma własne normy – obecnie w UE
istnieje ponad 100 tys. norm (np. normy dotyczące parametrów technicznych,
elektrycznych). Zastanawiano się, która norma jest najważniejsza. Wybrnięto z
tego dzięki powstaniu Europejskiego
Komitetu Normalizacji Elektroniki, który nad tym czuwa. W rozwiązywaniu problemów
technicznych funkcjonowaniu wspólnego rynku, przyjęto założenia, że normy
europejskie wprowadza się tylko tam gdzie jest to bezwzględnie konieczne, a tam
gdzie nie istnieją normy europejskie stosowana jest zasada wzajemnego
uznawania. Potwierdzeniem zgodności wytworzonego towaru z wymogami dyrektyw
jest znak CE. Oznacza to dopuszczenie
tego towaru na wspólnotowym rynku wewnętrznym.
Pojęcie rynek
wspólnotowy było używane przed UE. Zostało wprowadzone by zaakcentować EWG
i wspólną działalność krajów na rynku.
Rynek wewnętrzny
– to obszar UE oparty na tzw. „ 4 wolnościach” – swoboda przepływu towarów,
pracowników, kapitału oraz świadczenia usług między państwami UE. Od stycznia
1993 r. nie ma granic wewnętrznych , towar wprowadzony do obrotu w jednym państwie
UE może być swobodnie sprzedawany na terenie pozostałych państw UE. Dotyczy to kapitału
oraz ograniczonym zakresie usług.
I.
Swoboda przepływu towarów – jej
istotę stanowią elementy :
1.
Unia celna wraz z wspólną Taryfą Celną
2.
Zakaz ograniczeń ilościowych (kontyngentów) i środków
o skutku równoprawnym
3.
Zakaz opodatkowania dyskryminacyjnego i
protekcjonistycznego
4.
Nakaz reorganizacji monopoli państwowych o
charakterze handlowym
Swoboda obejmuje towary :
1.
Z państw członkowskich (z 27 krajów)
2.
Z państw trzecich, które znalazły się w jednym z
państw UE- po uiszczeniu należnych ceł (np. jeżeli Japonia sprzeda swoje auta
na rynek niemiecki i cło zostało zapłacone to nie ma żadnych przeszkód by wprowadzić
samochody do innych krajów)
Niestety ta swoboda nie dotyczy wspólnego rynku rolnego. Ponieważ
jest to rynek ściśle reglamentowany np. żeby z kraju trzeciego
importować/eksportować o,5 t mąki trzeba mieć pozwolenie. Ta swoboda jest
bardzo ograniczona.
Zakaz nakładania ceł
oraz opłat o skutku równoznacznym – to rożnego rodzaju opłaty nakładane
jednostronnie przez państwa członkowskie na produkty wspólnotowe na podstawie
innej niż taryfa celna lub przepisy podatkowe.
Kontyngenty to
ograniczenia ilościowe, wartościowe lub czasowe. To taka regulacja, która
utrudnia wprowadzenie na dany rynek.
Dopuszczalne ograniczenia z powodu przepływu towarów : względy
moralności publicznej, bezpieczeństwa publicznego, ochrony zdrowia ludzi, zwierząt
i roślin oraz ochrony narodowych dóbr kultury.
Zasady działania rynku
wewnętrznego :
1.
Zasada zakazu dyskryminacji (pochodzenie towaru,
narodowość, płeć, rasa, wyznanie, wiek, inwalidztwo, orientacja seksualna)
2.
Zasada zakazu ograniczeń towarów
nieuzasadnionych
Utrzymanie ograniczeń w dziedzinie swobody przepływu pracowników i
przedsiębiorczości jest zasadna
3.
Zasada lojalności państw członkowskich – wspólne
działanie ma zapewnić wykonanie zobowiązań wynikających z traktatów UE (nie
szkodzić celom UE)
4.
Zasada pomocniczości – WE może podjąć działania
tylko wówczas i w takim zakresie w jakim cele proponowanych działań nie mogą
być osiągnięte przez państwa członkowskie w wystarczający sposób
5.
Zasada proporcjonalności, czyli działania WE nie
mogą wykraczać poza to, co jest konieczne do osiągnięcia celów UE
II.
Swoboda przepływu osób i pracowników – wprowadzona w 1964 r.
Przez te lata była doskonale harmonizowana. W poszukiwaniu legalnej pracy można
wyjeżdżać do krajów UE. Ta swoboda była najwcześniej zasygnalizowana przez
Włochy.
Swoboda przepływu osób na obszarze UE stanowi
jeden z podstawowych elementów budowy wspólnego rynku pracy, rozwoju usług
świadczonych trans granicznie i swobody zakładania przedsiębiorstw oraz
budowania Europy obywatelskiej opartej na poszanowaniu człowieka i praw
mniejszości narodowych, wolności, niedyskryminacji, tolerancji i aktywności
obywatelskiej.
Pod pojęciem przepływu
osób należy rozróżnić problem tworzenia warunków do przemieszczenia się osób
w formie wyjazdów tymczasowych lub stałych od procesów migracyjnych
zachodzących miedzy krajami członkowskimi.
Swoboda przepływu osób
dotyczy znoszenia przeszkód w :
swobodnym podróżowaniu (zniesienie granic wewnętrznych w 1993 r. dla 9 krajów),
osiedlaniu, podejmowaniu nauki i pracy na całym obszarze UE, czyli dla
posiadaczy obywatelstwa UE.
Dotyczy to takich dziedzin jak : edukacja i nauka,
zamieszkania i podróżowania, praca najemna i na własny rachunek, ochrona
zdrowia, ubezpieczenia społeczne, bezpieczeństwo i prawa obywatelskie.
Zasada
niedyskryminacji zakazuje wszelkich form dyskryminacji w zakresie zatrudnienia, wynagrodzenia i innych warunków
pracy. Stosowany jest też zakaz dyskryminacji ze względu na płeć, rasę,
pochodzenie etniczne, religię, niepełnosprawność, wiek i orientację seksualną.
Oznacza to równy dostęp do rynku pracy i prowadzenia działalności zawodowej dla
obywateli UE. Wobec pracownika z innego kraju nie można stosować odmiennych warunków
niż te, które musi spełniać pracownik miejscowy i które wynikają z narodowych przepisów
prawa pracy
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz