poniedziałek, 15 września 2014

Prawo Administracyjne - cz.1

Pojęcie administracji – z łaciny administratore (organizować, urządzać, zarządzać, służyć, prowadzić jakieś sprawy), ściśle związana z funkcjonowaniem osób prawnych oraz państwowych jednostek organizacyjnych ; pewnego rodzaju organizacja ludzi zatrudnionych w celu realizacji zadań administracyjnych

Administracja rządowa - np. województwo, ministerstwa, ministrowie, premier

Administracja samorządowa -  np. gminy (urząd gminy), powiaty (urząd powiatowy - starostwo)

Cechy administracji :
v  Administracja rządowa działa na rachunek państwa
v  Administracja samorządowa działa na swój własny rachunek
v  Administracja może podejmować tylko takie decyzje, na które prawo zezwala, każdy organ administracyjny ma swój zakres kompetencji do których musi się stosować
v  Jeżeli prawo na to zezwala to dany organ działa jako monopolista na danym obszarze
v  Działania organów administracyjnych mają często charakter władczy, mogą być zastosowane środki przymusu administracyjnego
v  Organy administracyjne działają na zasadzie kierownictwa i podporządkowania
v  Administracja dziada w sposób ciągły
v  Administracja działa z racji realizacji swoich działań lub na wniosek strony zainteresowanej

Działalność administracji :
a)      Sfera zewnętrzna – działalność wobec podmiotów niepodlegających administracji

b)      Sfera wewnętrzna -  stosunki wewnątrz-administracyjne np. między pracownikami

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz