wtorek, 16 września 2014

Prawo Administracyjne - cz.2

Prawo administracyjne – późno powstało, w wieku XVIII ; ograniczanie władzy królewskiej, monarszej; musiało się dostosować do zmieniających relacji społecznych. Wywodzi się, że prawo administracyjne pochodzi od prawa cywilnego. Jest wewnętrzną gałęzią prawa, gałęzią niekodyfikowaną. Nie opiera się na zwyczajach, normach moralnych czy innych systemach normatywnych. Państwo w celu zapewnienia przestrzegania norm i przepisów prawa administracyjnego może stosować wobec adresatów sankcje. Reguluje szeroko pojęty proces administrowania. Integralna część systemu prawnego obowiązującego w państwie. Charakteryzuje je wewnętrzna struktura.

Dzieli się na 3 części :
1.       Prawo ustrojowe – dotyczy organizacji wewnętrznej, ustroju organizacji wewnętrznej , zasad funkcjonowania, struktury. Reguluje kwestie takich procesów jak : kierowanie, nadzór, kontrola. Podział administracyjny państwa.
2.       Prawo materialne – dotyczy wzajemnych uprawnień i obowiązków organów administracyjnych oraz jednostek znajdujących się poza administracją. Pełni rolę władczą, dominującą
3.       Prawo procesowe – reguluje czynności podejmowane przez organy administracyjne w szczególności reguluje działania sądownictwa administracyjnego, postępowania administracyjnego :
·         Postępowanie ogólne
·         Postępowanie egzekucyjne
·         Postępowanie podatkowe
Prawo procesowe jest jedyną skodyfikowaną częścią prawa administracyjnego (KPA, 14.02.1960 r.)
Ewidentny związek między prawem administracyjnym a konstytucyjnym. Konstytucja reguluje prawo administracyjne np. podział terytorialny.
Prawo finansowe a prawo administracyjne – np. prawo bankowe, rolne, podatkowe
Kontrola – podstawowy aspekt w administracji, jest częścią każdej administracji. Działalność kontrolna jest prowadzona dla oceny prawidłowości i poprawności działania. Powstają raporty, wnioski, które są przekazywane do wyższego szczebla. Kończą ją wnioski pokontrolne, z których wynika jak bardzo stan rzeczywisty rożni się od idealnego.
Nadzor – jest prowadzony ciągle, systematycznie. Skupia 2 aspekty : kontrola + możliwość wpływania na decyzje. Może mieć miejsce gdy pozwala na to prawo.
Kierownictwo – władztwo organizacyjne. Polega na kierowaniu zachowaniem innych podmiotów- przełożony  może wydać polecenie podwładnemu.
Podział administracji :
a)      Administracja scentralizowana – organy niższego szczebla są podporządkowane organom wyższego szczebla. Organy podporządkowane wykonują polecenia organów zwierzchnych
b)      Administracja zdecentralizowana – oznacza,  że organy niższego szczebla mają pewien zakres samodzielności
Klasyfikacja organów administracyjnych :
1.       Administracja rządowa
a)      Organy naczelne : sejm, senat, prezydent, TK, NSA, RM
b)      Organy centralne : każde ministerstwo, obejmuje całą RP, podlega organom naczelnym
c)       Organy terenowe : działają na poziomie województwa, administracja zespolona (to co podlega wojewodzie : straż pożarna, inspekcja pracy), administracja niezespolona (np. komendant garnizonu, urzędy skarbowe)
2.       Administracja samorządowa – funkcjonuje na 3 szczeblach : gmina, powiat, województwo. Województwo jest szczeblem administracji rządowej i samorządowej.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz