Prawo administracyjne
– późno powstało, w wieku XVIII ; ograniczanie władzy królewskiej, monarszej; musiało
się dostosować do zmieniających relacji społecznych. Wywodzi się, że prawo
administracyjne pochodzi od prawa cywilnego. Jest wewnętrzną gałęzią prawa, gałęzią
niekodyfikowaną. Nie opiera się na zwyczajach, normach moralnych czy innych
systemach normatywnych. Państwo w celu zapewnienia przestrzegania norm i przepisów
prawa administracyjnego może stosować wobec adresatów sankcje. Reguluje szeroko
pojęty proces administrowania. Integralna część systemu prawnego obowiązującego
w państwie. Charakteryzuje je wewnętrzna struktura.
Dzieli się na 3 części :
1.
Prawo
ustrojowe – dotyczy organizacji wewnętrznej, ustroju organizacji
wewnętrznej , zasad funkcjonowania, struktury. Reguluje kwestie takich procesów
jak : kierowanie, nadzór, kontrola. Podział administracyjny państwa.
2.
Prawo
materialne – dotyczy wzajemnych uprawnień i obowiązków organów
administracyjnych oraz jednostek znajdujących się poza administracją. Pełni
rolę władczą, dominującą
3.
Prawo
procesowe – reguluje czynności podejmowane przez organy administracyjne w
szczególności reguluje działania sądownictwa administracyjnego, postępowania
administracyjnego :
·
Postępowanie ogólne
·
Postępowanie egzekucyjne
·
Postępowanie podatkowe
Prawo procesowe jest jedyną
skodyfikowaną częścią prawa administracyjnego (KPA, 14.02.1960 r.)
Ewidentny
związek między prawem administracyjnym a konstytucyjnym. Konstytucja reguluje
prawo administracyjne np. podział terytorialny.
Prawo finansowe a prawo
administracyjne – np. prawo bankowe, rolne, podatkowe
Kontrola
– podstawowy aspekt w administracji, jest częścią każdej administracji. Działalność
kontrolna jest prowadzona dla oceny prawidłowości i poprawności działania. Powstają
raporty, wnioski, które są przekazywane do wyższego szczebla. Kończą ją wnioski
pokontrolne, z których wynika jak bardzo stan rzeczywisty rożni się od
idealnego.
Nadzor
– jest prowadzony ciągle, systematycznie. Skupia 2 aspekty : kontrola +
możliwość wpływania na decyzje. Może mieć miejsce gdy pozwala na to prawo.
Kierownictwo
– władztwo organizacyjne. Polega na kierowaniu zachowaniem innych podmiotów- przełożony może wydać polecenie podwładnemu.
Podział
administracji :
a)
Administracja
scentralizowana – organy niższego szczebla są podporządkowane organom
wyższego szczebla. Organy podporządkowane wykonują polecenia organów
zwierzchnych
b)
Administracja
zdecentralizowana – oznacza, że organy
niższego szczebla mają pewien zakres samodzielności
Klasyfikacja
organów administracyjnych :
1.
Administracja rządowa
a)
Organy naczelne : sejm, senat, prezydent, TK,
NSA, RM
b)
Organy centralne : każde ministerstwo, obejmuje
całą RP, podlega organom naczelnym
c)
Organy terenowe : działają na poziomie
województwa, administracja zespolona (to co podlega wojewodzie : straż pożarna,
inspekcja pracy), administracja niezespolona (np. komendant garnizonu, urzędy skarbowe)
2.
Administracja samorządowa –
funkcjonuje na 3 szczeblach : gmina, powiat, województwo. Województwo jest
szczeblem administracji rządowej i samorządowej.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz