Aby stosunek prawny mógł być nawiązany musi nastąpić fakt
prawny, który może mieć postać zdarzenia, działania.
Stosunek
administracyjno-prawny powstaje w wyniku działalności regulowanej
przepisami prawa administracyjnego. Ma on charakter władczy (jedna ze stron
może samodzielnie decydować o treści stosunku prawnego- nakazy, zakazy, zgody
lub jej brak). Jest stosunkiem równorzędnym gdyż organ administracyjny pełni dominująca
rolę.
Nawiązanie tego stosunku następuje
:
Ø
Gdy organy administracyjne nakładają na
obywateli obowiązki, uprawnienia
Ø
Stosunek administracyjno- prawny powstaje gdy
jednostki nieadministracyjne domagają
się od organów administracyjnych określonych rozstrzygnięć
Stosunek
administracyjno-prawny istnieje tak długo dopóki: jeden z podmiotów musi zgodnie z prawem zachować
się w sposób pożądany przez drugi podmiot. Zakończenie stosunku może mieć
również miejsce w przypadku śmierci osoby fizycznej.
Stosunek
administracyjno-prawny ma charakter obowiązkowy. Oznacza to ograniczoną swobodę
lub całkowity jej brak przy współokreślaniu treści stosunku. Może on rozstrzygać
konflikty powstające na tle jego treści w oparciu o procedurę administracyjną
Rozwiązania wykonania : dwuinstancyjność, obowiązek
uczestnictwa w postępowaniu, jawność działań administracji, instytucje
kontrolujące
Elementy stosunku
administracyjno-prawnego :
v
Przedmiot
stosunku administracyjno-prawnego – określony przez prawo administracyjne.
Owym przedmiotem są zadania administracji przypisane do konkretnego organu
administracyjnego.
v
Podmiot
stosunku administracyjno-prawnego – osoby fizyczne lub prawne, jednostki
organizacyjne posiadające osobowość prawną, organy administracyjne
(instytucje). Może dojść do stosunku administracyjno-prawnego, w którym
uczestniczą wyłącznie organy administracyjne (taki rodzaj stosunku nazywamy
wewnętrznym stosunkiem administracyjnym.)
v
Treść
– są to uprawnienia i obowiązki. Polega na działaniu, znoszeniu czy zaniechaniu
obowiązków lub uprawnień, które maja charakter osobisty tzn. nie mogą być
przenoszone na inne osoby.
Uprawnienie – możliwość wyboru
określonego zachowania
Obowiązek – zakazy, nakazy dla
konkretnego adresata, obowiązek przestrzegania
Występuje sprzężenie zwrotne.
Sposoby nawiązywania
stosunku administracyjno-prawnego :
ü
Z mocy prawa – np. stawianie się do komisji
poborowej
ü
Z racji wydania indywidualnego aktu
administracyjnego
ü
Zgłoszenie się strony z roszczeniem
ü
Przez określone prawem zachowanie obywatela lub
organu administracyjnego
ü
Mogą powstawać przez działanie faktyczne organów
administracyjnych lub organów wykonujących funkcje administracyjne
Typologia stosunków administracyjno-prawnych
1.
Stosunki
materialne odwołują się do tej części prawa – dotyczą praw i obowiązków
a)
mogą one mieć charakter trwały (np. obowiązek szkolny)
b)
o charakterze działania jednorazowego (np.
kontrola samochodu)
2.
Stosunki
procesowe – trwają przez cały okres postępowania administracyjnego
a)
Stosunek sporno-procesowy – rozpoczyna się gdy
decyzja administracyjna zostaje zaskarżona przez jedną ze stron. Realizowane
przed sądami administracyjnymi.
3.
Stosunki
egzekucyjne – zastosowanie środków przymusu, zmuszających stronę do
podporządkowania się decyzji organu administracyjnego
4.
Stosunki
nadzoru – stosunki opierające się na zależności służbowej (relacja miedzy przełożonym
a podwładnym)
Ogół stosunków można podzielić
na :
·
Wewnętrzne – wewnątrz organu administracyjnego
·
Zewnętrzne – pomiędzy organem administracyjnym a
innym organem znajdującym się w otoczeniu
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz