Źródła prawa
administracyjnego – źródła prawa powszechnie obowiązującego
1)
Podział źródeł ze względu na pozycje organu
wydającego akt normatywny
a)
Źródła prawa stanowione przez naczelne organy państwa
b)
Akty prawa stanowione przez centralne organy
administracji państwowej
c)
Akty prawne stanowione przez organy
administracji rządowej w województwie i jednostki samorządu terytorialnego
2)
Podział ze względu na sfery działania
administracji
a)
Sfera zewnętrzna – dotyczy relacji zachodzących
między podmiotami a organami
b)
Sfera wewnętrzna – relacja między organami
administracyjnymi
3)
Podział źródeł prawa ze względu na treść aktu
prawnego
a)
Źródła ustrojowe – konstytucja
b)
Źródła funkcjonalne – kwestie organizujące
c)
Źródła określające prawa i obowiązki
Źródła prawa powszechnie obowiązującego
:
I.
Konstytucja
– stanowi przepisy naczelnych organów państwowych, ustala jego tryb
działań, zakres oraz kompetencje. Np. podział terytorialny, samorząd.
II.
Ustawy
– regulują wszystko związane z funkcjonowaniem administracji. Określają relacje między obywatelem a
organami państwa. Określają pozycję obywatela i co mu wolno czynić. Z punktu
widzenia praktyki są one najważniejsze. Regulują wszystko to, czego nie
reguluje konstytucja.
III.
Ratyfikowane
umowy międzynarodowe
Ratyfikacja – przyjecie takiego aktu
do wewnętrznego porządku prawnego i podpisanie przez prezydenta. Sejm musi uchwalić
ustawę by prezydent mógł ja ratyfikować. Prezydent może odesłać umowę do Trybunału
Konstytucyjnego. Umowa jest ogłaszana w Dzienniku Ustaw.
Międzynarodowe umowy administracyjne
– umowy dotyczą zadań wykonywanych przez organy administracyjne, dotyczące np.
kwestii celnych, paszportowych, komunikacyjnych
IV.
Rozporządzenia
– to akt wykonawczy do ustawy. Mogą je wydawać np. prezydent RP, premier, ministrowie, KRRiT. W
ustawie jest napisane kto ma wydąć rozporządzenie. Podlegają kontroli zgodności
z konstytucją (TK) i kontroli wewnętrznej.
Rozporządzenia z mocą ustawy – inaczej
dekret lub ordonans. Są równe ustawie. Może je wydawać prezydent na wniosek rządu
w bardzo specyficznych i rzadkich sytuacjach, np. : stan wyjątkowy, wojenny, klęski
żywiołowej, nadzwyczajny. Wszystkie dekrety muszą być przez sejm i senat przyjęte
lub odrzucone.
V.
Zarządzenia
– mają często charakter wewnętrzny , np. dotyczący ubioru
VI.
Akty prawa
miejscowego – zawierają przepisy prawne powszechnie obowiązujące na danym
terytorium. Są wydawane na podstawie upoważnienia ustawowego.
Wojewoda
(reprezentant rządu w województwie) wydaje akty normatywne. Jego rozporządzenia
muszą być przekazywane dalej- marszałkowi województwa, starostom, wójtom.
Premier jako zwierzchnik wojewody może uchylić jego akt
Rady powiatów i gmin
– wydają przepisy porządkowe, organizacyjne. Mają one postać uchwał i mogą dotyczyć spraw określonych w statucie
jednostki (np. budżetu). Mogą również dotyczyć jednostek pomocniczych np.
sołectwa. Będą dotyczyły np. zasad gospodarowania mieniem, zapewnienia
bezpieczeństwa, ochrony środowiska.
Organy wykonawcze :
v
Gmina – wójt lub burmistrz
v
Powiat – rada powiatu
Akty prawa miejscowego mogą być zaskarżane do sadu
administracyjnego.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz