czwartek, 18 września 2014

Prawo Administracyjne - cz.4

Źródła prawa administracyjnego – źródła prawa powszechnie obowiązującego

1)      Podział źródeł ze względu na pozycje organu wydającego akt normatywny
a)      Źródła prawa stanowione przez naczelne organy państwa
b)      Akty prawa stanowione przez centralne organy administracji państwowej
c)       Akty prawne stanowione przez organy administracji rządowej w województwie i jednostki samorządu terytorialnego
2)      Podział ze względu na sfery działania administracji
a)      Sfera zewnętrzna – dotyczy relacji zachodzących między podmiotami a organami
b)      Sfera wewnętrzna – relacja między organami administracyjnymi
3)      Podział źródeł prawa ze względu na treść aktu prawnego
a)      Źródła ustrojowe – konstytucja
b)      Źródła funkcjonalne – kwestie organizujące
c)       Źródła określające prawa i obowiązki

Źródła prawa powszechnie obowiązującego :
        I.            Konstytucja – stanowi przepisy naczelnych organów państwowych, ustala jego tryb działań, zakres oraz kompetencje. Np. podział terytorialny, samorząd.
      II.            Ustawy – regulują wszystko związane z funkcjonowaniem administracji.  Określają relacje między obywatelem a organami państwa. Określają pozycję obywatela i co mu wolno czynić. Z punktu widzenia praktyki są one najważniejsze. Regulują wszystko to, czego nie reguluje konstytucja.
    III.            Ratyfikowane umowy międzynarodowe

Ratyfikacja – przyjecie takiego aktu do wewnętrznego porządku prawnego i podpisanie przez prezydenta. Sejm musi uchwalić ustawę by prezydent mógł ja ratyfikować. Prezydent może odesłać umowę do Trybunału Konstytucyjnego. Umowa jest ogłaszana w Dzienniku Ustaw.

Międzynarodowe umowy administracyjne – umowy dotyczą zadań wykonywanych przez organy administracyjne, dotyczące np. kwestii celnych, paszportowych, komunikacyjnych
    IV.            Rozporządzenia – to akt wykonawczy do ustawy. Mogą je wydawać np.  prezydent RP, premier, ministrowie, KRRiT. W ustawie jest napisane kto ma wydąć rozporządzenie. Podlegają kontroli zgodności z konstytucją (TK) i kontroli wewnętrznej.

Rozporządzenia z mocą ustawy – inaczej dekret lub ordonans. Są równe ustawie. Może je wydawać prezydent na wniosek rządu w bardzo specyficznych i rzadkich sytuacjach, np. : stan wyjątkowy, wojenny, klęski żywiołowej, nadzwyczajny. Wszystkie dekrety muszą być przez sejm i senat przyjęte lub odrzucone.
      V.            Zarządzenia – mają często charakter wewnętrzny , np. dotyczący ubioru
    VI.            Akty prawa miejscowego – zawierają przepisy prawne powszechnie obowiązujące na danym terytorium. Są wydawane na podstawie upoważnienia ustawowego.

Wojewoda (reprezentant rządu w województwie) wydaje akty normatywne. Jego rozporządzenia muszą być przekazywane dalej- marszałkowi województwa, starostom, wójtom. Premier jako zwierzchnik wojewody może uchylić jego akt

Rady powiatów i gmin – wydają przepisy porządkowe, organizacyjne. Mają one postać uchwał  i mogą dotyczyć spraw określonych w statucie jednostki (np. budżetu). Mogą również dotyczyć jednostek pomocniczych np. sołectwa. Będą dotyczyły np. zasad gospodarowania mieniem, zapewnienia bezpieczeństwa, ochrony środowiska.

Organy wykonawcze :
v  Gmina – wójt lub burmistrz
v  Powiat – rada powiatu

Akty prawa miejscowego mogą być zaskarżane do sadu administracyjnego. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz