piątek, 19 września 2014

Prawo Administracyjne - cz.5

Podstawowe zasady prawa administracyjnego i administracji
v  Zasady działają by ujednolicać
v  Polityka administrowania – administruje się po to, aby osiągnąć pewne cele
v  Ujednolicenie wyników interpretacji prawa administracyjnego – by wnioski były zbieżne

1.       Zasada praworządności – wszystkie organy administracyjne powinny wykonywać swoje funkcje na podstawie obowiązującego prawa; wywodzi się bezpośrednio z konstytucji
Organy administracyjne muszą przestrzegać obowiązków, które są przez prawo nałożone.
Aby realizować zasadę praworządności potrzebne są gwarancje praworządności :
a)      Gwarancje materialne – warunki ekonomiczne, społeczne sprzyjające przestrzeganiu prawa
b)      Gwarancje formalne – rozwiązania prawne, ustanowione w celu zabezpieczenia przestrzegania prawa; kontrola zgodności np. z ustawami

2.       Zasada demokratyzmu – związana z ustrojem państwa, wywodzi się z konstytucji. Wiąże się z szeroko pojętymi wolnościami, prawami, swobodami, które mogą być stosowane.

3.       Zasada pomocniczości (subsydiarności) – jedna z głównych zasad funkcjonowania UE.


4.       Zasada udziału obywateli w administrowaniu – kwestie związane z sądownictwem, samorządem terytorialnym, organizacjami pozarządowymi. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz