Podstawowe zasady
prawa administracyjnego i administracji
v
Zasady działają by ujednolicać
v
Polityka administrowania – administruje się po
to, aby osiągnąć pewne cele
v
Ujednolicenie wyników interpretacji prawa
administracyjnego – by wnioski były zbieżne
1.
Zasada
praworządności – wszystkie organy administracyjne powinny wykonywać swoje
funkcje na podstawie obowiązującego prawa; wywodzi się bezpośrednio z
konstytucji
Organy administracyjne muszą przestrzegać
obowiązków, które są przez prawo nałożone.
Aby realizować zasadę praworządności potrzebne są gwarancje praworządności :
a)
Gwarancje
materialne – warunki ekonomiczne, społeczne sprzyjające przestrzeganiu
prawa
b)
Gwarancje
formalne – rozwiązania prawne, ustanowione w celu zabezpieczenia
przestrzegania prawa; kontrola zgodności np. z ustawami
2.
Zasada
demokratyzmu – związana z ustrojem państwa, wywodzi się z konstytucji.
Wiąże się z szeroko pojętymi wolnościami, prawami, swobodami, które mogą być
stosowane.
3.
Zasada
pomocniczości (subsydiarności) – jedna z głównych zasad funkcjonowania UE.
4.
Zasada
udziału obywateli w administrowaniu – kwestie związane z sądownictwem,
samorządem terytorialnym, organizacjami pozarządowymi.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz