Źródła prawa
administracyjnego
1. Wewnętrzne źródła prawa (te które są
wydawane wewnątrz administracji)
Ø
Uchwały Rady Ministrów
Ø
Zarządzenia Prezesa Rady Ministrów, zarządzenia
ministrów, zarządzenia Prezydenta RP (mogą być poddane kontroli TK i uchylone)
Ø
Regulaminy, instrukcje, okólniki, wytyczne
Regulaminy określają zasady organizacji, funkcjonowania oraz wewnętrzną
strukturę jakiejś organizacji
Pozostałe – dokumenty zawierające treść informacyjną lub interpretacyjną
Ø
Statuty – akty o charakterze wewnętrznym, posiadają
dużą rolę i znaczenie. Mają charakter organizacyjny (w sensie ogólnym)
2. Źródła prawa wspólnotowego
·
Prawo pierwotne (traktatowe) – w drodze
zawierania umów międzynarodowych
·
Prawo wtórne, pochodne (stanowione) – uchwalone
przez instytucje unijne
A.
Prawo instytucjonalne – określa pozycję prawną,
kompetencje organów oraz stosunki między porządkiem prawnym Unii a porządkiem
prawnym państw członkowskich
v
Zasada pierwszeństwa prawa wspólnotowego – nad
prawem wewnętrznym
v
Zasada bezpośredniego stosowania prawa
wspólnotowego – nie potrzeba pośrednich aktów wprowadzających w życie
Prawo instytucjonalne reguluje
również procedury stanowienia prawa wspólnotowego, tryb w jakim ma być prawo uchwalone.
B.
Prawo materialne – reguluje te rodzaje
działalności, które objęte są sferą oddziaływania traktatów unijnych. Reguluje
4 podstawowe swobody UE: swobody przepływu towarów, osób, usług i kapitału.
Traktaty –
założycielskie (traktat paryski 1951r.,
traktat rzymski, traktat z 1968r. – jednolity akt europejski, traktat z
Maastricht powołujący bezpośrednio UE)
Rozporządzenia –
zawierają ogólne regulacje prawne, są wiążące, obowiązują we wszystkich
państwach UE. Mogą być uchwalane przez: Parlament Europejski, Radę UE i Komisję
Europejską.
Dyrektywy – są
skierowane do konkretnych adresatów, którymi mogą być państwa członkowskie.
Zawierają określony cel, który ma być zrealizowany. Nie stosuje się
bezpośrednio.
Decyzje –
regulują przypadki indywidualne i konkretne co oznacza, że adresatami mogą być
osoby fizyczne, prawne włącznie z państwami członkowskimi.
Zalecenia i opinie
– wydawane są przez KE. Nie są to akty wiążące i dotyczą wyrażenia stanowiska
przez instytucje unijną lub jest to w sposób przedstawienia postulatów
dotyczących zachowania adresatów.
Umowy międzynarodowe
– zawierane przez UE z krajami trzecimi.
Państwa UE nie mogą uchylać unijnych aktów prawnych. Prymat
prawa unijnego nad wewnętrznym porządkiem prawnym.
Ogłaszanie aktów
normatywnych
Dzienniki
promulgacyjne – Dziennik Ustaw, Monitor Polski, Dzienniki Urzędowe
Ministrów, Dzienniki Urzędowe Urzędów Centralnych, Wojewódzkie Dzienniki
Urzędowe
ü
Dziennik Ustaw – ogłaszana jest Konstytucja,
ustawy, rozporządzenia z mocą ustawy, rozporządzenia, teksty jednolite aktów
prawnych, orzeczenia TK, uchwały Rady Ministrów, akty prawne dotyczące stanu
wojny, zawarcia pokoju, referendum konstytucyjnego, ogólnokrajowego, skrócenia
kadencji parlamentu, wyborów prezydenckim i parlamentarnych, mobilizacji stanu
wojennego, stanu klęski żywiołowej oraz stwierdzenia ważności wyborów
parlamentarnych, prezydenckich i referendum.
ü
Monitor Polski – zawiera zarządzenia prezydenta,
uchwały RM, zarządzenia premiera, niektóre orzeczenia TK w tym o niemożności
sprawowania urzędu przez prezydenta i postanowienia w sprawie sporów
kompetencyjnych między naczelnymi organami państwa
ü
Monitor Polski B – zawiera sprawozdania
finansowe, obwieszczenia i ogłoszenia podmiotów gospodarczych
ü
Dzienniki Urzędowe Ministrów – ogłaszane są akty
prawne organu wydającego dziennik oraz orzeczenia TK odnośnie opublikowanych
tam aktów
ü
Wojewódzkie Dzienniki Urzędowe – wydawane są
przez wojewodę, zawierają akty prawa miejscowego wydawane przez organy
administracji zespolonej i niezespolonej a także przez organy samorządowe,
statuty związków międzygminnych, powiatów, akty Prezesa RM uchylające akty
prawa miejscowego, uchwały budżetowe i sprawozdania z wykonania budżetu,
informacje, komunikaty, obwieszczenia, ogłoszenia
3.
Nieformalne
źródła prawa administracyjnego –
zaliczamy tzw. zwyczaj, orzecznictwo sądowe, doktrynę prawniczą oraz normy i
zasady pozaprawne
Zwyczaj – pewne rozstrzygnięcie, pewien rodzaj zachowania, który
poprzez wielokrotność powtarzania się stał się częścią świadomości prawnej
społeczeństwa.
Orzecznictwo sądowe – jest zawsze wydawane w konkretnej sprawie.
Mają duże znaczenie dla wykładni prawa.
Doktryna prawnicza – zbiór poglądów znawców, ekspertów prawa. Są
dalej przekazywane
Normy i zasady pozaprawne – kwestia uwzględnienia innych systemów
normatywnych: etycznych, moralnych, których nie da się do końca sprecyzować
Doświadczenie życiowe – jest niemierzalne, zróżnicowane. Chodzi o
ogólne kwestie opierające się na zdrowym rozsądku
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz