5.
Zasady
współżycia społecznego – zasady, które nie są sprecyzowane w sensie
dosłownym. Stanowią element porządku prawnego (może dotyczyć kwestii prawa
administracyjnego czy cywilnego). Uwzględniają normy etyczne, społeczne,
moralne (nie tylko przepis prawa jest ważny ale również otoczenie).
6.
Zasada
jawności działania administracji – istnieje obowiązek informowania
obywateli o działalności administracji, BIP. Należy umotywować nieudzielenie
informacji. Porządek prawny wynikający z uczestnictwa Polski w UE. Dotyczy
pośrednictwa pracy w obrębie urzędów pracy jak i rekrutacji organów
administracyjnych.
7.
Zasada
kompetencyjności – każdy organ administracyjny posiada zakres uprawnień,
które realizuje (występuje w pewnych sprawach spór kompetencyjny). Określa
pewien zakres samodzielności.
8.
Zasada efektywności
– realizowanie maksymalnie określonych celów, profesjonalizacja kadry, cechy
interpersonalne.
9.
Zasada
prawdy obiektywnej – związana z
postępowanie administracyjnym. Należy dążyć do uzyskania materiału dowodowego i
do odtworzenia stanu faktycznego.
10.
Zasada
ochrony zaufania obywateli – wiąże się z tym, żeby działalność organu była
jak najbardziej profesjonalna, by nie przynosić szkód obywatelom. Prowadzenie
działań zgodnych z prawem i dla osoby spoza administracji. Organ ma kierować
się dobrem osób fizycznych i prawnych.
11.
Zasada
sprawiedliwości społecznej – jeśli doszło do naruszeń majątku, to organ
administracji nie powinien uchylać się od działań naprawiających szkodę.
Prawne formy działania
administracji
Prawna forma działania
administracji – to prawnie określony typ konkretnej czynności prawnej,
który może być wykorzystany prze organ administracji dla celu realizacji
określonego zadania. Odpowiednik czynności prawnej w prawie cywilnym.
A.
Stanowienie przepisów prawnych o charakterze
powszechnie obowiązującym
B.
Wydawanie aktów administracyjnych
C.
Zawieranie umów
D.
Zawieranie porozumień administracyjnych
E.
Prowadzenie działalności
społeczno-organizatorskiej
F.
Wykonywanie czynności materialno-technicznych
II podział (bardziej
ogólny):
a)
Działania
władcze – (inaczej władztwo administracyjne) organ administracji
jednostronnie na podstawie własnych kompetencji rozstrzyga o pozycji prawnej
obywatela lub osoby prawnej, zaś druga strona musi podporządkować się woli
organu administracyjnego, gdyż m.in. dlatego, że organ ten dysponuje środkami
pozwalającymi na wymuszenie takiego zachowania. Władztwo administracyjne może
być realizowane przez: przymus egzekucyjny i kary administracyjne.
b)
Działania
o charakterze nie władczym – (inaczej działania zwiadowcze) oznacza się
tym, że położenie organu administracyjnego i podmiotu spoza administracji jest
względem siebie równe. Nie stosuje się żadnych kar, sankcji.
Zastosowanie kary następuje gdy przepis to przewiduje.
Możności wydawania
aktów prawnych (akt prawny wydawany przez organ) – władcze rozstrzygnięcie
organu administracji rządowej, samorządowej lub innego upoważnionego do tego
podmiotu z zakresu administracji
Akt prawny zawiera
normy prawne obejmujące normy postępowania skierowane do generalnie określonego
adresata w abstrakcyjnej sytuacji
Akt prawny może
zawierać także normy o charakterze konkretnym, czyli dotyczące konkretnej
sytuacji
Aktami normatywnymi
są wszystkie akty prawne, które faktycznie wyznaczają reguły i wzory
postępowania i których przestrzeganie stanowi dla adresatów prawny obowiązek.
Akty normatywne
organów administracji mogą mieć różne podstawy prawne, jednak podstawową zasadą
jest ta, która zakłada iż podstawą aktu powinien być przepis zawarty w ustawie.
Podstawami prawnymi aktów normatywnych wydawanych przez organy
administracji są przepisy pochodzące z konstytucji, przepisy kompetencyjne z
ustaw, przepisy kompetencyjne z innych aktów prawnych.
Akt administracyjny
– najbardziej typowa forma działania administracji. Akty tego rodzaju mogą
wydawać organy administracji rządowej lub samorządowej bądź organy do tego
upoważnione. Charakterystycznymi elementami aktu administracyjnego są:
władczość (władcze rozstrzygnięcie), konkretność sytuacji, wydawany tylko przez
organ administracyjny
Akt administracyjny
stanowi władcze, jednostronne oświadczenie woli organu administracji
wykonującego swoje zadania określone przez przepisy prawa administracyjnego
dotyczące sposobu i sytuacji w jakich wskazany adresat ma prowadzić działanie
Akt administracyjny
może wywołać skutki tak w obrębie prawa administracyjnego jak i innych gałęzi
prawnych.
Akt administracyjny
wydawany jest w wyniku prowadzonego postępowania administracyjnego.
Adresat aktu administracyjnego nie może przerzucić
nałożonych na niego obowiązków na inną osobę.
W wyniku zastosowania aktu administracyjnego mogą powstać
skutki dodatkowe w zakresie prawa karnego, cywilnego, pracy.
Podział aktów
administracyjnych
1.
Wg adresata
·
Akty zewnętrzne – wszystkie decyzje
administracyjne
·
Akty wewnętrzne – zaliczamy te, które nie mają konkretnej
podstawy prawnej i opierają się na upoważnieniu np. polecenia służbowe
przełożonych. Akty wewnętrzne nie mają swojej procedury wydawania ich, ale
przewidują sankcje w postaci odpowiedzialności porządkowej lub dyscyplinarnej
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz