niedziela, 21 września 2014

Prawo Administracyjne - cz.7

5.       Zasady współżycia społecznego – zasady, które nie są sprecyzowane w sensie dosłownym. Stanowią element porządku prawnego (może dotyczyć kwestii prawa administracyjnego czy cywilnego). Uwzględniają normy etyczne, społeczne, moralne (nie tylko przepis prawa jest ważny ale również otoczenie).

6.       Zasada jawności działania administracji – istnieje obowiązek informowania obywateli o działalności administracji, BIP. Należy umotywować nieudzielenie informacji. Porządek prawny wynikający z uczestnictwa Polski w UE. Dotyczy pośrednictwa pracy w obrębie urzędów pracy jak i rekrutacji organów administracyjnych.

7.       Zasada kompetencyjności – każdy organ administracyjny posiada zakres uprawnień, które realizuje (występuje w pewnych sprawach spór kompetencyjny). Określa pewien zakres samodzielności.

8.       Zasada efektywności – realizowanie maksymalnie określonych celów, profesjonalizacja kadry, cechy interpersonalne.

9.       Zasada prawdy obiektywnej – związana z postępowanie administracyjnym. Należy dążyć do uzyskania materiału dowodowego i do odtworzenia stanu faktycznego.

10.   Zasada ochrony zaufania obywateli – wiąże się z tym, żeby działalność organu była jak najbardziej profesjonalna, by nie przynosić szkód obywatelom. Prowadzenie działań zgodnych z prawem i dla osoby spoza administracji. Organ ma kierować się dobrem osób fizycznych i prawnych.

11.   Zasada sprawiedliwości społecznej – jeśli doszło do naruszeń majątku, to organ administracji nie powinien uchylać się od działań naprawiających szkodę.
Prawne formy działania administracji
Prawna forma działania administracji – to prawnie określony typ konkretnej czynności prawnej, który może być wykorzystany prze organ administracji dla celu realizacji określonego zadania. Odpowiednik czynności prawnej w prawie cywilnym.
A.      Stanowienie przepisów prawnych o charakterze powszechnie obowiązującym
B.      Wydawanie aktów administracyjnych
C.      Zawieranie umów
D.      Zawieranie porozumień administracyjnych
E.       Prowadzenie działalności społeczno-organizatorskiej
F.       Wykonywanie czynności materialno-technicznych
II podział (bardziej ogólny):
a)      Działania władcze – (inaczej władztwo administracyjne) organ administracji jednostronnie na podstawie własnych kompetencji rozstrzyga o pozycji prawnej obywatela lub osoby prawnej, zaś druga strona musi podporządkować się woli organu administracyjnego, gdyż m.in. dlatego, że organ ten dysponuje środkami pozwalającymi na wymuszenie takiego zachowania. Władztwo administracyjne może być realizowane przez: przymus egzekucyjny i kary administracyjne.
b)      Działania o charakterze nie władczym – (inaczej działania zwiadowcze) oznacza się tym, że położenie organu administracyjnego i podmiotu spoza administracji jest względem siebie równe. Nie stosuje się żadnych kar, sankcji.

Zastosowanie kary następuje gdy przepis to przewiduje.

Możności wydawania aktów prawnych (akt prawny wydawany przez organ) – władcze rozstrzygnięcie organu administracji rządowej, samorządowej lub innego upoważnionego do tego podmiotu z zakresu administracji
Akt prawny zawiera normy prawne obejmujące normy postępowania skierowane do generalnie określonego adresata w abstrakcyjnej sytuacji
Akt prawny może zawierać także normy o charakterze konkretnym, czyli dotyczące konkretnej sytuacji
Aktami normatywnymi są wszystkie akty prawne, które faktycznie wyznaczają reguły i wzory postępowania i których przestrzeganie stanowi dla adresatów prawny obowiązek.
Akty normatywne organów administracji mogą mieć różne podstawy prawne, jednak podstawową zasadą jest ta, która zakłada iż podstawą aktu powinien być przepis zawarty w ustawie.
Podstawami prawnymi aktów normatywnych wydawanych przez organy administracji są przepisy pochodzące z konstytucji, przepisy kompetencyjne z ustaw, przepisy kompetencyjne z innych aktów prawnych.

Akt administracyjny – najbardziej typowa forma działania administracji. Akty tego rodzaju mogą wydawać organy administracji rządowej lub samorządowej bądź organy do tego upoważnione. Charakterystycznymi elementami aktu administracyjnego są: władczość (władcze rozstrzygnięcie), konkretność sytuacji, wydawany tylko przez organ administracyjny
Akt administracyjny stanowi władcze, jednostronne oświadczenie woli organu administracji wykonującego swoje zadania określone przez przepisy prawa administracyjnego dotyczące sposobu i sytuacji w jakich wskazany adresat ma prowadzić działanie
Akt administracyjny może wywołać skutki tak w obrębie prawa administracyjnego jak i innych gałęzi prawnych.
Akt administracyjny wydawany jest w wyniku prowadzonego postępowania administracyjnego.
Adresat aktu administracyjnego nie może przerzucić nałożonych na niego obowiązków na inną osobę.
W wyniku zastosowania aktu administracyjnego mogą powstać skutki dodatkowe w zakresie prawa karnego, cywilnego, pracy.

Podział aktów administracyjnych
1.       Wg adresata
·         Akty zewnętrzne – wszystkie decyzje administracyjne

·         Akty wewnętrzne – zaliczamy te, które nie mają konkretnej podstawy prawnej i opierają się na upoważnieniu np. polecenia służbowe przełożonych. Akty wewnętrzne nie mają swojej procedury wydawania ich, ale przewidują sankcje w postaci odpowiedzialności porządkowej lub dyscyplinarnej

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz