poniedziałek, 22 września 2014

Prawo Administracyjne - cz.8

Porozumieniem administracyjnym  nie jest czynność polegająca na uzgodnieniu treści aktu prawnego między organami administracji.

Porozumienie administracyjne może być zawarte przez takie podmioty jak :
Ø  Organy administracji rządowej w województwie
Ø  Organy samorządu terytorialnego
Ø  Organizacje społeczne
Ø  Przedsiębiorstwa
Ø  Zakłady administracyjne


Umowy cywilno-prawne występują wyłącznie w sferze zewnętrznej działalności administracji. Ich stosowanie ma miejsce w odniesieniu m.in. do gospodarki gruntami należącymi do państwa, gospodarki lokalami : użytkowymi i mieszkalnymi.
Ugoda administracyjna jest pisemnym porozumieniem stron o sprzecznych interesach w toczącym się postępowaniu administracyjnym. Jest aktem administracyjnym kończącym postępowanie.  Dla swojej ważności musi być zatwierdzona przez organ prowadzący postępowanie (np. przez sąd administracyjny). Sąd ma 7 dni na jej zatwierdzenie.
Ugoda administracyjna musi zawierać oznaczenie organu, przed którym została zawarta, datę sporządzenia, oznaczenie stron, przedmiot i treść ugody oraz adnotację, że strony przeczytały treść i podpisy. Wywołuje ona takie same skutki jak decyzja administracyjna, jest wiążąca.

Ugoda administracyjna jest dopuszczalna :
v  Gdy charakter sprawy przemawia za jej polubownym rozpatrzeniem
v  Gdy ugoda przyczynia się do uproszczenia i przyspieszenia postępowania administracyjnego
v  Gdy zawarcie ugody nie jest sprzeczne z obwiązującymi przepisami prawnymi
Z zatwierdzonej ugody administracyjnej wynikają konkretne stosunki prawne określające uprawnienia i obowiązki stron postępowania.

Inne formy działania administracji :
1.       Działania społeczno-organizacyjne – są to działania o charakterze niewładczym, co oznacza, iż mogą być prowadzone przez każdą organizację społeczną. W ramach tych działań nie stanowi się norm prawnych ani nie stosuje przymusu administracyjnego.
2.       Czynności materialno-techniczne – oparte są na konkretnych podstawach prawnych i wywołują skutki prawne (np. wylegitymowanie kogoś).
Czynności materialno-techniczne charakteryzują się tym, iż wywołują określone skutki prawne drogą faktów. Inną cechą charakterystyczną jest to, że obywatele mają obowiązek podporządkować się owym powstałym skutkom. Występują tak w wewnętrznej jak i zewnętrznej sferze działania administracji :
ü  Sfera wewnętrzna jest związana z prowadzeniem np. wewnętrznej dokumentacji organu administracji
ü  Sfera zewnętrzna wiąże się z koniecznością  podejmowania niezbędnych działań np. doprowadzenie osoby, zajęcie budynku, majątku przez działania egzekucyjne

Wśród czynności materialno-technicznych znajdują się zadania wykonywane przez administrację specjalną (służby wewnętrzne : CBŚ, CBA, służba celna, straż graniczna i inne), które prowadzą specyficzną działalność np. konwoje.


3.       Bezczynność administracji (milczenie władzy) – forma działania biernego. Musi mieć postać świadomą wobec zaistniałego zjawiska. Występuje w postępowaniu administracyjnym lub w toku realizacji innych zadań administracyjnych. Może występować tylko na skutek obowiązującej podstawy prawnej, czyli że może być spowodowany zgodą przepisu, który tak nakazuje.

1 komentarz: