Porozumieniem
administracyjnym nie jest czynność
polegająca na uzgodnieniu treści aktu prawnego między organami administracji.
Porozumienie
administracyjne może być zawarte przez takie podmioty jak :
Ø
Organy administracji rządowej w województwie
Ø
Organy samorządu terytorialnego
Ø
Organizacje społeczne
Ø
Przedsiębiorstwa
Ø
Zakłady administracyjne
Umowy cywilno-prawne występują wyłącznie w sferze
zewnętrznej działalności administracji. Ich stosowanie ma miejsce w odniesieniu
m.in. do gospodarki gruntami należącymi do państwa, gospodarki lokalami :
użytkowymi i mieszkalnymi.
Ugoda administracyjna jest pisemnym porozumieniem stron o
sprzecznych interesach w toczącym się postępowaniu administracyjnym. Jest aktem
administracyjnym kończącym postępowanie.
Dla swojej ważności musi być zatwierdzona przez organ prowadzący
postępowanie (np. przez sąd administracyjny). Sąd ma 7 dni na jej
zatwierdzenie.
Ugoda
administracyjna musi zawierać oznaczenie organu, przed którym została zawarta,
datę sporządzenia, oznaczenie stron, przedmiot i treść ugody oraz adnotację, że
strony przeczytały treść i podpisy. Wywołuje ona takie same skutki jak decyzja
administracyjna, jest wiążąca.
Ugoda administracyjna jest dopuszczalna :
v Gdy charakter sprawy przemawia za jej
polubownym rozpatrzeniem
v Gdy ugoda przyczynia się do
uproszczenia i przyspieszenia postępowania administracyjnego
v Gdy zawarcie ugody nie jest sprzeczne
z obwiązującymi przepisami prawnymi
Z
zatwierdzonej ugody administracyjnej wynikają konkretne stosunki prawne
określające uprawnienia i obowiązki stron postępowania.
Inne formy działania administracji :
1. Działania społeczno-organizacyjne – są to działania o charakterze niewładczym, co oznacza, iż
mogą być prowadzone przez każdą organizację społeczną. W ramach tych działań
nie stanowi się norm prawnych ani nie stosuje przymusu administracyjnego.
2. Czynności materialno-techniczne – oparte są na konkretnych podstawach prawnych i wywołują
skutki prawne (np. wylegitymowanie kogoś).
Czynności materialno-techniczne charakteryzują się tym, iż wywołują
określone skutki prawne drogą faktów. Inną cechą charakterystyczną jest to, że
obywatele mają obowiązek podporządkować się owym powstałym skutkom. Występują
tak w wewnętrznej jak i zewnętrznej sferze działania administracji :
ü Sfera wewnętrzna jest związana z prowadzeniem np.
wewnętrznej dokumentacji organu administracji
ü Sfera zewnętrzna wiąże się z koniecznością podejmowania niezbędnych działań np.
doprowadzenie osoby, zajęcie budynku, majątku przez działania egzekucyjne
Wśród czynności
materialno-technicznych znajdują się zadania wykonywane przez administrację
specjalną (służby wewnętrzne : CBŚ, CBA, służba celna, straż graniczna i inne),
które prowadzą specyficzną działalność np. konwoje.
3.
Bezczynność administracji (milczenie
władzy) – forma
działania biernego. Musi mieć postać świadomą wobec zaistniałego zjawiska.
Występuje w postępowaniu administracyjnym lub w toku realizacji innych zadań
administracyjnych. Może występować tylko na skutek obowiązującej podstawy
prawnej, czyli że może być spowodowany zgodą przepisu, który tak nakazuje.
Dzięki za powtórkę!
OdpowiedzUsuń