wtorek, 23 września 2014

Prawo Administracyjne - cz.9

2.       Wg treści :
·         Akty konstytucyjne – coś tworzą, zmieniają, uchylają stosunki administracyjno-prawne czy stan istniejący wcześniej. Różnego rodzaju zezwolenia, pozwolenia, zakazy, nakazy, zarządzenia.
·         Akty deklaratoryjne – coś deklarują, jakąś treść w odniesieniu do adresata, określając w danej sytuacji jego stan prawny. Stwierdzają jaki jest stan istniejący.
·         Zaświadczenia – nie stanowią oświadczenia woli, stanowią wiedzę na stan rzeczy na dany temat. Mogą być wydawane na wniosek stron zainteresowanych np. pozwolenie na broń wydawane z urzędu (w odniesieniu do określonych adresatów).
·         Wezwanie – np. stawianie się na komisję wojskową.
·         Zaświadczenia kierowane do osób
·         Zaświadczenia kierowane do rzeczy (dokumenty, które cos stwierdzają o danej rzeczy)
·         Zaświadczenia uznaniowe – są wydawane przez upoważnione organy administracyjne  posiadających uzasadnienie (np. zakaz wejścia do lasu).

3.       Wg formy i sposobu ogłaszania aktu :
a)      Ogłoszenie aktu w formie pisemnej (np. obwieszczenie)
b)      Akty w formie ustnej (np. zwerbalizowana informacja)
c)       Akty jednostronne, które przez organ administracyjny coś deklarują, stanowią
d)      Akty, które wymagają współdziałania (np. mieszkańcy jakiejś gminy są zmuszeni do zrobienia czegoś)

4.       Wg adresatów :
a)      Adresaci indywidualni – konkretnie oznaczona osoba fizyczna lub prawna
b)      Akty ogólne – adresat oznaczony ogólnie np. osoby od 18 roku życia, lekarze, poborowi. Wystarczy wskazanie odpowiedniej cechy.
c)       Akty bez adresata – np. obwieszczenia

5.       Wg czasu obowiązywania :
a)      Akty jednorazowe – adresat jest zobowiązany do pojedynczej czynności
b)      Akty regulujące sytuację przez czas dłuższy – określony lub nieokreślony

6.       Wg skutków :
a)      Akty przyznające dobra lub prawa – zezwolenia, licencje, koncesje
b)      Akty obciążające – nakładają nakazy lub zakazy
c)       Akty o treści mieszanej – z jednej strony jakieś dobra, prawa, ale również nakłada się obciążenia, wymagania
d)      Akty o podwójnym skutku – występują raczej rzadko, gdy dochodzi do postępowania administracyjno-prawnego (protest osoby fizycznej, prawnej, społeczności dotyczący np. spalarni śmieci)
Koncesja – pozwolenie
Zezwolenie – uchylenie generalnego zakazu
Licencja – stwierdza nabycie pewnych umiejętności

Każda decyzja administracyjna musi spełniać określone warunki :
v  Obowiązuje wtedy, kiedy jest oznaczone kto ją wydał
v  Data wydania
v  Oznaczenie podmiotów, do których jest skierowana
v  Musi być przedstawiona podstawa prawna
v  Pouczenie – organ musi poinformować w jakim trybie można odwołać się od decyzji
v  Podpis

Jeśli któryś z elementów nie występuje, to twierdzi się, że akt administracyjny jest nieważny.

Wadliwość istotna i nieistotna
a)      Wadliwość nieistotna – brak daty lub wpisana w sposób niepełny, zła data, brak pieczątki nagłówkowej. Akt musi być poprawiony.
b)      Wadliwość istotna – nie jest to drobny błąd techniczny, zły przepis, na którym decyzja jest powołana.
1 sposób- unieważnia się akt wcześniejszy, wydaje się akt z nową podstawą prawną.
2 sposób- wstępuje się na drogę postępowania administracyjnego zmieniając wadliwą decyzję.

Porozumienie administracyjne – nie jest decyzją o charakterze władczym. Charakteryzuje się swobodą jego podjęcia, równość stron w postępowaniu, brak podległości.

Podstawowe elementy porozumienia administracyjnego :
Ø  Służy realizacji określonych zadań administracyjnych, ale tylko w zakresie kompetencji uczestników porozumienia
Ø  Podstawą prawną porozumienia administracyjnego jest akt prawny ustanowiony przez uczestników porozumienia
Akt musi zawierać cel, to co ma być osiągnięte, warunki i formy wspólnego działania, złożenie podpisów na danym akcie.
Porozumienie administracyjne traci moc po osiągnięciu zamierzonego celu. Może przestać ono obowiązywać kiedy podejmą ta decyzję obie strony, kiedy straci moc wiążącą, na mocy orzeczenia organu administracyjnego wyższego szczebla.
Stronami porozumienia mogą być wszelkie podmioty prawa administracyjnego, dlatego tez mogą występować porozumienia międzygminne, międzywojewódzkie, między organami samorządu terytorialnego a organami administracji rządowej, między powiatami a gminami (np. odpłatnie).


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz