Temat : Fazy i elementy procesu
kadrowego
Organizacja musi posiadać odpowiednie kadry, czynnikiem
decydującym o sukcesie są ludzie. Organizacja może posiadać dobrą koncepcję
kierowania, ale nie zrealizuje strategii zatrudniając nieodpowiednią kadrę. ZZL
dotyczy aktywności organizacji wobec ludzi( wszystkie podejmowane czynności na
rzecz pracowników). Poziom realizacji funkcji personalnej wpływa na realizację
planowania, ograniczania, zarządzania. Jedynie człowiek może zachowywać się
kreatywnie i twórczo lub odwrotnie
Jakie czynniki wpływają na
wzrost rangi funkcji personalnej :
v
Wysokie koszty pracy
v
Zdolność ludzi do innowacji, kreatywności
v
Wrażliwość ludzi na nieodpowiednie traktowanie
v
Wpływ na kulturę organizacyjną
v
Zmniejszenie niepewności
v
Wpływanie na rozwój i przetrwanie organizacji
ZZL – zbiór
działań związanych z ludźmi, które zmierzają do realizacji celów i zaspokojenia
potrzeb pracowników. Autorzy uważają, że celem jest zarówno przyczynienie się
do sukcesu organizacji jak i zaspokojenie potrzeb pracowników.
Struktura celów ZZL
Wiele współczesnych organizacji pamięta głownie o celach
ostatecznych. Żeby pracownik oddawał wkład do organizacji to musi ona wnosić
również jakieś wkłady w pracownika.
Fazy i elementy
procesu kadrowego – szybko zmienia się rynek pracy i na te zmiany trzeba
szybko reagować. Jednak wszelkie decyzje personalne muszą być rozpatrywane z
dłuższej perspektywy. Wymaga to strategii personalnej (zasady
postępowania wobec pracowników danej firmy). Jest jedną z funkcjonalnych
strategii firmy. Składa się ona na strategię ogólną . wynika z tego, że musi
być tak skonstruowana by umożliwić realizację innych strategii firmy. Nie może
kłócić się z innymi strategiami (musi je wspierać). Możliwość rozwiązywania
problemów przy ścisłej współpracy strategii personalnej ze strategią ogólną.
Skład strategii personalnej : faza i elementy procesu kadrowego
FAZA 1 (przygotowawcza ) Planowanie zasobów ludzkich(ilość, jakość,
czas, miejsce)
FAZA 2 (realizacyjna) Pozyskiwanie pracowników :
-
Rekrutacja (nabór)
- Wprowadzenie na stanowisko
Rozwój pracowników :
- Rozwój indywidualny
- Rozwój karier zawodowych
- Szkolenie i doskonalenie
- Przemieszczenia
Utrzymanie pracowników :
- Wynagrodzenia
- Świadczenia
socjalne
- System
informacji
- Administrowanie
Odejścia pracowników
:
- Naturalne
- Z woli pracodawcy
FAZA 3 (kontrolna) Kontrola funkcji kadrowej :
- Ocena
- Przegląd kadr
Na strategię personalną składa się głownie 2 faza. Te
wszystkie czynności są skierowane na pracownika – proces kadrowy.
1 FAZA – planowanie
zasobów ludzkich, analizowanie i ustalanie potrzeb organizacji dotyczących
ludzi w określonym czasie. Za punkt wyjścia bierze się strategię organizacji. Z
tych celów wynika, ile będzie potrzeba ludzi w pewnym okresie czasu (również jakościowo).
Określamy popyt na pracowników i potem stwierdzamy jakich sami mamy pracowników i dokonujemy analizy
popytu i podaży pracowników. Wynikiem końcowym procedury planowania powinien
być konkretny plan zatrudnienia (kwalifikacje, wykształcenie, ilość zwolnień, plan
rozwoju pracowników i motywacji). Proces planowania jest często prowadzony z
wykorzystaniem programów komputerowych.
2 FAZA – wejście
obejmuje 3 grupy czynności : nabór, dobór oraz wprowadzenie pracownika na
stanowisko pracy. Te 3 typy działań składają się na pojecie pozyskiwania pracowników.
Rekrutacja to wszelkie czynności, których celem jest zebranie konkretnej ilości
kandydatów na stanowisko by wybrać tych najlepszych. Nabór wewnętrzny odbywa się wewnątrz firmy a nabór zewnętrzny
przy pozyskiwaniu ludzi z rynku pracy. Nabór wewnętrzny oznacza rozważenie ścieżki
awansu pracownika. Jednak wadą tego jest proces falowania – i tak któreś
stanowisko będzie puste.
Źródła pozyskiwania
pracownika :
1)
Rekrutacja
wewnętrzna – media zakładowe (radiowęzeł, gazeta zakładowa)
2)
Rekrutacja
zewnętrzna – ogłoszenia rekrutacyjne, osoby polecane i znajome
3)
Inne źródła
– rekrutację można prowadzić wśród studentów i absolwentów. Firma często ogłasza
dni otwarte, gdzie można zapoznać się z organizacją. Również targi pracy,
ogólnopolskie organizacje studenckie. Celem takich działań jest zainteresowanie
firmą najbardziej zdolnych studentów (np. firmy informatyczne).
Korzyści z
korzystania usług firmy : sama selekcjonuje, dobiera pracowników o odpowiednich
kompetencjach. Oszczędność czasu, fachowość doboru (psychologowie, socjologowie
i inne narzędzia). Okres gwarancyjny – osoby wybrane jeśli nie sprawdzą się, to
firma nie ponosi kosztów rekrutacji następnej
osoby na to stanowisko. Minusem jest to, ze te usługi są bardzo drogie.
Ogłoszenia prasowe –
zamieszczanie ofert pracy.
Schemat AIDA (schemat pisania tekstów reklamowych)
v
Attention (Uwaga)
v Interest
(Zainteresowanie)
v Desire
(Pożądanie)
v
Action (Działanie)
Typowa oferta pracy powinna zawierać
: nazwę przedsiębiorstwa, opis działalności, nazwa stanowiska, zwięzły opis zadań
stawianych przed kandydatem, wymagania wobec kandydata, wynagrodzenie,
zakończenie (zaproszenie do kontaktu), podpisanie klauzuli.
Rekrutacja – zestaw działań używany
przez organizację w celu przyciągnięcia odpowiednich kandydatów, dzięki którym
będzie możliwe realizowanie celów organizacji.
Rekrutacja szeroka – forma rekrutacji,
stosowana przy poszukiwaniu kandydatów na szeregowe stanowiska pracy.
Rekrutacja segmentowa – firma poszukuje
specjalistów, menadżerów.
Selekcja – proces zbierania informacji
o kandydatach na pracowników i wyboru najbardziej odpowiedniego spośród nich na
dane stanowisko pracy.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz