czwartek, 4 września 2014

Zarządzanie kadrami cz.4

Temat : Fazy i elementy procesu kadrowego

Organizacja musi posiadać odpowiednie kadry, czynnikiem decydującym o sukcesie są ludzie. Organizacja może posiadać dobrą koncepcję kierowania, ale nie zrealizuje strategii zatrudniając nieodpowiednią kadrę. ZZL dotyczy aktywności organizacji wobec ludzi( wszystkie podejmowane czynności na rzecz pracowników). Poziom realizacji funkcji personalnej wpływa na realizację planowania, ograniczania, zarządzania. Jedynie człowiek może zachowywać się kreatywnie i twórczo lub odwrotnie

Jakie czynniki wpływają na wzrost rangi funkcji personalnej :
v  Wysokie koszty pracy
v  Zdolność ludzi do innowacji, kreatywności
v  Wrażliwość ludzi na nieodpowiednie traktowanie
v  Wpływ na kulturę organizacyjną
v  Zmniejszenie niepewności
v  Wpływanie na rozwój i przetrwanie organizacji

ZZL – zbiór działań związanych z ludźmi, które zmierzają do realizacji celów i zaspokojenia potrzeb pracowników. Autorzy uważają, że celem jest zarówno przyczynienie się do sukcesu organizacji jak i zaspokojenie potrzeb pracowników.

Struktura celów ZZL
Wiele współczesnych organizacji pamięta głownie o celach ostatecznych. Żeby pracownik oddawał wkład do organizacji to musi ona wnosić również jakieś wkłady w pracownika.
Fazy i elementy procesu kadrowego – szybko zmienia się rynek pracy i na te zmiany trzeba szybko reagować. Jednak wszelkie decyzje personalne muszą być rozpatrywane z dłuższej perspektywy. Wymaga to strategii personalnej (zasady postępowania wobec pracowników danej firmy). Jest jedną z funkcjonalnych strategii firmy. Składa się ona na strategię ogólną . wynika z tego, że musi być tak skonstruowana by umożliwić realizację innych strategii firmy. Nie może kłócić się z innymi strategiami (musi je wspierać). Możliwość rozwiązywania problemów przy ścisłej współpracy strategii personalnej ze strategią ogólną.
Skład strategii personalnej : faza i elementy procesu kadrowego
FAZA 1 (przygotowawcza )                                Planowanie zasobów ludzkich(ilość, jakość, czas, miejsce)
 


FAZA 2 (realizacyjna)                                                                                                 Pozyskiwanie pracowników :
                     - Rekrutacja (nabór)
Wejście                                                         - Selekcja (dobór)
- Wprowadzenie na stanowisko

Rozwój pracowników :
- Rozwój indywidualny
- Rozwój karier zawodowych
- Szkolenie i doskonalenie
- Oceny
- Przemieszczenia
                                                                        Przejście
                                                                                                                                    Utrzymanie pracowników :
- Wynagrodzenia
- Świadczenia socjalne
- System informacji
- Administrowanie

Odejścia pracowników :
- Naturalne
                                                                               Wyjście                                                      - Z woli pracownika
- Z woli pracodawcy
                                                                                                                                                                                                                 
FAZA 3 (kontrolna)                                                                                                   Kontrola funkcji kadrowej :
- Ocena
- Przegląd kadr

Na strategię personalną składa się głownie 2 faza. Te wszystkie czynności są skierowane na pracownika – proces kadrowy.
1 FAZA – planowanie zasobów ludzkich, analizowanie i ustalanie potrzeb organizacji dotyczących ludzi w określonym czasie. Za punkt wyjścia bierze się strategię organizacji. Z tych celów wynika, ile będzie potrzeba ludzi w pewnym okresie czasu (również jakościowo). Określamy popyt na pracowników i potem stwierdzamy jakich  sami mamy pracowników i dokonujemy analizy popytu i podaży pracowników. Wynikiem końcowym procedury planowania powinien być konkretny plan zatrudnienia (kwalifikacje, wykształcenie, ilość zwolnień, plan rozwoju pracowników i motywacji). Proces planowania jest często prowadzony z wykorzystaniem programów komputerowych.
2 FAZA – wejście obejmuje 3 grupy czynności : nabór, dobór oraz wprowadzenie pracownika na stanowisko pracy. Te 3 typy działań składają się na pojecie pozyskiwania pracowników. Rekrutacja to wszelkie czynności, których celem jest zebranie konkretnej ilości kandydatów na stanowisko by wybrać tych najlepszych. Nabór wewnętrzny  odbywa się wewnątrz firmy a nabór zewnętrzny przy pozyskiwaniu ludzi z rynku pracy. Nabór wewnętrzny oznacza rozważenie ścieżki awansu pracownika. Jednak wadą tego jest proces falowania – i tak któreś stanowisko będzie puste.
Źródła pozyskiwania pracownika :
1)      Rekrutacja wewnętrzna – media zakładowe (radiowęzeł, gazeta zakładowa)
2)      Rekrutacja zewnętrzna – ogłoszenia rekrutacyjne, osoby polecane i znajome
3)      Inne źródła – rekrutację można prowadzić wśród studentów i absolwentów. Firma często ogłasza dni otwarte, gdzie można zapoznać się z organizacją. Również targi pracy, ogólnopolskie organizacje studenckie. Celem takich działań jest zainteresowanie firmą najbardziej zdolnych studentów (np. firmy informatyczne).











Korzyści z korzystania usług firmy : sama selekcjonuje, dobiera pracowników o odpowiednich kompetencjach. Oszczędność czasu, fachowość doboru (psychologowie, socjologowie i inne narzędzia). Okres gwarancyjny – osoby wybrane jeśli nie sprawdzą się, to firma nie ponosi kosztów rekrutacji  następnej osoby na to stanowisko. Minusem jest to, ze te usługi są bardzo drogie.

Ogłoszenia prasowe – zamieszczanie ofert pracy.
Schemat AIDA (schemat pisania tekstów reklamowych)
v  Attention (Uwaga)
v  Interest (Zainteresowanie)
v  Desire (Pożądanie)
v  Action (Działanie)

Typowa oferta pracy powinna zawierać : nazwę przedsiębiorstwa, opis działalności, nazwa stanowiska, zwięzły opis zadań stawianych przed kandydatem, wymagania wobec kandydata, wynagrodzenie, zakończenie (zaproszenie do kontaktu), podpisanie klauzuli.
Rekrutacja – zestaw działań używany przez organizację w celu przyciągnięcia odpowiednich kandydatów, dzięki którym będzie możliwe realizowanie celów organizacji.
Rekrutacja szeroka – forma rekrutacji, stosowana przy poszukiwaniu kandydatów na szeregowe stanowiska pracy.
Rekrutacja segmentowa – firma poszukuje specjalistów, menadżerów.
Selekcja – proces zbierania informacji o kandydatach na pracowników i wyboru najbardziej odpowiedniego spośród nich na dane stanowisko pracy.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz